معاملات فصلی چیست؟ جرائم مربوط به معاملات فصلی

معاملات فصلی چیست؟ جرائم مربوط به معاملات فصلی

 

یکی از مهم‌ترین معضلات بسیاری از شرکت‌ها، درگیری با جرایم معاملات فصلی و یا تاخیر در ارسال آن است. ارسال معاملات فصلی، فی نفسه مالیاتی برای مودیان به دنبال ندارد؛ بلکه ابزاری برای شفافیت درآمدها و هزینه‌های مودیان به شمار می‌رود. از این رو برخی افراد ثبت و ارسال معاملات خود را به تعویق می‌اندازند. اما اهمیت تسلیم فهرست گزارشات فصلی تا آنجاست که هر گونه تخلف یا سهل‌انگاری در ارسال و یا بی‌توجهی به سررسیدهای ارسال معاملات، مشمول جرائم سنگینی خواهد شد. از این رو در این مطلب بر آن شدیم تا شما را با جرائم عدم ارسال معاملات فصلی و نحوه رسیدگی به این جرائم بیشتر آشنا نماییم.

 

تعریف گزارش فصلی:

طبق ماده 169 قانون مالیات، به گزارشی گفته می شود که طبق آن کلیه مودیان مالیاتی در انتهای هر فصل ملزم به ارسال صورت معاملات فصلی خود به سازمان امور مالیاتی کشور هستند. این گزارش باید بدون هیچگونه کاستی به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شود. عدم ارسال گزارش فصلی شامل جریمه می گردد که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

 

هدف ارائه گزارشات فصلی:

می توان گفت یکی از مهم ترین ابزارهای اطلاعاتی برای مبادلات اقتصادی، ارائه معاملات فصلی است که باعث شفافیت می گردد و همچنین با ارائه آن باعث جلوگیری از فرار مالیاتی گشته و تصمیم گیری های اقتصادی را بهبود می بخشد.

به همین دلیل مودیان مالیات باید در زمان تعیین شده کد اقتصادی خود را دریافت کرده و گزارشات معاملاتی را به اداره مالیات ارائه دهند.

در قانون های مربوط به مالیات مستقیم برای کسانی که مشمول پرداخت مالیات مربوط به گزارش فصلی اند، شرایط مشخصی ثبت شده که قسمتی از این قانون مربوط به جرائم عدم ارائه صورت گزارشات معاملات یا ناقص ارسال کردن آنهاست.

در ادامه به بیان جرائم مربوط به این ها پرداخته می شود.

 

جرائم مربوط به معاملات فصلی:

  • چنانچه شخص یا شرکتی برای صورتحساب اقدامی انجام ندهد یا کد اقتصادی مربوط به خود یا شخص طرف معامله را در گزارشات درج نکند و هم چنین از کد اقتصادی دیگران برای معاملات خود یا برعکس استفاده کند، مشمول جریمه می شود و باید 11 درصد از کل مالیاتی که برایش مقرر شده است را به عنوان جریمه پرداخت کند.
  • همه ی تکالیفی که در ماده 169 قانون مربوطه ذکر شده است، باید به وسیله ی مؤدیان مالیات (فروشنده) و طرف دیگر معامله (خریدار) به طور کامل رعایت شوند و در صورت عدم رعایت، جریمه خواهند شد.
  • در شرایطی که مؤدیان مالیات در زمان مشخص شده، گزارشات معاملات خود را به سازمان مالیات ارائه ندهند، معادل 1 درصد از مالیات معاملات خود جریمه می شوند و قابل بخشش نیز نخواهد بود.
  • چنان چه طرف معامله (خریدار) شماره اقتصادی مربوط به خود را به مؤدی مالیات ندهد، مؤدی در صورتی جریمه نخواهد شد که ظرف 30 روز مشخصات کامل طرف معامله را به اداره مالیات گزارش دهد.
  • اشخاص حقیقی و افراد حقوقی که از کد اقتصادی افراد دیگر در معاملات خود استفاده کرده اند، برای پرداخت جریمه با شخص مالک کد اقتصادی مسئولیت تضامنی دارند.
  • چنانچه اشخاص در رابطه با شماره اقتصادی یا گزارش های معاملات فصلی و ارائه صورت های مالی خود اقدام به تقلب، سند سازی یا جعل کنند، متخلف محسوب می شوند و طبق مقررات مربوطه با آن ها برخورد می شود.
  • همه ی کسانی که بنگاه اقتصادی دارند باید اسناد مربوط به گزارشات خود را تا یک سال بعد حفظ کنند تا هر زمانی که اداره مالیات قصد بازدید داشت، آن ها را ارائه نمایند.
  • چنان چه ماموران اداره مالیات بعد از بررسی گزارش های فصلی و شماره اقتصادی متوجه تخلفی شدند، مؤدیان فقط 1 ماه فرصت دارند تا مالیات تعیین شده را پرداخت کنند.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید