نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی در سال 1402

 

یکی از نگرانی هایی که معمولاً صاحبان کسب و کارها و شرکت های تازه تاسیس دارند، حسابرسی و محاسبه امور مربوط به مالیات و… می باشد. همین موضوع و حساسیت بالای آن است که باعث می‌ شود در هر شرکت و سازمانی حداقل یک حسابدار وجود داشته باشد. البته که اگر شما به عنوان صاحب کسب و کار حسابدار هم نداشته باشید، می توانید روی شرکت هایی که چنین خدماتی ارائه می ‌دهند حساب کنید.

همانطور که مطلع هستید، جامعه حسابداران رسمی ایران برای تعیین حق‌ الزحمه‌ پایه‌ خدمات حسابرسی، هر ساله نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی را پس از بررسی شرایط اقتصادی جامعه، تعیین می‌کند. باید در نظر داشت که مبالغ گفته شده حداقل نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی پیشنهادی برای محاسبه نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی ساعتی رتبه‌های حرفه‌ای است و برای احتساب نرخ های بیشتر باید با موافقت طرفین باشد. به درخواست شما عزیزان در مورد نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی در سال 1402، مطلب زیر ارائه شده است.

 

تفاوت حسابدار رسمی با کارمند حسابداری چیست؟

اولین تفاوت را میتوانیم بی شک به تخصص و مهارت حسابدار رسمی نسبت به یک کارمند عادی حسابداری بدانیم این تفاوت نشات گرفته از سالهای بیشتر مطالعه ، سوابق بیشتر کاری و نوع نگرش حرفه ای تر حسابدار رسمی به کارمند عادی حسابداری می باشد. دامنه دید یک حسابدار رسمی بسیار گسترده تر و وسیع تر از یک کارمند عادی بوده و این دید بدست نمی آید مگر با سپری کردن  و تحمل کردن سختی ها و تلاش های بسیار که البته برای کسانی که علاقه مند به رشته حسابداری باشند هر سختی نیز شیرین خواهد بود.

به همین ترتیب به علت تخصص بیشتر و دارا بودن مدرک بالاتر و دامنه دید و نگرش گسترده تر یک حسابدار رسمی وظایفی حرفه ای تر و تخصصی تر دارد تا یک کارمند حسابداری . وظایف سخت تر ، پیچیده تر و تخصصی تر همانند برنامه ریزی برای یک شرکت به عهده یک حسابدار رسمی بوده این در حالی است که وظایف جاری همانند ثبت اسناد ، گزارش گیری و ... به عهده یک کارمند حسابداری می باشد. به همین ترتیب و به علت همین تفویض وظایف ، یک حسابدار رسمی را میتوان مدیر مالی یک شرکت دانست ولی یک کارمند حسابداری مراحلی زیادی برای رسیدن به یک حسابدار رسمی در پیش دارد. 

 

مفهوم حق الزحمه حسابرس و اهمیت آن:

حق الزحمه حسابرسی شامل هرگونه وجهی است که بابت ارائه ی خدمات حسابرسی و طبق توافق یا قرارداد به حسابرس یا موسسه ی حسابرسی پرداخت می‌شود. یکی از مناقشات اصلی حرفه ی حسابداری در حال حاضر تعیین حداقل نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی است. 

 

رتبه های شغلی حسابرسان:

  • کمک حسابرس
  • حسابرس
  • حسابرس ارشد
  • سرپرست حسابرس
  • سرپرست ارشد حسابرسی
  • مدیر حسابرسی اول
  • مدیر حسابرسی دوم

 

تعرفه حق الزحمه برای خدمات حسابرسی 1402:

جامعه حسابداران رسمی بر اساس مفاد ماده‌های 5 و 7 آیین نامه تعیین حق الزحمه پایه خدمات حسابرسی مصوب وزارت امور اقتصادی و وزارت کار و همچنین آیین نامه سقف مجاز ارائه خدمات تخصصی و حرفه‌ای اعضای جامعه (مواد 9 و 10)  حداقل نرخ مبنای محاسبه حق‌الزحمه پایه خدمات حسابرسی بر حسب رتبه‌های شغلی حسابرسان، برای قراردادهای حسابرسی، منعقده برای حسابرسی سال 1402 را به شرح جدول زیر اعلام نموده است.

 

ردیف     رتبه حرفه‌ای  نرخ کارکرد در هر ساعت (ريال)     
1کمک حسابرس1،120،000
2حسابرس1,680,000
3حسابرس ارشد3,360,000
4سرپرست حسابرسی5,040,000
5سرپرست ارشد حسابرسی              6,720,000
6مدیر حسابرسی اول8,960,000
7مدیر حسابرسی دوم11,200,000

جدول نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی سال 1402

 

 

نکته تاکیدی: رعایت حداقل نرخ های پیشنهادی برای محاسبه نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی ساعتی رتبه‌های حرفه‌ای ضروری است و برای احتساب نرخ های بیشتر باید با موافقت طرفین باشد.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله حسابرسی در یک نگاه را هم مطالعه کنید 

 

 

 

هزینه های حق الزحمه خدمات حسابرسی:

حق الزحمه حسابرسی صورتهای مالی سالیانه برای سال 1402با بودجه کمتر از 100 ساعت، مبلغ 250،000،000 ریال است.

 

 

 

عوامل موثر بر تعیین نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی:

 مهم‌ترین عواملی که بر قیمت گذاری و تعیین دستمزد نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی موثر هستند و حسابرس قبل از توافق برای انجام خدمات حسابرسی باید به آنها توجه کند:

  • جزئیات و میزان دقت در تجزیه و تحلیل گزارش حسابرسی
  • حجم کار انجام شده بر اساس ساعات انجام کار و گستردگی عملیات قابل انجام
  • سود عایدی شرکت در قبال انجام عملیات حسابرسی
  • تخصص و مهارت حسابرس در اجرای سریع و دقیق فعالیت قابل اجرا
  • هزینه های حین انجام حسابرسی
  • نوع خسابرسی انجام شده

حسابرسی به دلایل مختلف و برای ذینفعان مختلفی از جمله حسابرسی قانونی، داخلی، مالیات بر ارزش افزوده و… صورت میپذیرد

 

 

انواع خدمات حسابرسی :

حسابرسی شامل فعالیت‌ هایی است که حسابرس انجام می‌دهد به این صورت که حسابرس تمامی اسناد حسابداری و دفاتر و فعالیت‌های مالی مؤسسه را از نظر صحت و درستی آن‌ها مورد بررسی و نظارت قرار می‌دهد و درصورتی‌که هر گونه خطا و اشتباهی در اسناد و مدارک حسابداری وجود داشته باشد برای رفع آن‌ها راهکارهای لازم را ارائه می‌دهد.

در واقع هدف از حسابرسی تهیه و ارائه گزارش به مدیران و جلوگیری از اسراف منابع سازمان و همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای آینده سازمان می‌باشد. خدمات حسابرسی نیز با توجه به کیفیت و تعداد خدماتی که حسابرسان ارائه می‌دهند متفاوت می‌باشد؛ اما به‌طورکلی برخی از انواع خدمات حسابرسی را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • خدمات مالی: این خدمات شامل بستن حساب‌ها، تهیه و تنظیم صورت‌های مالی و در نهایت اصلاح‌ کردن حساب‌ها می‌باشد.
  • خدمات مالیاتی: منظور از خدمات مالیاتی حسابرسان تهیه کردن اظهارنامه توسط حسابرس، مشاوره مالیاتی و تهیه کردن دادنامه مالیاتی جهت حل اختلافات مالیاتی و دفاع می‌باشد.
  • خدمات کارشناس رسمی: منظور از این خدمات نیز شامل کلیه خدماتی است که حسابرس به دادگاه‌ها و اشخاص حقیقی یا حقوقی ارائه می‌دهد.
  • حسابرسی رعایت: منظور از این نوع حسابرسی، حسابرسی مالیاتی و هر نوع حسابرسی دیگر بر اساس رعایت قوانین می‌باشد.
  • خدمات حسابرسی مالی: این خدمات نیز شامل رسیدگی به صورت‌های مالی، رسیدگی به دارایی‌های سرمایه‌ای، افزایش سرمایه و غیره می‌باشد.
  • خدمات حسابرسی عملیاتی: حسابرسی عملیاتی شامل بررسی فعالیت‌های شرکت و یا عملیات خاصی در شرکت می‌باشد.

 

فرمول محاسبه نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی:

تعرفه ارائه ی خدمات حسابداری یا همان نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی در سال 1402 توسط جامعه ی حسابداران ایران توسط یک آیین نامه جدید، تعیین و اعلام شد. همان طور که در قسمت های قبلی به متفاوت بودن رتبه های شغلی حسابداران اشاره شد، نرخ حق الزحمه یک حسابدار در یک ساعت، 816400 ریال تا 8164000 متغیر است. به طور کلی میانگین دستمزد خدمات حسابرسی معادل 195000000 ریال است.

تاکید میکنیم که تعرفه خدمات حسابداری بستگی به کیفیت انجام وظایف و حجم کار حسابرس دارد. یک حسابرس کارکشته، زیر و بم امور حسابداری را میشناسد و تجربه ی بالایی دارد. نحوه ی صحیح اجرای امور حسابداری در تعیین دستمزد بسیار مهم است.

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله گزارش حسابرسی را هم مطالعه کنید

 

 

 

نحوه محاسبه قیمت کار پاره وقت حسابداری:

هم اکنون حداقل حقوق و مزایا ، شامل بیمه سهم کارفرما ، عیدی و پاداش و مرخصی و سنوات برای یک حسابدار بر پایه حداقل حقوق سال 1397 ماهانه مبلغ 19.322.175 ریال می شود . چنانچه ساعات کار ماهانه را بطور میانگین 180 ساعت درنظر بگیریم و حقوق و مزایای ماهیانه را تقسیم بر ساعت کار ماهیانه کنیم حق الزحمه ساعتی مبلغ 107.345 ریال می شود با این روش محاسبه حق الزحمه ساعتی برای یک حسابدار باتجربه حداقل یکسال مشخص گردید.

حالا دیگر ما یک مبنا برای قیمت گذاری کارهای پاره وقت حسابداری داریم فقط کافی است برآوردی صحیح از میزان ساعت کاری که در هفته یا ماه قرار است اختصاص دهیم داشته باشیم .

حال که با روش بدست آوردن حق الزحمه یک ساعت یک حسابدار آشنا شدیم .حق الزحمه ساعتی برای حسابداری که حقوق و مزایای ماهانه اش به عنوان مثال مبلغ 45.000.000 ریال است برای 180 ساعت کار ماهیانه مبلغ 250.000 ریال می شود .   

 

شرح وظایف رتبه های شغلی حسابرسی:

یکی از مهم‌ترین مسائل در تعیین نرخ حق الزحمه خدمات حسابرسی، آشنایی با سمت شغلی و شرح وظایف رتبه های حرفه‌ای حسابرسی است. در ادامه شما را با شرح وظایف مشاغل حسابرسی آشنا می‌کنیم.

 

وظایف کمک حسابرس:

کمک حسابرس با بررسی دقیق اطلاعات اولیه و داده های مالی به حسابداران ارشد در سنجش دقیق داده ها کمک شایانی می نمایند. عمده فعالیت کمک حسابرسان در شرکت های تجاری محدود به برخی فعالیت های اولیه می شود.

 

وظایف حسابرس:

حسابرس اعم از حسابرس داخلی یا مستقل، مامور ارزیابی اسناد و مدارک و گزارشات مالی یک مجموعه است. اهداف حسابرس در بررسی اسناد و گزارشات عبارتند از:

  • تایید درستی انجام امور حسابداری یک مجموعه
  • تطبیق اسناد و مدارک و گزارشات مجموعه با اصول و استانداردهای حسابداری
  • کشف اشتباه یا تقلب

 

در واقع حسابرس (مستقل) به وام دهندگان و سرمایه گذاران از صحت صورت های مالی اطمینان می‌دهد

 

وظایف حسابرس ارشد:

حسابرس ارشد شخصی می باشد که دارای تخصص و تجربه بسیار بالا است. همچنین به عنوان سرپرست حسابرسان دیگر در نظر گرفته می‌ شود. حسابرسان ارشد وظایف خاصی دارند. این وظایف شامل مسئولیت کامل برای اجرای حسابرسی می باشد. حسابرسان ارشد باید به صورت کامل بر روی علم ریاضیات تسلط داشته باشند و بتوانند کار فردی و گروهی را به طور همزمان به بهترین نحو ممکن انجام دهند. همچنین این افراد باید ارتباط کلامی و نوشتاری بسیار بالایی داشته و در مورد امور حسابرسی از مهارت زیادی برخوردار باشند.

 

 

 

وظایف حسابرس در انبارگردانی:

موجودی کالا در انبار بخش ویژه‌ای از شرکت را به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین به حسابرسی دقیق احتیاج دارد.

 

 

از جمله وظایف حسابرس در انبارگردانی عبارتند از:

  • مطالعه برنامه انبارگردانی و تذکر نکات لازم به امور رسیدگی
  • برگزاری جلسه تدوین برنامه قبل از شروع انبارگردانی
  • آموزش به افراد شرکت‌کننده در انبارگردانی
  • اطلاعات کافی از مکان انبارگردانی، توقف ورود و خروج کالا
  • تکمیل پرسش‌نامه نظارت بر انبارگردانی
  • شمارش موجودی‌ها (حداقل دو بار) و مجزا کردن اعضای شمارش دوم از اعضای اول
  • اطمینان از مخدوش نبودن موجودی‌های ثبتی
  • اطمینان از عدم به‌کارگیری اشخاص انباردار در اعضای تیم شمارش

 

وظایف سرپرست حسابرسی:

  • مهارت های سازماندهی خوب و مدیریت زمان -  زیرا حسابرسان برای انجام بررسی های خود دارای محدودیت زمانی می باشند و باید بتوانند در زمان درنظرگرفته شده  کار خود را به پایان برسانند.
  • مهارت های خوب ارتباط کلامی و نوشتاری -  زیرا یک حسابرس نیاز است نتیجه بررسی های خود را به صورت مکتوب به مدیر یا کارفرمای خود گزارش کند و در صورت نیاز آن را در مجمع عمومی صاحبان سهام قرائت نماید.
  • مهارت بالا در ریاضیات و فناوری اطلاعات – به منظور تسلط بر نرم افزارهای تخصصی مالی و حسابداری و توان کار با آنها و اخذ گزارش های مورد نظرحسابرس
  • داشتن درک درستی از کسب و کار – هر چقدر که شناخت حسابرس از کسب و کاری که مشغول حسابرسی آن است دقیق تر و عمیق تر باشد، عملیات حسابرسی به صورت دقیق تر و صحیح تر صورت می گیرد و حسابداران تعامل بهتری با حسابرس خواهند داشت.
  • داشتن صداقت نسبت به اطلاعات محرمانه مشتریان -  با توجه به اینکه حسابرس در طول فرایند حسابرسی به جزئی ترین اطلاعات مشتری خود دسترسی پیدا می کند لذا حفظ اسرار مشتریان یکی از مهمترین خصوصیات اخلاقی و حرفه ای حسابرسان قلمداد می شود.

 

 

 

 

وظایف سرپرست ارشد حسابرسی:

رسیدگی به اقلام صورتهای مالی بررسی شده توسط حسابرس ارشد و سرپرست را بر عهده دارد. همچنین او باید پیش نویس گزارش حسابرسی را جهت ارائه به مدیر بررسی و تایید نماید.

 

وظایف مدیر حسابرسی (مدیر مسئول کار):

  • بازدید و بررسی اسناد و اعمال نظارت بر عملکرد مالی واحدها، سازمانها و مراکز تابعه جهاد جهت اطمینان از اعمال صحیحبخشنامه ها و انطباق با آیین نامه‌ها و قوانین جاری
  • انعکاس مشکلات واحدها در اجرای آئین نامه ها و بخشنامه ها و در صورت لزوم ارائه پیشنهادات اصلاحی به مسئولین مربوطه

 

 

 

وظایف شریک حسابرسی:

در موسسات حسابرسی، بالاترین رده شغلی و از سویی پرمسئولیت‌ترین مرتبه شغلی در مقابل کارفرما، برعهده شریک حسابرسی است. از جمله وظایف او می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تنظیم و امضای قرارداد حسابرسی
  • شرکت در مجامع عمومی کارفرما به نمایندگی از وی
  • استخدام کارکنان جدید و سرپرستی و نظارت بر کارکنان بخش حسابرسی

 

دریافت و داشتن مدرک حسابداری رسمی در جایگاه شغلی، حقوق و مزایا و نوع وظایف بسیار تاثیر گذار است. امروزه شرکت های حسابداری رسمی در ایران وجود دارند که به آموزش و ارائه مدرک حسابداری رسمی و پذیرش کار آموزان و معرفی آن ها به بازار کار میپردازند.

 

نتیجه:

تعرفه خدمات حسابداری به کیفیت انجام وظایف و حجم کار حسابرس بستگی دارد. یک حسابرس کارکشته، زیر و بم امور حسابداری را میشناسد و تجربه بالایی در نحوه اجرای عملیات حسابداری و شناسایی مشکلات و گزارش آن دارد به همین دلیل نحوه ی صحیح اجرای امور حسابداری در تعیین دستمزد بسیار مهم است.

توجه داشته باشید که عدم آشنایی با اصول و استانداردهای حسابرسی تاثیر منفی بر ارائه خدمات با کیفیت و در نتیجه دریافت حق الزحمه منصفانه میگذارد، به همین دلیل آشنایی کامل با اصول حسابداری و حسابرسی امری ضروری محسوب می شود.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید