بیمه تامین اجتماعی دارای انواع مختلفی است. بیمه سازمان تامین اجتماعی یا اختیاری و یا اجباری است. در واقع بیمه مربوط به سازمان تامین اجتماعی به این صورت است که حقوق بیمه گذار را تضمین می کند. بر اساس قانون پس از بازنشستگی مستمری به بیمه گذار پرداخت شده و خدمات درمانی برای حمایت از حقوق وی به بیمه شده ارائه می شود.
بیمه تامین اجتماعی
در قوانین تامین اجتماعی میزان حق بیمه به 2 شیوه تعیین میشود:
- از طریق درصد مشخصی از مزد یا حقوق که همراه قانون بیمه بیکاری می باشد
- تعیین بیمه به صورت مقطوع و علی الراس
در این مورد دو جریمه دیگر نیز در نظر گرفته شده که به شرح زیر است:
- عدم تنظیم و ارسال صورت مزد و حقوق بیمه شدگان؛ مطابق با ماده 39 میزان 10 درصد جریمه در نظر گرفته شده است
- عدم پرداخت تمام یا قسمتی از حق بیمه و بیمه بیکاری؛ میزان جریمه آن 2 درصد تمام یا کسر بدهی قطعی پرداخت نشده به ازاء هر ماه تاخیر است.
قراردادهای خدماتی و پیمانکاری را میتوانیم در دو حالت بررسی و به آن رسیدگی کنیم:
- در زمان اخذ مفاصاحساب تامین اجتماعی
- در زمان حسابرسی دفاتر از طرف حسابرسان بیمه تامین اجتماعی
نکته قابل توجه
مشکل بسیاری از مدیران با این است که آیا در حال حاضر میزان جرائم تعیین شده از سوی سازمان بیمه تامین اجتماعی، قابل اعتراض در هیاتهای تشخیص مطالبات میباشد یا خیر؟ نکته مهمی که باید در این قسمت به آن توجه داشته باشید تفکیک دو واژه علیالوصول خسارت با جریمه است.
اصولاً جریمه به صندوق دولت واریز میشود و وارد حساب زیاندیده نمیگردد. بطور کلی رسیدگی به اختلافات مربوط به میزان جرائم در صلاحیت هیاتهای تشخیص است.
در صورتی که کارفرما به میزان حق بیمه و خسارات تعیین شده اعتراض داشته باشد، میتواند اعتراض خود را در هیاتهای تشخیص مطالبات مطرح کند.
پیشنهاد میشود مقاله مزایای بیمه تکمیلی و تفاوت آن با بیمه تامین اجتماعی را نیز مطالعه کنید
اعتراض به بدهی بیمه تامین اجتماعی و انواع آن:
- اعتراض به اشتباه در تعیین حقوق مبنای محاسبه بیمه یا مزد
- اعتراض به اشتباه در محاسبه درصدها
- اعتراض به اشتباه در تعیین حق بیمه علی الراس ومقطوع
- اعتراض به اشتباه در تعداد کارگران یا کارمندان
- اعتراض به مواعد و درصدهای لحاظ شده در محاسبه جرائم
نحوه اعتراض ، هزینه و مهلت آن
بعد از ابلاغ کتبی جریمه حق بیمه به کارفرمایان، آن ها ظرف مدت زمان 30 روز می توانند، اعتراض و شکایت خود را درفرم های مخصوص سازمان به صورت کتبی به شعبه مربوطه و یا کارگزاری مربوطه ارائه دهند. این فرم کتبی شکایت در اتوماسیون سازمان ثبت می شود.
نکته : عدم درج اعتراض در داخل فرم، به منزله عدم پذیرش نامه اعتراض محسوب نمیشود!
هزینه اعتراض هم طبق ماده 1 آیین نامه معمولا ناچیز است پرداخت شود. کارفرما موظف است رسید پرداخت را همراه با فرم تکمیل شده به شعبه یا نمایندگی ذیربط ارائه کند.
نکته مهم و قابل توجه
همانطوریکه اشاره کردم مهلت اعتراض 30 روز از تاریخ ابلاغ است؛ ولی در مواردی که کارفرما به وسیله فکس یا پست سفارشی دو قبضه به واحد مربوطه سازمان ارسال شود، تاریخ قبض پستی یا تاریخ تاییدیه فکس آخرین تاریخ اعتراض محسوب می شود. همچنین شخص ذینفع اعتراض یا خود کارفرما و یا نماینده قراردادی، قضایی و قانونی از سوی قانون گذار تعیین میشود.
هشدار مهم
دربرخی از موارد افراد شخصی را که کارفرما نیست، مثل مالک ملک تجاری به عنوان کارفرما معرفی میکنند؛آیا شخصی که کارفرما نیست حق اعتراض در هیاتهای حل اختلاف را دارد؟
در پاسخ این سوال میتوان اینگونه ذکر کرد که سازمان بیمه تامین اجتماعی فقط کارفرما و یا وکیل و نماینده قانونی را با نامه به عنوان طرف اعتراض قبول میکند.
سازمان بیمه تامین اجتماعی یکی از بیمه های فعال و مهم در کشور است که همه کارمندان و کارگران را تحت پوشش خود دارد. علاوه بر آنها شاغلین شغل آزاد و حتی خانم های خانه دار نیز می توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند. البته که برای ثبت نام در این بیمه شرایطی نیاز است که باید با توجه به آن مدارک خود را تهیه و تقدیم کارگزاری های سازمان بیمه تامین اجتماعی کرد. بیمه نامه تامین اجتماعی دارای انواع اختیاری و اجباری است که شرایط برای هر یک از بیمه نامه ها متفاوت خواهد بود. یکی از مهم ترین نوع بیمه نامه بیمه بیکاری است که برای افرادی که شغل خود را به دلیل قابل توجیه از دست داده اند مناسب است. افراد برای داشتن بیمه باید هر ماه حق بیمه پرداخت کنند و یا کارفرمایان این مهم را بر عهده می گیرند.