آشنایی با اینتاکد مالیاتی و نحوه فعال سازی آن

 

اینتاکد مالیاتی، به منظور افزایش دقت و تمرکز بالا در طبقه بندی انواع فعالیت شغلی صورت می‌گیرد. مدیران تمامی مشاغل اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی موظف هستند پس از راه اندازی شغل خود، بلافاصله به اخذ کد مالیاتی که منحصر به شغل خودشان است اقدام نمایند و اگر بدون داشتن کدمالیاتی معامله‌ای صورت بگیرد، جرم محسوب می‌شود و شرکت جریمه می‌شود.

 

اینتاکد چیست؟ و چگونه باید آن را فعال کنیم؟

سازمان امور مالیاتی به منظور افزایش دقت طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی، به هر فعالیت یک کد شناسایی یکتا اختصاص داده است. این شناسه یکتا اینتاکد نامیده می‌شود و فعالیت‌ها را در سه بخش تولید، بازرگانی و خدمات طبقه‌بندی می‌نماید. اختصاص اینتاکد در واقع تعریف دقیقی از نوع فعالیت شغلی شما در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌دهد؛ به این ترتیب تکالیف ویژه فعالیت اقتصادی شما و یا مزایای متعلقه آن برای سازمان کاملا تعریف شده است.

نکته: دقت کنید که این کدگذاری مخصوص استفاده در سامانه سازمان مالیاتی بوده و قابل استفاده در سایر سامانه‌ها نیست.

 

 

اینتاکد چه ویژگی هایی دارد؟

از زمان راه‌اندازی اینتاکد در سامانه سازمان مالیات، مودیان موظفند فعالیت‌های شغلی خود را بر اساس کدهای تعریف شده در اینتاکد در سامانه سازمان مالیاتی ثبت نمایند؛ در غیر این صورت امکان انجام برخی تکالیف مانند تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و یا استفاده از مزایایی مانند ماده 100 را نخواهند داشت. از دیگر ویژگی‌های اینتاکد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

♦ فعالیت‌های کدگذاری شده (با اینتاکد) برای سازمان کاملا شناخته شده‌اند و هیچ ابهامی در مورد آنها وجود ندارد.

♦ در صورت شناسایی فعالیت جدید، امکان افزودن آن به لیست فعالیت‌ها وجود دارد.

♦ در زمینه فعالیت‌های بازرگانی، طبقه‌بندی و کدگذاری بر اساس تولید داخل – وارداتی انجام شده است. این مسئله امکان استفاده از سیاست‌های حمایتی را برای این فعالیت‌ها ممکن می‌سازد.

♦ امکان تطبیق و ارتباط کدهای اینتاکد با کدهای آیسیک (ISIC) وجود دارد.

 

آیا کد آیسیک در مالیات همان اینتاکد است؟

کد آیسیک (ISIC) نوعی طبقه بندی بین المللی بر مبنای نوع فعالیت مشاغل اقتصادی است؛ که مشخصات دقیق فعالیت اقتصادی را بیان می‌کند.

از آنجا که معرفی مشاغل با کمک کد آیسیک (ISIC) ابهاماتی برای سازمان مالیاتی به همراه داشت، این سازمان به منظور شناسایی کامل فعالیت‌های اقتصادی، اینتاکد مالیاتی را جهت استفاده در کشور معرفی نمود. به این ترتیب کد آیسیک (ISIC) همان اینتاکد نیست؛ اما اینتاکد به سادگی قابل انطباق با کد آیسیک است.

 

 برای انجام فعالیت اقتصادی در نظام مالیاتی ایران دریافت اینتاکد مالیاتی کافی است.

 

چه کسانی به اینتاکد نیاز دارند؟

فعال سازی اینتاکد از طریق سامانه ثبت نام انجام می‌شود. مراحل فعال سازی به صورت زیر است:

♦ مراجعه به صفحه ثبت نام و خدمات جامع مالیاتی به آدرس https://register.tax.gov.ir

♦ ورود به حساب کاربری مودی مالیاتی

♦ ورود به صفحه انتخاب نوع و درصد فعالیت اقتصادی

♦ انتخاب یک سطر جدید به ازای تک تک فعالیت‌های اقتصادی با ذکر نوع خدمات یا کالایی که به تولید یا فروش آن اشتغال دارید

♦ تعیین میزان فعالیت در حوزه انتخابی برحسب درصد؛ مجموع درصد کلیه فعالیت‌ها باید برابر با 100 باشد

♦ درج عنوان دقیق فعالیت‌های اقتصادی بر اساس پروانه کسب در بخش “شرح فعالیت”

♦ تایید و ثبت نهایی اطلاعات

به این ترتیب سیستم به صورت خودکار اینتا کد مناسب را به فعالیت اقتصادی شما اختصاص می‌دهد.

پیشنهاد میکنیم مالیات دستگاه کارتخوان را در این مقاله مطالعه نمایید.

 

نحوه فعال سازی اینتاکد

ورود به حساب کاربری مودی

 

اصلاح اینتا کد فعالیت اقتصادی پس از ثبت نهایی

گاهی مودی پس از ثبت و تایید اینتاکد مربوط به فعالیت شغلی خود، متوجه می‌شود که انتخاب نادرستی داشته است؛ در این شرایط باید به صورت زیر نسبت به ویرایش اطلاعات شغلی خود اقدام نماید:

♦ مراجعه به سایت سازمان مالیاتی، بخش میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی

♦ در بخش پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک؛ انتخاب گزینه “ورود به ثبت نام”

سپس وارد صفحه‌ای می‌شوید که تمامی پرونده‌های شما در آن نمایش داده می‌شود؛ پرونده‌ای که قصد ویرایش آن را دارید، انتخاب نمایید

♦ ورود به سامانه با نام کاربری و رمز عبور

♦ مراجعه به بخش ویرایش اطلاعات ثبت نام

♦ انتخاب گزینه “افزودن فعالیت جدید” در بخش لیست فعالیت‌ها بر اساس اینتاکد

به این ترتیب به صفحه ایجاد و ویرایش اطلاعات وارد شده، می‌توانید اطلاعات قبلی را ویرایش و ثبت نمایید.

 

عدم وجود کد شغلی در لیست فعالیت های موجود اینتاکد

اگر مودی در زمان ثبت نام، کد مربوط به فعالیت اقتصادی خود را در فهرست مشاغل موجود در سامانه پیدا نکند؛ در این صورت مودی باید مراحل زیر را انجام دهد:

♦ انتخاب گزینه سایر یا متفرقه در فهرست مشاغل سازمان مالیاتی

♦ ارسال نامه‌ای برای دفتر فنی سازمان مالیاتی به پیوست کپی مجوز فعالیت اقتصادی مودی

نکته: وقتی شما در نامه فعالیت اقتصادی خود را به همراه مجوز معرفی نمایید، سازمان در جریان فعالیت شغلی و مشکل شما قرار خواهد گرفت؛ به این ترتیب سه راهکار به شما پیشنهاد می‌دهد:

1- معرفی زیرشاخه شغلی مربوط به فعالیت شما

2- افزودن شاخه شغلی مربوطه

3- باقی ماندن در زیرشاخه سایر (متفرقه) با اطلاع سازمان مالیاتی از ویژگی‌های شغلی مودی

هر پیشنهادی از سوی سازمان برای کسب و کار شما مطرح شود، تکلیف شما را در زمان رسیدگی روشن است؛ زیرا وظایف خود را به درستی انجام داده‌اید.

 

نحوه رفع ارور و خطای اینتاکد در اظهارنامه اشخاص حقیقی 

یکی از بزرگترین چالش‌های مشاغل با اینتاکد، در زمان تکمیل اظهارنامه رخ می‌دهد؛ اگر هنگام تکمیل اظهارنامه با پیغام خطای زیر مواجه شدید:

” مودی گرامی، لازم است ابتدا به سامانه ثبت نام مراجعه کنید؛ سپس تمامی فعالیت‌های مربوط به واحد شغلی خود را بر اساس اینتاکد در سامانه ثبت نام الکترونیک تکمیل نمایید”

باید به صورت زیر نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید:

  • مراجعه به سامانه ثبت نام الکترونیک 
  • مراجعه به منوی “فعالیت‌ها”
  • مراجعه به بخش “لیست فعالیت ها بر اساس اینتاکد”

در ادامه نوع فعالیت شغلی خود و درصد اشتغال به آن فعالیت را ذکر و ثبت نمایید.

کلام پایانی

همراهان عزیز تا اینجا با اینکه اینتاکد چیست و چگونه فعال سازی و ویرایش می‌شود، آشنا شدیم؛ که یکی از کوچک‌ترین و ابتدایی‌ترین مباحث مالیاتی است. همان گونه که می‌دانید انجام تکالیف مالیاتی مستلزم داشتن دانش و آگاهی است.

 

>

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش