مدیریت درآمد و هزینه چیست؟ راهکارهایی برای این مدیریت

مدیریت درآمد و هزینه چیست؟

 

تا به حال برایتان پیش آمده که با وجود درآمد کافی باز هم آخر ماه پول کم بیاورید؟ یا به اواسط ماه نرسیده شاهد حساب خالی‌تان باشید؟ احتمالا بیشتر ما چنین شرایطی را در اوضاع نابسامان اقتصادی یا حتی در زمان‌هایی که مشکلات اقتصادی هم نداریم، تجربه کرده‌ایم. اما چه چیزی باعث می‌شود که دخل و خرج ما با هم نخواند؟ چرا گاهی درآمد و هزینه‌های روزانه و ماهانه ما باهم تناسبی ندارد؟ چرا از عهده مدیریت درآمد خود برنمی‌آییم؟

در دنیای امروز، یادگیری مدیریت درآمد و تبدیل آن به عادت، امری ضروری است؛ همان‌طور که نویسنده کتاب اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی می‌گوید، چیزهای مهمی در دنیای اقتصاد وجود دارد که از نظر ما پنهان است. افراد زیادی همچون ما دغدغه مدیریت درآمد دارند.

 

مدیریت درآمد و هزینه :

فلسفه وجودی هر سیستم یا سازمانی مبنی بر کسب سود یا ارائه خدمات عام المنفعه می باشد، علی الرغم اینکه موضوع مدیریت درآمد و هزینه در خصوص واحدهای تجاری با هدف کسب سود می باشد، حتی سازمانهایی که تشکیل میشود برای خدمات و سرویس های عام المنفعه دارای درآمد و هزینه هایی هستند که در صورت عدم مدیریت آن نمی توانند خدمات خوبی ارائه نمایند. و این موضوع بر اهمیت وجود مدیریت بر هزینه ها و درآمد ها تاکید که دارد.
در اصطلاح عامیانه که بارها شنیده ایم به این موضوع "دخل و خرج" اشاره شده. که این موضوع نشانده اهمیت مدیریت درآمد ها هزینه ها در فعالیتهای تجاری را نشان می دهد.
*ماهیت مدیریت درآمد و هزینه : رایج ترین اشتباهات در خصوص مدیریت درآمدها و هزینه ها پرداختن بیش از حد به هزینه ها و تلاش در جهت کاهش آن می باشد، و این در حالی است که همیشه پرداخت و توجه به درآمدها گزینه آخر می باشد البته بهترین تلاش در این خصوص را افزایش درآمد تصور می کنند.

 

هدف حسابداران از رسیدگی مدیریت درآمد و هزینه :

حسابداران با توجه به داشتن این علم می تونند سیستم داخلی درآمد و هزینه را کنترل کنند.

درآمد و هزینه ها را در سیستم ثبت می کنند.

تمام معاملات درآمد و هزینه ها را در سیستم ثبت می کنند.

درستی جدول درآمد و هزینه را با حساب های دفتر کل مقایسه می کنند و انطباق می دهند.

ارزشیابی می کنند که حساب درآمد و هزینه درست باشد.

حساب های درآمد و هزینه ها رادر صورت های مالی ارائه می دهند.

 

هدف های حسابداران از رسیدگی مدیریت درآمد و هزینه :
1-کفایت سیستم کنترل داخلی مدیریت درآمد و هزینه
2- اعتبار درآمدها و هزینه های ثبت شده (وجود و مالکیت)
3- ثبت دفاتر بودن تمام معاملات مدیریت درآمد و هزینه
4- صحت محاسبات ریاضی جداول پشتوانه درآمدها و هرینه ها و انطباق آن ها با حساب هلی دفتر کل
5- درستی ارزشیابی حساب های مدیریت درآمد و هزینه
6- کفایت افشا و چگونگی ارئه حسابهای مدیریت درآمد و هزینه در صورت های مالی

 

مدیریت درآمد و هزینه در سیستم حسابداری:

تمام اطلاعات در یک نرم افزار حسابداری ثبت و نگهداری می شود و اطلاعات دقیقی از آن استخراج می شود و می توان به تمام اطلاعات لازم برای مدیریت درآمد و هزینه دسترسی پیدا کرد. نرم افزارها می توانند تمام اطلاعات لازم را در اختیار قرار دهند از جمله:

هزینه های مشخص در طی یک دوره زمانی مشخص

هزینه ها با ترتیب مبلغ

هزینه ها با مراکز هزینه متفاوت

روند هزینه ها در فواصل زمانی

درآمدهای تحقق یافته به تفکیک منابع

درآمدهای تحقق یافته در فواصل زمانی

روند وصول درآمدها

صدها گزارش درخواستی متناسب با فعالیتهای سازمان

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی را مطالعه کنید

 

 

 

 

روش های کاهش هزینه‌ها در سازمان و کسب و کار:

گاها، پیش بینی های شما از کسب و کارتان درست در نمی آید و یا اینکه به زمان طولانی تری نیاز دارید. به همین دلیل باید روش هایی برای کاهش هزینه های سازمان و کسب و کار پیدا کنید. معمولا کارفرما اولین چیزی که به ذهنش می رسد تعدیل نیروی کار می باشد، ولی روش های بهتری وجود دارد که دیگر نیازی به تعدیل نیرو نمی باشد.

این روش ها به شهر ذیل می باشد:

تشکیل تیم مدیریت درآمد و هزینه ، اعم از هیئت مدیره، کارکنان، کارگزار بانکی، حسابدار مالیاتی و یک نماینده از کسانی که شرکت به آن ها خدمات می دهد. این هیئت با بررسی گردش نقدینگی، طرح بهتری برای بهره وری بیشتر سازمان طراحی می کنند.

هزینه ها را راه مدیریت صحیح نیروی کار کاهش دهید. مثلا می توانید با دیگر سازمان های غیر انتفاعی مبادله خدمات انجام دهید. دیگر اینکه به طور موقت حقوق و دستمزد را کاهش دهید و یا به تعویق بیندازید.

مدیران باهوش همیشه دارایی های سازمان را حفظ می کنند. مثلا می توانید خرید عمده و گروهی، برای سرفه جویی کردن در هزینه ها داشته باشید. از تامین کنندگان مواد اولیه، تخفیف و و فرصت پرداخت بگیرید.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله بررسی ارتباط بین هموارسازی درآمد مشمول مالیات را مطالعه کنید

 

 

 

می توانید هزینه های مربوط به ساختمان و دفتر کار را کاهش دهید و دیگر اینکه می توانید فضای دفتر کار را کوچک تر کنید و به مکانی با هزینه کمتر نقل مکان کنید. اگر فضای اضافی و یا سوله ای غیر استفاده دارید می تواید به کس دیگری اجاره دهید.

می توانید به جای استفاده از خدمات حمل و نقل مسافری، برای شرکت وسایل نقلیه خریداری بشود و به صرفه تر باشد. دیگر اینکه می توانید یک سری از کارها را حذف کنید و برای انجام آن کار به صرفه ترین راه کار را بیندیشید.

می توانید هزینه های تبلیغات و بازاریابی را برای شرکت کاهش دهید، یا اینکه با شرکت های دیگر تبلبغات مشترک دهید. بر روی مشتریان وفادار خود سرمایه گذاری کنید و تمرکز خود را بیشتر به سمت این مشتریان داشته باشید.

بهتر است تا جایی که ممکن است سیستم را آنلاین و اتوماتیک کنید، زیرا سیستم های اتوماتیک، کار را سریع تر جلو می برد.

می توانید با توجه به نوع کسب و کار خود مواد اولیه و دیگر کالاهای مورد نیاز خود را به روز خریداری کنید. دیگر اینکه می توانید خدمات مربوط به هم را از یک موسسه بگیرید، مثلا تمام بیمه نامه ها را از یک شرکت بیمه بگیرید.

می توانید هزینه های تولید محصول را در تمامی مراحل، هزینه های قبل از ساخت، هزینه های مرتبط با ساخت و هزینه های مراحل بعد از ساخت را بررسی کنید و کاهش دهید. دیگر اینکه می توانید شرکت های موفق را بررسی کنید.

 

سخن پایانی

مدیریت درآمد و هزینه یکی از آن مهارت‌های اقتصادی در زمینه توسعه فردی است. هر کس باید نسخه مطلوب و مناسب خود را پیدا کند. اگرچه ایده‌ها و راهکارها به ما کمک می‌کنند تا در مسیر درستی قدم برداریم و ریسک کمتری کنیم، اما در نهایت این ما هستیم که باید متناسب با درآمد و هزینه‌های خود، از عهده مدیریت مالی خود بربیاییم.

اگرچه یک روش کلی برای مدیریت هزینه‌ها و درآمدها وجود دارد، اما به تعداد آدم‌های روی کره زمین، می‌توان برنامه‌ریزی مالی کرد.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید