بیمه تکمیلی چیست؟ تفاوت آن با بیمه تامین اجتماعی

مزایای بیمه تکمیلی و تفاوت آن با بیمه تامین اجتماعی

 

بیمه درمانی تامین اجتماعی یکی از متداول ترین بیمه های درمانی در کشور است. بیمه درمانی یکی از موارد ضروری برای هر فرد و خانواده می باشد. سلامتی و درمان افراد باید دارای یک تکیه گاه مالی باشد. قطعا در طول سال های زندگی این موضوع را نمی دانیم که چه مشکلاتی ممکن است برای سلامتی جسم ما به وجود آید. در صورتی که هنگام احتیاج به درمان، هزینه های لازم و کافی را نداشته باشیم قطعا دچار مشکلات بسیاری خواهیم شد.

 

بیمه تکمیلی چیست ؟ 

در مقاله قبل توضیح دادیم و به جهت یادآوری باید بگوییم که به بیمه ای تکمیلی می‌گویند، که بیمه جبران کننده هزینه‌های درمان است در واقع در زمان بیماری می‌توان بخش زیادی از هزینه‌های درمان را به بیمه تکمیلی سپرد.

برای این کار باید قرارداد بیمه تکمیلی داشته باشید و هر سال مبلغی را به عنوان حق بیمه بپردازید تا بتوانید از پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی استفاده کنید. در حقیقت خرید بیمه تکمیلی یک آینده نگری در روزهای سلامتی برای روزهای بیماری است. پس اگر به سلامتی خود فکر می‌کنید، باید به فکر بیمه هم باش و طبق گفته های ما در مقاله قبل شرایط بیمه تکمیلی بستگی مستقیم به نوع بیمه دارد.

 در مقاله “بیمه چیست و شروط استفاده از آن چیست ؟” به طور کامل انواع بیمه تکمیلی ، دوره انتظار ، فرانشیز ، بیمه تکمیلی گروهی برای شرکت ها و نحوه ثبت و سند حسابداری بیمه تکمیلی برای شرکت ها را  توضیح داده ایم که پیشنهاد میشود مطالعه بفرمایید.

 

مزایای بیمه تکمیلی

بیمه تکمیلی کمک هزینه بستری است

جبران هزینه های ویزیت و دارو

استفاده از خدمات دندانپزشکی

جراحی های مورد نیاز به پروتز به کمک بیمه تکمیلی

عمل های سرپایی

خدمات آزمایشگاهی

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله بیمه تکمیلی و شروط استفاده از آن  را هم مطالعه کنید 

 

 

بیمه درمانی تامین اجتماعی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تامین اجتماعی یکی از نیازهای مهم هر اجتماعی می باشد. در هر جامعه ای باید سازمانی برای حمایت از حقوق کارگران و افراد متوسط اجتماع وجود داشته باشد. رفع نیازهای ضروری هر فرد باید توسط جامعه انجام گیرد. سازمان تامین اجتماعی مجموعه ای برای حمایت از افراد جامعه می باشد. این مجموعه برای ارائه خدماتی مانند خدمات بازنشستگی، حق و خدمات درمانی به وجود آمده است. قطعا افراد در هنگام انجام کار و شغل خود باید بیمه و تضمینی برای انجام امور ضروری زندگی داشته باشند.

 

بیمه درمانی تامین اجتماعی یکی از خدمات بسیار مهم این سازمان می باشد. هر کارگر و کارمندی که توسط یک کارفرما و یا شرکت به کار گرفته می شود حتما باید بیمه شود. در واقع کارفرما موظف است به صورت اجباری کارگر خود را بیمه نماید. در صورتی که این کار توسط کارفرما انجام نگردد، او فرد متخلفی بوده و باید جریمه ای را پرداخت نماید. هر کارگری که در حین انجام کار دارای بیمه تامین اجتماعی باشد، می تواند از مزایای بیمه درمانی تامین اجتماعی نیز برخوردار گردد. پرداخت بیمه به صورت ماهیانه توسط کارفرما انجام می گیرد.

 

بیمه درمانی تامین اجتماعی به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم خدمات درمانی را ارائه می دهد. شیوه مستقیم بدین گونه است که فرد مستقیم به مراکز درمانی تامین اجتماعی مراجعه می نماید. در هر شهر و یا شهرستانی بیمارستان و مرکز درمانی سازمان تامین اجتماعی وجود دارد. در صورتی که فرد بیمه شده ی تامین اجتماعی باشد، می تواند خدمات رایگانی را در مراکز خدماتی این مجموعه دریافت نماید. در این مورد هزینه ی درمان کاملا رایگان است و لازم نیست فرد هیچ هزینه ای را بابت دریافت خدمات پرداخت نماید. بیمارستان های تامین اجتماعی معمولا از امکانات رفاهی کاملی برخوردار می باشند.

 

 

 

بیمه تکمیلی انفرادی و گروهی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

  • اولین تفاوت بیمه تکمیلی انفرادی و گروهی در تعداد افراد تحت پوشش است.
  • مورد دیگر در تفاوت بیمه تکمیلی گروهی و انفرادی این است که در حالت گروهی معمولا طرح بیمه تکمیلی و پوشش ها و میزان آنها توسط بیمه گذار پیشنهاد یا انتخاب می شود و متناسب با آن می توان حق بیمه پرداختی را نیز انتخاب نماید. اما در بیمه های انفرادی، طرح ها و پوشش ها و حق بیمه ثابت است. 
  • در بیمه های گروهى حق بیمه به صورت ماهيانه از محل حقوق کسر و پرداخت می گردد. در بيمه تکمیلی انفرادی با انتخاب پوشش‌های متفاوت مبلغ حق بيمه هر پوشش تعيين ميگردد. حق بيمه درمان انفرادی بسته به شركت بيمه، به صورت ساليانه و نهايتا در چند قسط قابل تسويه مي‌باشد.
  • از نظر حق بیمه پرداختی ، در گروهی حق بیمه کمتری در حالت مشابه پوشش ها، با حق بیمه انفرادی پرداخت میشود. باید در نظر داشت که بیمه های مختلف شرایط مختلفی هم دارند مانند پرداخت در حق بیمه.
  • معمولا در قراردادهای گروهی نیاز به آزمايشات اول قرارداد نیست اما در بیمه های انفرادی، در بیشتر موارد نیاز به چک آپ پزشکی و گاها با هزینه بیمه گذار است.     

 

مهمترین تفاوت ها میان بیمه تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی

بیمه تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی هر یک مزایایی دارند که پیشتر راجع به آن خواندیم اما این دو تفاوت هایی نیز دارند که هر فردی می تواند با توجه به نیاز خود بهترین نوع بیمه را انتخاب نماید. به صورت کلی بیمه تکمیلی یک بیمه جامع و کلی است که در حقیقت آمده تا بیمه تامین اجتماعی را تکمیل کند به همین خاطر طرفداران این نوع بیمه بسیار بیشتر هستند. اگر به دنبال آگاهی از تفاوت های بیمه تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی هستید حتما ادامه مقاله را دنبال کنید.

 

بیمه درمان تکمیلی سامان چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بیمه درمان تکمیلی یکی از بهترین انتخاب ها برای کاهش بسیار زیاد هزینه های درمان می باشد. با انجام بیمه تکمیلی شما می توانید تمام هزینه های درمان خود را به صورت تمام و کمال از بیمه خود دریافت نمایید. به طور مثال اگر جراحی انجام داده باشید و دارای بیمه تکمیلی باشید، بیمه بعد از انجام جراحی تمام هزینه های مربوط به جراحی را به شما می دهد. این نوع بیمه درصد بسیار زیادی از درمان ها را پرداخت می نماید. بیمه درمانی تامین اجتماعی این امکانات را ندارد و تنها درصد کمی از هزینه ها را پرداخت می نماید.

در واقع بیمه تکمیلی یک راه مناسب برای مقابله با هزینه های بسیار سنگین درمان می باشد. بیمه سامان خدمات خوبی را در این باره ارائه می دهد. بیمه تکمیلی سامان یکی از راه های مناسب برای کاهش هزینه های درمان می باشد. شما می توانید بیمه تکمیلی خود را به صورت گروهی و یا خانواده انجام دهید. بیمه تکمیلی به صورت گروهی باید توسط کارفرما و شرکت خاصی انجام گردد. در بیمه تکمیلی خانواده سرپرست خانواده خود و اعضای خانواده را بیمه می کند.

 

تفاوت بیمه تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی در اختیاری یا اجباری بودن آن

یکی از مهمترین تفاوت های بیمه تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی در اختیاری یا اجباری بودن آن است که هر فردی باید با توجه به نیاز خود برای دریافت خدمات بیمه بهترین نوع آن را انتخاب نماید.

بیمه تامین اجتماعی یک نوع بیمه اجباری برای تمامی کارمندان و افراد شاغل است و مطابق با قانون کار هر یک از این افراد باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند و از خدمات درمانی آن استفاده کنند.

بیمه تکمیلی یک نوع بیمه اختیاری است که افراد می توانند با توجه به نیاز خود تحت پوشش این بیمه باشند؛ بنابراین اجباری برای دریافت این نوع بیمه وجود ندارد.

 

چه مواردی تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی قرار می‌گیرد؟ از ویزیت عمومی تا درمان بیماری‌های خاص

بیمه درمان تکمیلی خدماتی فراتر از بیمه درمانی پایه ارائه می‌دهد. با استفاده از بیمه تکمیلی علاوه‌بر پوشش دادن هزینه‌های اولیه درمان خود و اعضای خانواده، می‌توانید بخش زیادی از هزینه درمان بیماری‌ها و عمل‌های خاص را تامین کنید. بیمه تکمیلی درمانی در شرایط سخت به کمک بیمه‌شوندگان و خانواده‌هایشان می‌شتابد. این نوع بیمه با تقبل بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های درمان در روزهای خاص، بار سنگینی از روی دوش بیمار و خانواده او برمی‌دارد. از جمله پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی آسماری عبارت‌اند از:

  • جراحی‌های عمومی و بستری

  • جراحی‌های تخصصی

  • زایمان و نازایی

  • خدمات پاراکلینیکی
  • آمبولانس درون شهری و برون شهری

  • ویزیت و دارو

  • رفع عیوب انکساری دو چشم

  • سمعک

  • دندان‌پزشکی

  • ویزیت آنلاین

  • پرداخت غرامت هنگام بستری در بیمارستان

  • کرونا   

 باید بیان کنیم که بیمه نامه های درمان تکمیلی می‌توانند بعضی از این پوشش‌ها یا همه این‌ها را داشته باشند. می توان بعضی از این پوشش‌ها را جزو پوشش‌های اصلی و بعضی را تحت عنوان پوشش فرعی با پرداخت حق بیمه بیشتر قرار داد. بیمه‌های درمان تکمیلی در شرکت‌های مختلف معمولا در قالب طرح‌های بیمه‌ای ارائه می‌شود. در بیشتر این طرح‌ها پوشش‌ها ثابت هستند اما سقف تعهدات آن‌ها با یکدیگر فرق دارد. هر چه سقف تعهدات یک بیمه بیشتر باشد، بیمه در صورت بروز بیماری و حادثه و خسارت، هزینه بیشتری می‌پردازد. پیشنهاد ما برای همه بیمه گذاران این است که بیمه‌ نامه ای با سقف پوشش بالاتر برای خود خریداری نمایند تا در صورت خسارت به درد سر نیافتند.

 

تفاوت بیمه تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی از نظر نوع پرداخت هزینه ها

پرداخت هزینه ها در بیمه تکمیلی برای درمان فقط صورت می گیرد ولی در بیمه تامین اجتماعی پرداخت هزینه هایی که برای پیشگیری محسوب می شوند هم صورت می گیرد (مثل هزینه پیشگیری از خطرات احتمالی).

 

بیمه درمان تکمیلی یا بیمه تامین اجتماعی

قطعا در هنگام مقایسه بیمه درمانی تامین اجتماعی با بیمه تکمیلی سامان تفاوت های بسیاری را مشاهده می کنیم. باید این موضوع را بدانید که داشتن بیمه تکمیلی برای هر فرد و خانواده ای بسیار ضروری می باشد. یکی از شرایط ضروری برای انجام بیمه تکمیلی داشتن بیمه تامین اجتماعی می باشد. بنابراین نمی تواند بین یکی از این بیمه ها یکی را انتخاب نمود. شما برای برخورداری از بیمه تکمیلی حتما باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و یا سایر ارگان های دولتی قرار داشته باشید. بیمه درمانی تامین اجتماعی برای تمام افراد لازم و ضروری می باشد. 

هزینه بیمه تکمیلی بیشتر از هزینه بیمه درمانی تامین اجتماعی می باشد. شما باید مبلغی را برای این کار اختصاص دهید. این هزینه معمولا به صورت سالانه از بیمه شونده دریافت می گردد. هزینه بیمه تامین اجتماعی به صورت ماهانه دریافت می شود. در واقع می توان گفت بیمه تکمیلی سامان نوعی تضمین سلامتی و تهیه هزینه درمان می باشد. قطعا با نداشتن بیمه تکمیلی در هنگام داشتن هرگونه بستری و یا جراحی در بیمارستان دچار مشکلات بسیاری خواهید شد. برای مواجه شدن با انواع مشکلات جسمی بهتر است بیمه تکمیلی انجام دهید.

 

 

بیمه تکمیلی یا بیمه تامین اجتماعی؟ کدام بیمه بهتر است؟ 

همانطور که گفته شد، بیمه تامین اجتماعی بیمه اجباری است. تمامی شاغلین می‌بایست برای تامین سلامتی خود بیمه تامین اجتماعی تهیه کنند. ولی بیمه درمانی تکمیلی اجباری نیست، بلکه تکمیل کننده هزینه‌های درمانی به شمار می‌رود. برای شما رزومه‌ای رد نخواهد شد!

در مقایسه این که کدام یک از این بیمه‌ها بهتر است می‌توان گفت هردوی این بیمه‌ها به نحوی فواید خاص خود را دارند، می‌توانید در کنار بیمه اجباری خود بیمه تکمیلی نیز داشته باشید. با داشتن بیمه تکمیلی درمان، مواردی که تحت پوشش بیمه اجباری نیستند، پوشش داده می‌شود!  

 

جمع بندی

در این مقاله با تفاوت بیمه تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی آشنا شده اید و حالا به خوبی می دانید که بیمه تکمیلی کامل کننده بیمه تامین اجتماعی است و مزایایی بسیار بیشتر از بیمه تامین اجتماعی دارد. بیمه تامین اجتماعی علاوه بر خدمات درمانی به عنوان سابقه هم برای افراد محسوب می شود اما بیمه تکمیلی فقط خدمات درمانی و دارو را دربر می گیرد.

هر فردی باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی باشد چرا که هزینه های درمان و دارو بسیار بالا است و اگر تحت پوشش این نوع بیمه ها باشید می توانید فقط بخشی از هزینه های درمان را پرداخت کنید؛ به همین خاطر به افراد توصیه می شود که تا جایی که می توانند علاوه بر بیمه تامین اجتماعی بیمه تکمیلی هم در اختیار داشته باشند و از مزایای این بیمه بهره مند شوند.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید