حقوق حسابداران ماهیانه در ایران چقدر است؟

حقوق حسابداران ماهیانه در ایران چقدر است؟

 

حسابداران افرادی در شرکت‌ها هستند که کار رسیدگی به حساب‌ها و امور مالی را برعهده دارند. در هیچ شرکت خصوصی و دولتی رقم مشخصی برای حسابدار وجود ندارد و حقوق حسابدار در ایران بسته به نوع شرکت، کارفرما و موقعیت جغرافیایی آن دارد. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که در رشته حسابداری تحصیل کرده و به دنبال کار در این زمینه هستید.

 

وظایف خدماتی حسابدار عبارت‌اند از:

  • بایگانی اسناد مالی کسب‌و‌کار
  • تجزیه‌وتحلیل صورت‌ها‌ی مالی و سرمایه
  • ثبت و کنترل درآمد‌ها و هزینه‌ها
  • بررسی جریان وجوه نقد و پرداخت
  • تلفیق داده‌ها‌ی مالی
  • ارائه‌ی پیشنهادات و گزارش‌ها‌ی مالی
  • کار با نرم‌افزار‌ها‌ی حسابداری
  • صادر‌کردن چک و سفته

 

 

 

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله محاسبه حقوق و دستمزد در اکسل را مطالعه کنید

 

 

 

چرا پرداخت حقوق مناسب به حسابداران مهم است؟

بخش حسابداری به منزله قلب یک شرکت است. اشتباه در محاسبات مالی حتی می‌تواند منجر به ورشکستگی مجموعه اقتصادی شود. از این رو باید در پرداخت حقوق حسابداران نهایت دقت به عمل آید تا با تمام انگیزه و توان خود در کنترل حساب‌ها و انجام تکالیف مالیاتی شرکت کوشش نماید.

 

 

معایب پرداخت حقوق نامتعارف به حسابدار:

  • دست زدن به اموال و دارایی های سازمان و شرکت
  • حسابداری که چند شغل دارد با کمبود تمرکز رو به رو می شود
  • سرسری انجام دادن عملیات و رعایت نکردن قوانین عملیات محاسباتی و روند کاری
  • بی سلیقگی و مراقبت نکردن از سند ها و مدرک ها و حتی رشوه دادن در مقابل راز دار بودن از زیان های پرداخت حقوق نامتعارف به حسابدار می باشد.

 

 

 

حقوق یک حسابدار در ایران به چه عواملی بستگی دارد؟

حقوق متعارف یک حسابدار در ماه، تابع عوامل متفاوتی است. در ادامه مهم‌ترین عوامل موثر بر حقوق حسابداران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

دانش و تخصص:

دستمزد یک حسابدار با قرار گرفتن در رده‌های شغلی مختلف مانند حسابدار ساده، حسابدار ارشد یا سرپرست حسابداری و یا مدیر مالی، متفاوت خواهد بود. یک حسابدار برای قرار گرفتن در رده شغلی بهتر و در نتیجه دریافت دستمزد بالاتر، علاوه‌بر داشتن تحصیلات در این زمینه نیازمند کسب تخصص و مهارت‌های مرتبط است؛ این تخصص و دانش، از طریق مطالعه به‌روزترین اخبار و تغییرات در حوزه مربوطه و همچنین شرکت در دوره‌های آموزشی حسابداری و مالی به دست خواهد آمد.

 

میزان تحصیلات:

این را می‌دانیم که تحصیلات بالاتر حقوق را هم بالا می‌برد. یعنی حسابداران با مدرک کارشناسی ارشد بیش‌تر از افرادی که مدرک لیسانس یا فوق دیپلم دارند، حقوق می‌گیرند. البته حقیقتا تفاوت حقوق حسابداری که ارشد دارد با حسابداری که لیسانسه است آن‌قدرها زیاد نیست و تجربه و سابقه کاری تاثیر بیش‌تری در افزایش حقوق دارد.

 

تجربه کاری:

یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین حقوق متعارف یک حسابدار در ماه، سابقه کار یا تجربه او است. با وجود اینکه این مسئله کم‌رنگ‌تر از دانش و تخصص حسابدار است، اما بی‌تاثیر نیست؛ زیرا حسابداری که چندین سال تجربه‌ کار در یک شرکت بازرگانی دارد، قطعا بهتر از شخصی که این تجربه را ندارد، می‌تواند با چالش‌های موجود، مواجه شود. این فرد، معمولا حقوق بالاتری نسبت به کسی که فقط برای یک شرکت محلی کار کرده و با مشتریان کمتری برخورد داشته، مطالبه و دریافت خواهد نمود.

 

اندازه و نوع فعالیت سازمان:

عامل دیگری که بر درآمد حسابداری تاثیر دارد، اندازه و نوع فعالیت سازمان است. شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ‌تر در اغلب موارد حقوق بیش‌تری به حسابداران خود پرداخت می‌کنند؛ اما شرکت‌های کوچک‌تر ممکن است نتوانند حقوق مناسبی به حسابداران خود پرداخت کنند. مورد دیگر این که معمولا میانگین حقوق حسابداران در شرکت‌های خصوصی و بین‌المللی بیش‌تر از شرکت‌های دولتی است.

 

کارفرما و مجموعه اقتصادی:

موقعیت کارفرما و مجموعه اقتصادی در بازار بر میزان حقوق حسابدار، تاثیرگذار خواهد بود. هر چه قدمت و اعتبار یک کارفرما و مجموعه تحت سرپرستی او در بازار بیشتر باشد، دستمزد دریافتی و البته وظایف حسابدار بیشتر خواهد بود.

 

خصوصیات محل کار:

خصوصیات محل کار، یکی از اصلی ترین موارد در حقوق حسابداران محل و شهری است که در آن به فعالیت های محاسباتی می پردازند، این موارد بر اساس هزینه های روزمرگی و زندگی، منابع، نیاز های خود در شهر یا استان های مختلف تعین می شود و طبق بررسی تمامی این موارد در پایان هر ماه پرداخت می شود، خرج و مخارج زندگی در شهر ها و استان های مختلف متفاوت می باشد.

خرج و مخارج و هزینه های زندگی کردن در تهران خیلی بیشتر از شهرهای شمالی ایران می باشد و به همین دلیل دستمزد و حقوق حسابداران در تهران خیلی بیشتر از دستمزد حسابداران در شهر های مختلف می باشد. در شهرها و استان هایی که افراد زیادی که می خواند حسابدار باشند و یا حسابداران زیادی دارد، حسابدار دستمزد زیادی را دریافت نخواهد کرد در خصوص اینکه مقام، مهارت و دانش و تجربیات بالاتر و چشم گیری داشته باشد.

 

سایر عوامل:

جنسیت: شاید مهم‌ترین عاملی که در ابتدا به نظر برسد، جنسیت حسابدار باشد. در اغلب مشاغل نیروی کار خانم نسبت به نیروی آقا دستمزد کمتری مطالبه و یا دریافت می‌کنند؛ با این وجود، همواره نیروی متخصص، بدون توجه به جنسیت وی دستمزد خوبی دریافت خواهد کرد.

 

ارتقای علمی: یک حسابدار برای بهره‌گیری از دستمزد بالا، باید همواره به فکر ارتقای سطح تخصص و مهارت‌های خود باشد. یکی از این تخصص‌ها، آموزش مهارت‌های ارتباطی برای حسابداران است. با افزایش تخصص امکان دست‌یابی به موقعیت‌های شغلی بهتر و با دستمزد بالاتر برای فرد فراهم می‌کند.

 

نکته: ارتقای علمی صرفا با افزایش سطح تحصیلات انجام‌پذیر نیست. افزایش تخصص از بالا بردن سطح تحصیلات موثرتر است.

 

کمیت و کیفیت کارکرد: حسابدار در هر سمتی که قرار دارد، با اجرای دقیق وظایف و جلب نظر کارفرما، می‌تواند دستمزد بیشتری مطالبه و دریافت نماید.

مدت زمان اشتغال: تمام وقت یا پاره وقت بودن شغل نیز بر میزان حقوق حسابداران موثر است.

آشنایی با ابزار کار: یکی از عوامل موثر بر میزان دستمزد یک حسابدار، آشنایی با نرم افزارهای مالی و نحوه کار و گزارش‌گیری از آنها است.

 

حقوق حسابداران در سال 1402ماهیانه چقدر است؟

حقوق حسابداران در سال ۱۴۰۲ ، همانطور که مطالعه کردید دستمزد حسابدار طبق مهارت ها و تجربیاتی که دارند تسویه می شود. در کل میانگین دستمزد حسابداران تازه کار و بی تجربه در سال ۱۴۰۲ طبق وزارت کار خواهد بود و بیشترین دستمزد میتواند تا ۱۰ میلیون و بالای ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان با توجه به مهارت و توافق هر دو طرف باشد. توجه داشته باشید که بیشترین میزان دستمزد را سرپرست حسابداری در شهر های کوچک دریافت می کند و زیرا خیلی کم پیش می آید که یک حسابدار باتجربه و با مهارت های تخصصی در شهر های کوچک به فعالیت های محاسباتی بپردازد.

 

حقوق متعارف یک حسابدار به تفکیک محل خدمت:

همان‌گونه که قبل‌تر نیز عنوان شد، حقوق دریافتی بر اساس شهر محل خدمت و رده شغلی متفاوت است. در ادامه حقوق حسابداران در سال 1400 از پایین‌ترین رده شغلی (کارمند یا اپراتور) تا بالاترین رده (سرپرست حسابداری) به تفکیک محل خدمت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کارمند یا اپراتور حسابداری، فردی است که تنها اطلاعات مالی را ثبت می‌کند؛ این سمت شغلی به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.

 

حقوق حسابدار در تهران بزرگ در سال 1402

 حداقل حقوق دریافتی (ريال)حداکثر حقوق دریافتی (ريال)متوسط حقوق حسابدار در جامعه (ريال)
اپراتور22,000,00072,000,00039,000,000
کارشناس حسابداری32,000,000100,000,00054,000,000
کارشناس ارشد حسابداری46,000,000150,000,00077,000,000
سرپرست حسابداری52,000,000325,000,000126,000,000

 

حقوق حسابدار در شهرهای بزرگ در سال 1402

 

 حداقل حقوق دریافتی (ريال)حداکثر حقوق دریافتی (ريال)متوسط حقوق حسابدار در جامعه (ريال)
اپراتور16,000,00071,000,00035,000,000
کارشناس حسابداری26,000,00087,000,00047,000,000
کارشناس ارشد حسابداری44,000,000125,000,00069,000,000
سرپرست حسابداری45,000,000180,000,00098,000,000

 

حقوق حسابدار در شهرهای کوچک در سال 1402

 

 حداقل حقوق دریافتی (ريال)حداکثر حقوق دریافتی (ريال)متوسط حقوق حسابدار در جامعه (ريال)
اپراتور16,000,00085,000,00039,000,000
کارشناس حسابداری25,000,00091,000,00049,000,000
کارشناس ارشد حسابداری37,000,000150,000,00069,000,000
سرپرست حسابداری47,000,000278,000,00093,000,000

 

نکته: متوسط حقوق دریافتی حسابدار در جامعه، متوسط حداقل و حداکثر حقوق نیست؛ بلکه حقوق ابرازی نیمی از افراد حاضر در نظرسنجی است.

 

این آمار و ارقام صرفا جنبه اطلاع‌رسانی جهت برآورد حدودی حقوق متعارف یک حسابدار در ماه است. راهنمای پرداخت حقوق سالانه برای تمام مشاغل کلیدی و در سرتاسر ایران یکسان و معادل با حقوقی است که وزارت کار مشخص می‌کند. با این وصف، کارفرمایان در برخی موقعیت‌ها، حقوق و مزایایی بیش از تعرفه اعلامی وزارت کار به کارمندان خود پرداخت می‌کنند.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید