کد اقتصادی چیست؟ و مراحل اداری دریافت کد اقتصادی

اهمیت کد اقتصادی

 

دریافت کد اقتصادی از دیگر اقدامات مؤسسۀ مشاوران است. هر شرکت بعد از این که تشکیل پرونده داد و سازمان امور مالیاتی حوزۀ مالیات مربوطه را تعیین کرد، باید کد اقتصادی دریافت کند. هر شرکت بعد از ثبت شرکت تا دو ماه وقت دارد تا کد اقتصادی دریافت کند. شرکت ها برای گرفتن کارت بازرگانی و گواهی ارزش افزوده به کد اقتصادی نیاز دارند.

همچنین کد اقتصادی برای شرکت هایی که می خواهند در مناقصه ها و مزایده ها شرکت کنند لازم است. از دیگر کارکردهای کد اقتصادی می توان به مواقعی که شرکت می خواهد با اشخاص حقوقی و حقیقی قرارداد ببندد اشاره کرد.

همچنین در مواردی که شرکت نیازمند است اظهارنامه عملکرد سالیانه و فصلی ارزش افزوده را ارائه دهد کد اقتصادی می تواند یاری گر باشد.

 

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی یک شماره ی ۱۲ رقمی است که تمامی افراد و شرکت ها برای انجام هرگونه فعالیت اقتصادی که در حیطه ی قانون است به آن نیاز دارند. تعداد شخصیت های حقیقی و حقوقی که در کشور فعالیت اقتصادی دارند، بسیار زیاد می باشد. بخشیدن نظم به آن ها، حمایت کردن از آنها و اخذ مالیات از فعالان اقتصادی به این دلیل ضروری است که این اشخاص حقیقی و حقوقی با یک شماره ی مشخص و منحصر به فرد شناخته شوند. به عبارتی می‌توان گفت فعالیت انجام هرگونه فعالیت اقتصادی بوسیله ی شخصیت ها بدون اخذ کد اقتصادی غیرقانونی است، و جرایمی را در پی دارد که در ادامه، به عواقب عدم اخذ این کد می پردازیم.

 

ضرورت داشتن کد اقتصادی:

همان طور که گفتیم لازمه بستن قراردادهای مهم و سودآور تجاری با دیگر شرکت ها و موسسه ها داشتن کد اقتصادی است و اگر بنگاه های اقتصادی قادر به ارائه این کد نباشد دیگر شرکت ها و موسسات مالی از بستن قرارداد با آن ها سر باز می زنند. پس بر این اساس و با وجود بازار پر رقابت اقتصادی داشتن کد اقتصادی ضروری است. همچنین از لحاظ قانونی تمامی معاملات مالی بنگاه های اقتصادی وابسته به داشتن این کد است.

 

چه اشخاصی می توانند کد اقتصادی دریافت کنند؟

تمامی اشخاص حقوقی که در حیطه کار های تولیدی و صادرات و واردات و … مشغول فعالیت هستند و هم چنین تمامی افراد حقیقی که در حوزه تولید، مونتاژ و دیگر موارد خدماتی دارای مجوز کسب از امور مالیاتی هستند و یا مالک مکانی برای پراختن به کارهای تجاری هستند مشمول دریافت کد اقتصادی می شوند.

توضیحی مختصر برای دو مورد فوق الذکر، مجوز کسب و مکان تجاری.

  1. اشخاص حقیقی: تمامی اشخاص حقیقی، داری مجوز رسمی برای فعالیت تجاری از سازمان های مربوطه، موظف به گرفتن کد اقتصادی هستند برای مثال مجوز داروخانه از وزارت بهداشت و …
  2. مکان تجاری: کلیه مکان هایی که برای فعالیت های اقتصادی مورد تایید شهرداری و یا دیگر ارگان های مرتبط باشد و به هر شکلی بتوان در این نوع مکان ها به فعالیت های تجاری پرداخت شامل دریافت کد اقتصادی می شوند حال این که این مکان در تصرف مالک اصلی باشد یا اجاره ای

 

چه اموری معاف از دریافت کد اقتصادی هستند؟

  • اماکن مذهبی و دیگر موارد مربوط به آن شامل دریافت کد اقتصادی نمی شوند.
  • فعالان حیطه هنری اعم از طراحان، نویسندگان، مترجمان، ویراستاران، سازمان های فیلم سازی و بخش های مربوط به آن از این قانون مستثنی می‌ شوند.
  •  پیمانکارانی که کل مبلغ در آمد آن ها در یک سال بیشتر از ۵۰ میلیون تومان نباشد مشمول دریافت نمی شوند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله تعاریف مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

دریافت کد اقتصادی:

شرکت ها پس از ثبت و قانونی شدن فعالیت آن ها به مدت دو ماه فرصت دارند جهت دریافت شناسه اقتصادی و تکمیل پرونده مالیاتی، به اداره امور مالیات و دارایی مراجعه کنند در صورت عدم دریافت این کد مجوز شرکت در مناقصات و مزایده ها به شرکت های خاطی داده نمی شود. بستن قرارداد های مهم با ارگان های دولتی و شرکت های خصوصی و هم چنین دریافت حساب بانکی وابسته به گرفتن کد اقتصادی است.

 

اینک به چند مورد از مزایای دریافت کد اقتصادی اشاره خواهیم کرد‌:

  1. فرستادن فاکتور رسمی که مورد تایید اداره امور مالیاتی است.
  2. دریافت کارت بازرگانی: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با دریافت این کارت در عرصه واردات و صادرات مشغول به فعالیت شوند.
  3. رتبه بندی و دریافت گرید: گرید روشی است برای ارزیابی شرکت ها از لحاظ مالی، شرکت ها برای بستن قرارداد های مهم و سودآور تجاری ملزم به دریافت گرید هستند رتبه بندی شرکت ها هر چه بالاتر باشد شانس بیشتری برای برنده شدن در مزایده ها و مناقصات را دارند.
  4. بنگاه های اقتصادی برای شرکت در مناقصه ها و مزایده ها ملزم به گرفتن کد اقتصادی هستند در صورت ارائه این کد این بنگاه ها از شرکت در این مناقصات منع نمی شوند و با توجه به بازار پر رقابت تجاری عواقب بد آن دامن گیر همین شرکت ها می شود.
  5. از شرایط بستن قرارداد با ارگان های دولتی برای بنگاه های اقتصادی داشتن کد اقتصادی است بنابراین در صورت عدم ارائه این کد از عقد قرارداد با شما سر باز می زنند و همچنین انعقاد قرارداد با شرکت های خصوصی منوط به داشتن همین کد است.

 

با این اوصاف دریافت کد اقتصادی بسیار حائز اهمیت و حیاتی برای بنگاه های فعال در حوزه اقتصاد است.

 

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی افراد حقیقی:

  1. درخواست کتبی از طرف متقاضی
  2. کپی از تمامی مدارک شناسایی
  3. عکس ۳ در ۴ متقاضی سه قطعه
  4. کپی مجوز کسب و کار
  5. کپی از کارت اقتصادی سابق یا فیش کامپیوتری
  6. پرداخت مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال و ارائه فیش پرداختی

 

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی افراد حقوقی:

  1. درخواست کتبی شرکت
  2. کپی از تمامی صفحات شناسنامه
  3. عکس ۳ در ۴ متقاضی سه قطعه
  4. کپی مجوز کسب
  5. آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی
  6. تکمیل فرم اطلاعات هویتی افراد حقوقی
  7. کپی از کارت اقتصادی سابق یا فیش کامپیوتری دریافتی از واحد مالیاتی مربوطه
  8. پرداخت مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال و ارائه فیش پرداختی

 

مراحل اداری دریافت کد اقتصادی:

در وهله اول باید تمامی مدارک لازم را به اداره امور مالیاتی ارائه دهید در صورت تایید کارشناسان این اداره، مدارک لازم به ثبت می رسد و از آن جا به اداره نظارت و پیگیری فرستاده می شود پس از تایید و بررسی، مدارک به اداره اطلاعات و خدمات مالیاتی ارجاع داده می شود و از آن جا به اداره امور شماره اقتصادی، پس از بررسی و تایید، کد اقتصادی توسط اداره مذکور صادر ‌می شود.

 

عواقب عدم دریافت کد اقتصادی:

هر شرکت و یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تأسیس آن صادر شد باید طی دو ماه در دارایی تشکیل پرونده داده و جهت اخذ کد اقتصادی اقدام نماید. این کد جهت شناسایی شرکت در واحد مالیاتی استفاده می شود. بر این اساس، مطابق قانون مالیاتی تصویب شده، تمامی شرکت های ثبت شده ملزم به اخذ کد اقتصادی می باشند. جریمه عدم اخذ کد اقتصادی موضوع این مقاله می باشد که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید