همان طور که می دانید تمام شرکت ها و اشخاص حقوقی برای آن که هر نوع فعالیت اقتصادی داشته باشند نیاز به کد اقتصادی دارند اما کد مالیاتی زمانی مورد نیاز است که فرد برای دادن مالیات شناسایی شود. مثلا هنگام گرفتن یک دستگاه الکترونیکی از بانک این کد مورد نیاز می باشد. دریافت کد مالیاتی در واقع برای جلوگیری از فرار افراد از پرداخت مالیات و همین طور جلوگیری از پولشویی صادر می شود. رای اخذ کد مالیاتی راه های ساده ای وجود دارد که ما در این مقاله شما را با ان ها اشنا خواهیم کرد.
کد اقتصادی چیست؟
به افراد حقیقی یا حقوقی که در حوزه تولید کالا یا ارائه خدمات فعالیت می کنند، شماره ای 12 رقمی اختصاص داده می شود که کد مالیاتی نام دارد. اگر به تازگی برای دریافت دستگاه کارت خوان یا درگاه پرداخت اقدام کرده باشید؛ از شما کد مالیاتی می خواهند. حال چگونه باید کد اقتصادی بگیریم؟
دریافت کد مالیاتی به این منظور است که از پول شویی و فرار از مالیات در کشور جلوگیری شود. طبق این قانون تمامی مشاغل کوچک اعم از فروشگاه های اینستاگرامی، فروشگاه های اینترنتی، مدرس های دوره های آموزشی آنلاین، سایت های خیریه، گیمرها، تولیدکنندگان محتوا، طراحان سایت، برنامه نویسان و فریلنسرها و تمامی افرادی که برای گرفتن پول از درگاه پرداخت استفاده می کنند، باید نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام و مالیات پرداخت کنند.
ضرورت دریافت کد رهگیری مالیاتی
سازمان مالیاتی با هدف شفاف سازی درآمدهای مودیان و پیشگیری از فرار مالیاتی اقدام به مدیریت حسابهای بانکی با اختصاص کد مالیاتی به آنها نموده است. همچنین بر اساس ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه دستگاههای کارتخوان و درگاههای پرداخت الکترونیکی باید دارای کد رهگیری و متصل به پرونده مالیاتی دارندگان آنها باشند. در همین راستا، بانک مرکزی طی اطلاعیهای کلیه متقاضیان دریافت درگاه اینترنتی پرداخت و دستگاههای کارتخوان را موظف به دریافت کد رهگیری مالیاتی نموده است.
نکته
در حقیقت یکی از شرایط اصلی ثبت نام و پرداخت مالیات دستگاه کارتخوان و مالیات درگاه پرداخت اینترنتی، دریافت کد مالیاتی است.
نحوه دریافت کد مالیاتی
دریافت کد مالیاتی شامل چند مرحله است که در مرحله نخست باید در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام کنید. سامانه آنلاین سازمان امور مالیاتی در جهت تشکیل پرونده و دریافت کد رهگیری مالیاتی ایجاد شده است. بدین صورت برای تشکیل پرونده نیاز به رفتن به اداره مالیاتی ندارید. برای ثبت نام در سامانه مالیاتی برای هرکدام از کسب و کارهایتان باید کد رهگیری جداگانه دریافت کنید.
پس از ورود به سایت سازمان امور مالیاتی کشور، کد امنیتی را در صفحه وارد کنید. پس از آن اطلاعات شخصی شامل: کد ملی، شناسه ملی و شناسه فراگیر (برای اتباع خارجی) را وارد و ثبت کنید.
در این بخش وارد سامانه پیش ثبت نام می شوید که در صورت داشتن ثبت نام قبلی کامل است و اگر نیمهکاره باشد می توانید لیست پرونده های مالیاتی خود را ببینید.
اگر اولین بار است که با کد ملیتان ثبت نام می کنید، پیش ثبت نام جدید را کلیک کنید و صفحه ای باز می شود که در سمت چپ آن کد ملی شما درج شده است. اکنون کدپستی محل اقامتتان را وارد کنید.
دقت کنید که کدپستی ثبت شده در سامانه امور مالیاتی با این کدپستی یکسان باشد، در غیر این صورت درخواست شما رد خواهد شد.
پس از آن شماره موبایل خود را ثبت کنید، مالکیت این شماره حتما بایستی با کد ملی فرد متقاضی هماهنگ باشد. پس از ثبت کلمه امنیتی و کلیک روی پیش ثبت نام جدید باید منتظر پیامک سازمان امور مالیاتی باشید. پس از تأیید شماره، صفحه ای جدید باز می شود که باید تاریخ تولد و تابعیت خود را ثبت کنید و روی استعلام و اطلاعات و ادامه کلیک کنید.
پس از بررسی احراز هویت، شما به صفحه ای دیگر وارد می شوید. در این صفحه می توانید اطلاعات پایه ثبت نام و اطلاعات تمامی شرکا را مشاهده کنید.
سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی چیست؟
سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی همان سامانه سازمان مالیاتی به آدرس tax.gov.ir است. در واقع شما با ثبت نام در سامانه سازمان مالیاتی و تشکیل پرونده کد رهگیری مالیاتی نیز دریافت خواهید نمود.
نکته
کلیه مراحل ثبت نام در سامانه کد مالیاتی و دریافت این کد، تماما به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام میشود.
نحوه دریافت کد مالیاتی
برای دریافت کد رهگیری مالیاتی باید نسبت به ثبت نام در سامانه مالیاتی به صورت زیر اقدام نمایید:
- ورود به سامانه سازمان مالیاتی به آدرس tax.gov.ir
- مراجعه به بخش پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک
- مطالعه فرآیند ثبت نام و ورود به بخش اصلی جهت انجام پیش ثبت نام
- تعیین نوع شخصیت حقیقی/حقوقی/تبعه خارجی/تشکل قانونی
- ثبت شماره/شناسه ملی یا کد فراگیر اشخاص خارجی
- تکمیل اطلاعات هویتی و محل اقامت
- تکمیل اطلاعات مربوط به شرکا
در این مرحله برای شما یک حساب کاربری ایجاد میشود؛ در صورتی که قبلا در سامانه اطلاعاتی داشته باشید، میتوانید این اطلاعات را تکمیل و یا ویرایش نمایید.
- تایید شماره تلفن همراه
- استعلام اطلاعات هویتی مودی
- انتخاب گزینه پیش ثبت نام جدید
- تکمیل کلیه نواقص اطلاعاتی
- انتخاب موقعیت دقیق محل اقامت مودی
- تکمیل و ثبت اطلاعات مربوط به فعالیت اقتصادی
- تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده
- تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری
- دریافت کد رهگیری
- تایید نهایی کد رهگیری
پس از تکمیل کلیه اطلاعات مورد نیاز، پیش ثبت نام شما تکمیل شده، پیامکی حاوی کد رهگیری مالیاتی، نام کاربری و کلمه عبور برای شما ارسال میشود.
نحوه استعلام کد مالیاتی از سامانه
استعلام کد رهگیری مالیاتی به منظور بازیابی کد رهگیری ارسالی برای مودی انجام میشود. به صورت زیر انجام میشود:
- ورود به سامانه سازمان مالیاتی
- مراجعه به زبانه سایر خدمات مالیاتی
- انتخاب گزینه “یادآوری شماره رهگیری ثبت نام الکترونیک”
- تکمیل اطلاعات مورد نیاز و دریافت پیامک کد رهگیری مالیاتی
نکته: برای ورود به برخی سامانههای مالیاتی و همچنین ثبت درخواست برای دستگاههای کارتخوان، استفاده از کد مالیاتی ضروری است. از این رو باید در حفظ و نگهداری از آن کوشا باشید.
کلام آخر
دریافت کد مالیاتی اولین قدم برای راه اندازی کسب و کار است؛ زیرا این کد مجوز دریافت درگاههای پرداخت اینترنتی و دستگاههای کارتخوان را در اختیار صاحبان حساب بانکی قرار میدهد. اما تنها دریافت کد رهگیری مالیاتی کافی نیست؛ استفاده از درگاه پرداخت الکترونیکی و دستگاه کارتخوان همانند شمشیر دو لبه است؛ به همان میزان که میتواند به درآمدزایی کمک نماید، در صورت عدم اطلاع از قوانین و مقررات مربوطه، میتواند موجب درگیری با جرائم مالیاتی شود.