مودیان مالیاتی باید هر سه ماه یک بار ، فهرستی از معاملات خود ، شامل خرید و فروش را برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند تا از این طریق میزان دقیق درآمد آن ها مشخص شده و در نتیجه مالیات آن ها به نحو عادلانه ای تنظیم شود . فهرست این معاملات باید به تفکیک ، و در زمان مشخص برای سازمان امور مالیاتی صادر شود .
در صورتی که این مودیان ، فهرست معاملات خود را ، در زمان مقرر ارسال نکرده ، و یا به طریقی به غیر از از طرق مشخص شده ، ارسال کنند ، مشمول جریمه خواهند بود لذا نه تنها لازم است مودیان مالیاتی ، این فهرست معاملات و قرارداد های فصلی را در زمان مقرر برای سازمان مالیاتی صادر کنند ، بلکه این کار را باید از طرقی که این سازمان اعلام کرده است ارسال کنند .
از این رو در این مقاله به این پرسش ها پاسخ می دهیم که اولا صورت معاملات فصلی چیست و ارسال آن از چه نظر اهمیت دارد و در صورت عدم ارسال آن چه سرنوشتی در انتظار مودی مالیاتی خواهد بود سپس به این می پردازیم سامانه ارسال صورت معاملات فصلی چیست و چه امکاناتی دارد و در آخر هم آموزش نحوه ارسال صورت معاملات فصلی به روش آنلاین و آفلاین را ارائه خواهیم نمود .
روش های ارسال معاملات فصلی در سامانه مالیاتی
سازمان مالیاتی در راستای رفاه مودیان مالیاتی، میز خدمت عملیات الکترونیک مالیاتی را راهاندازی نموده است. به این ترتیب، مودیان مشمول برای ارسال صورت معاملات فصلی خود، به دو روش میتوانند اقدام نمایند:
1- استفاده از نرم افزار ttms
این روش با کمک نرم افزار TTMS انجام میشود؛ نحوه ارسال آفلاین صورت معاملات فصلی به این صورت است:
- دانلود و نصب نرم افزار از سایت سازمان مالیاتی
- بارگذاری فایل مربوط به اطلاعات معاملات
- ارسال اطلاعات وارد شده به نرم افزار به صورت یکجا و با استفاده از شبکه اینترنت
2- ورود به سامانه مالیاتی
این روش برای آن دسته از مودیان است که در سامانه ثبت نام نظام مالیاتی کشور ثبت نام نموده، نام کاربری و کلمه عبور دریافت کردهاند؛ در این روش کلیه عملیات ورود و ارسال اطلاعات خرید و فروش به صورت آنلاین با ورود به سامانه سازمان انجام میشود. در ادامه جزئیات نحوه ارسال آنلاین معاملات فصلی را برای شما همراهان عزیز عنوان میکنیم.
نکته
یکی از مهمترین شرایط ارسال آنلاین معاملات فصلی، ثبت نام در نظام مالیاتی به عنوان مودی مالیاتی است. این کار هم از طریق سامانه سازمان مالیاتی و هم به کمک درگاه ملی خدمات مالیاتی امکان پذیر است.
مراحل ارسال آنلاین معاملات فصلی
- مرحله 1: ورود به پرونده مودی مالیاتی
- مرحله 2: ثبت کلیه گزارشات و معاملات فصلی
- مرحله 3: ثبت اطلاعات ورودی در معاملات فصلی
- مرحله 4: ثبت نهایی اطلاعات
با توجه به اضافه شدن برخی بخشها به سامانه معاملات فصلی، قصد داریم کلیه مراحل ثبت و ارسال آنلاین معاملات فصلی را به صورت تصویری برای شما عنوان نماییم.
مرحله 1: ورود به پرونده مودی مالیاتی
♦ با جستجوی آدرس intamedia.ir به سامانه سازمان مالیاتی وارد شوید.
♦ به بخش میز خدمت عملیات الکترونیک مالیاتی مراجعه و گزینه “صورت معاملات فصلی الکترونیکی” را انتخاب نمایید.
♦ با کمک نام کاربری و رمز عبور به پرونده مالیاتی خود وارد شوید.
♦ کلیه خرید و فروشها و قراردادهای خود را با انتخاب بخشهای مختلف در پرونده مالیاتی ثبت نمایید.
♦ پس از انتخاب بخش مورد نظر، ابتدا سال و فصل مورد نظر را تعیین نمایید.
در ادامه برای ثبت اطلاعات جدید، بر گزینه “ایجاد” کلیک نمایید. در ادامه ثبت فاکتور فروش را بررسی خواهیم نمود.
♦ سپس گزینه “ثبت رکورد جدید” را انتخاب نمایید؛ تا صفحه جدیدی برای شما باز شود.
♦ اطلاعات فروش انفرادی یا تجمعی مربوط به یک خریدار خاص را در این فرم ثبت نمایید.
کلیه موارد فروخته شده به یک خریدار خاص (شخص حقیقی یا حقوقی) به صورت یک ثبت تجمعی ثبت میشود. درج کلیه اطلاعات مربوط به طرف مقابل برای ثبت تجمعی ضروری است. دقت کنید که تکمیل فیلدهای ستاره دار الزامی است.
♦ در صورت کمتر بودن مبلغ تک تک فاکتورها از 5% حد نصاب معاملات کوچک، میتوانید مبالغ فاکتورها را به صورت تجمیعی ثبت نمایید. در این صورت ثبت نوع کالا یا خدمات و مشخصات طرف مقابل الزامی نیست.
نکته
مهمترین اطلاع هویتی جهت ثبت معامله با اشخاص حقوقی، شناسه ملی یا کد اقتصادی آنها است.
مهمترین اطلاع هویتی جهت ثبت معامله با اشخاص حقیقی، کد ملی آنها است.
مرحله 3: ثبت اطلاعات ورودی در معاملات فصلی
♦ ثبت اطلاعات ورودی:
پس از تکمیل اطلاعات در هر رکورد، باید برای تایید آنها بر دکمه “ثبت” کلیک نمایید.
♦ ویرایش اطلاعات ثبت شده:
برای ویرایش اطلاعات ثبت شده باید فاکتور مورد نظر را جستجو نمایید؛ سپس از بخش نمایش جزئیات اصلاحات لازم را انجام دهید. دقت کنید که پس از ثبت نهایی اطلاعات امکان ویرایش هیچ یک از آنها برای شما وجود ندارد؛ پس اصلاحات لازم را پیش از ثبت نهایی انجام دهید.
مرحله 4: ثبت نهایی اطلاعات
♦ پس از تکمیل کلیه اطلاعات، باید با گزینه “ثبت نهایی اطلاعات” ورودیهای خود را تایید نمایید.
سپس کد رهگیری صورت معاملات خود را از سامانه دریافت نمایید.
نکته: عدم دریافت کد رهگیری به منزله عدم تسلیم صورت معاملات و شمول جریمه خواهد بود.
♦ برای مشاهده گزارشات ارسال شده به صورت آنلاین، بر گزینه “مشاهده گزارشات/ اطلاعات ارسال شده برای شما” کلیک نمایید.
♦ در صفحه زیر میتوانید کلیه اطلاعات ثبت شده خود در زمینه یک موضوع خاص را مشاهده نمایید.
آشنایی با سایر گزینههای سامانه ارسال آنلاین معاملات فصلی
در ادامه به سایر گزینههای موجود در صفحه معاملات اشاره مختصری میکنیم.
♦ ثبت گزارشات خرید:
صفحه گزارشات خرید کاملا مشابه صفحه گزارشات فروش است و اطلاعات خریدهای انجام شده توسط مودی در آن ثبت میشود.
♦ ثبت اطلاعات پیمانکاری:
از موارد قابل ثبت در معاملات فصلی، اطلاعات کارفرما و پیمانکار در پیمانهای بلندمدت است.
اطلاعات کارفرما در پیمانهای بلندمدت:
کارفرما در زمان عقد قرارداد باید اطلاعات مبالغ پرداختی را ثبت نماید. اما ثبت هزینههای خرید، پس از دریافت فاکتور از پیمانکار انجام میشود. در بخش نوع کالا و خدمات شماره قرارداد پیمانکاری ذکر میشود.
اطلاعات پیمانکار در پیمانهای بلندمدت:
پیمانکار در زمان صدور صورت وضعیت یا فاکتور موظف به ثبت اطلاعات مبالغ دریافتی است. دقت کنید که در بخش نوع کالا و خدمات شماره قرارداد پیمانکاری ذکر میشود.
♦ حق العمل کاری:
حقالعملکاران موظف به ارسال گزارشات قراردادها در این فرم هستند. این افراد برای هر مورد حق العمل کاری باید فرم مجزایی تکمیل نمایند. دقت کنید که تنها حق العمل کار باید این این فرم را تکمیل نماید و فرمهای مخصوص فروشنده و خریدار در سامانه معاملات فصلی متفاوت است.
♦ گزارش صادرات و واردات بدون نیاز به اظهارنامه:
برای ثبت صادرات یا واردات در معاملات فصلی تکمیل این فرم الزامی است. قبل از آغاز به تکمیل اطلاعات کلیه مدارک مورد نیاز از جمله برگ سبز گمرک، کد فراگیر اشخاص خارجی و سایر موارد مورد نیاز را آماده نمایید. دقت کنید کلیه اطلاعات مربوط به کوتاژ، بهای پرداختی، عنوان کالا یا خدمات و سایر موارد باید بر اساس برگ سبز گمرک تکمیل شود.
♦ ثبت قرارداد اجاره:
مالک (موجر) و مستاجر (در صورتی که مشمول ارسال معاملات فصلی باشند) هر دو موظف به ثبت قرارداد اجاره خود در گزارشات فصلی هستند. همچنین موجر و مستاجر برای هر مورد اجاره باید فرم جدایی تکمیل نمایند.
نکته: در مورد گزینه تعداد شرکا بر اساس قرارداد اجاره، مستاجر باید تعداد مالکان و مالک (موجر) تعداد شرکای خود را درج نمایند.
♦ قرارداد ساخت و فروش املاک:
انبوهسازان املاک گاهی به صورت پیمانکاری، فعالیت نمیکنند؛ بلکه کلیه اقدامات از خرید زمین و مصالح و تهیه مجوز و سایر موارد بر عهده شخص انبوهساز است؛ یا به صورت مشارکت در ساخت با مالک همکاری میکنند. این دسته از مودیان موظفند اطلاعات معاملات خود را در فرم مربوطه در سامانه معاملات فصلی تکمیل و ارسال نمایند.
♦ پیش فاکتورهای صادره در سامانه ثامن:
سامانه ثامن، سامانه ثبت معاملات نفتی و پتروشیمی است. برای ثبت فاکتور در این بخش ابتدا موظف به ثبت اطلاعات در سامانه ثامن و دریافت تایید از این سامانه هستید.
♦ جستجوی فاکتورهای خرید ثامن:
پس از انجام معامله و ثبت اطلاعات در سامانه ثامن، میتوانید خریدهای خود را از این طریق در سامانه معاملات فصلی ثبت نمایید.
نکته
گزینههای “مشاهده/ویرایش امتناع (94-91)” و “عرضه به مصرف کننده نهایی و سایر موارد مرتبط (95)” تنها برای سالهای مذکور قابل استفاده هستند؛ استفاده از این گزینهها در سایر زمانها پذیرفته نیست.