اگر در یک شرکت، به دلیل زیان هایی که به آن وارد شده، بیش از نیمی از سرمایه شرکت از بین رفته باشد، هیات مدیره موظف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده را تشکیل دهد تا با مشورت با سهامداران، در مورد انحلال یا ادامه فعالیت شرکت، تصمیم درستی اتخاذ کند. در صورتی که مجمع عمومی به ادامه فعالیت شرکت رای دهد، در همان جلسه و با رعایت مقررات قانون، سرمایه شرکت به مبلغ سرمایه موجود کاهش مییابد. در صورتی که هیات مدیره موظف به تشکیل مجمع عمومی فوق العاده نشود یا مجمع عمومی دعوت شده مطابق مقررات قانونی نباشد، هر ذینفع میتواند درخواست انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیتدار بخواهد. این مقررات قانونی برای حفظ شفافیت و شایستگی در فعالیت شرکتها و حفظ منافع سهامداران و علاقهمندان به شرکتها تدوین شدهاند.
بر اساس ماده 89 اصلاحیه قانون تجارت:
یک مجمع عمومی عادی برای بررسی ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی قبلی و سایر فعالیت های مربوط به حساب های سال مالی، باید به طور سالی برگزار شود. در تبصره آن ذکر شده است که تصمیم گیری درباره ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی، بدون خواندن گزارش بازرس در مجمع عمومی، اعتبار ندارد. به عبارت دیگر، ترازنامه و حساب سود و زیان تنها در زمان ارائه در مجمع عمومی و پس از خواندن گزارش بازرس و تصویب آن توسط مجمع عمومی، معتبر است. به عبارت دیگر، تا زمانی که صورت های مالی در مجمع عمومی تصویب نشده باشد، هیچ صورت مالی قابل قبولی وجود ندارد که هیئت مدیره بر اساس آن تصمیم گیری کند. در صورتی که ماده 141 قانون تجارت اصلاح شود و هیئت مدیره مجبور به دعوت مجمع عمومی فوق العاده فوری شود، اما به علت عدم رعایت این ماده تا دو ماه پس از از دست دادن بیشتر از نصف سرمایه، اقدامات قانونی برای اجرای جریمه ها اتخاذ خواهد شد.
بنابراین، اگر هیئت مدیره سازمان، در تعیین زمان دعوت به مجمع عمومی فوق العاده بلافاصله پس از تصویب صورت های مالی در مجمع عمومی عادی، ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت را رعایت نکند، بازرس باید رعایت نکردن این ماده را به عنوان بخشی از وظیفه ای که طبق ماده 151 به عهده اوست، گزارش کند. اما در سال اولی که سود انباشته بیشتر از نصف سرمایه شرکت نیست، بازرس هیچ وظیفه ای برای گزارش دادن ندارد.
این جمله به صورت دو پهلو است و به دو معنای مختلف اشاره میکند. از یک سو، توجه مجمع عمومی به مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت جلب میشود که به معنی این است که این ماده باید در مجمع عمومی مورد توجه قرار گیرد و اعضای مجمع باید به آن توجه کنند و از رعایت آن اطمینان حاصل شود.
از سوی دیگر، این جمله به این معنی است که گزارش بازرس در مورد رعایت نشدن مفاد ماده 141 توسط هیئت مدیره نیست و هیچ وظیفه ای برای بازرس برای گزارش دادن در این زمینه وجود ندارد. به بیان دیگر، این جمله به بازرس یادآوری میکند که گزارش وی باید تنها در مورد رعایت نکردن مفاد ماده 151 باشد که به عهده بازرس است.
پیشنهاد می کنیم، مقاله ماده ۱۴۷ مالیات های مستقیم را مطالعه کنید
شرکتی که مشمول ماده 141 شود:
با توجه به توضیحاتی که ارائه شده، در صورتی که یک سازمان بیش از نصف سرمایه خود را از دست داده و به زیان دچار شده باشد، یک هشدار به آن داده می شود تا برای به دست آوردن یک راه حل برای کاهش زیان وارده، اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین، این سازمان مطابق با حکم قانون تجارت موردنظر قرار می گیرد. در صورتی که سرمایه سازمان به نصف مقدار اولیه خود برسد، هیئت مدیره موظف است یک مجمع عمومی فوق العاده بین سهامداران و شرکا برگزار کند و در طول این جلسه، دو تصمیم مهم می تواند صادر شود.
تصمیم اول این است که سازمان را منحل کنند و پس از فروش داراییها و اموال، نسبت به تسویه حساب با طلبکاران اقدام کنند و مابقی وجه را به نسبت سهم هر شخص بین سهامداران تقسیم کنند. اما این تصمیم به نظر درستی نمیآید.
تصمیم دوم این است که هیات مدیره، پس از گزارش مشمولیت سازمان از ماده ۱۴۱ قانون تجارت، راهکارهایی برای خروج از این وضعیت ارائه دهد. سپس مجمع عمومی، با ارزیابی این راهکارها، تصمیم میگیرد که آیا سازمان میتواند با این راهکارها زیان خود را برطرف کند و به سود برسد یا خیر.
پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات مستقیم چیست را مطالعه کنید
راهکار خروج از ماده ۱۴۱
راهکار خروج از ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت:
برای خروج از این وضعیت، راهکارهای مختلفی وجود دارند که می توان از آنها استفاده کرد. به عنوان مثال:
- فروش دارایی های بلا استفاده و اضافی شرکت می تواند به دست آمدن سرمایه ای اضافی و کاهش هزینه های شرکت کمک کند.
- افزایش سرمایه شرکت از طریق آورده های نقدی و تجدید ارزیابی شده، می تواند در بهبود وضعیت مالی شرکت مؤثر باشد.
- پیگیری و سرعت بخشیدن به دریافت مطالبات و بدهی های ذخیره شده، می تواند سبب کاهش زیان شرکت شده و بهبود وضعیت مالی شرکت شود.
استفاده از هر یک از این راهکارها، نیازمند بررسی و تحلیل دقیق وضعیت مالی شرکت و تهیه برنامه های متناسب با شرایط شرکت است. در نهایت، پس از بررسی و ارزیابی هر یک از راهکارها، می توان تصمیم گرفت که با استفاده از کدام یک از آنها، بهترین نتیجه را برای خروج از ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت به دست آورد.
پیشنهاد می کنیم، مقاله ماده 100 مالیات های مستقیم را مطالعه کنید
سخن پایانی:
راهکارهایی برای خروج از بحران ماده ۱۴۱ قانون تجارت مطرح شد. در اینجا دو راه قانونی برای این منظور معرفی شدند.
راه اول: این است که شرکت ها می توانند با داشتن یک حسابدار یا حسابرس متخصص و ارسال به موقع گزارش های سرمایه شرکت، مانع از از دست دادن سرمایه شرکت شوند. مشاوره متخصص نیز می تواند در بهبود ارزیابی و نتایج شرکت مؤثر باشد.
راه دوم: این است که شرکت ها می توانند با درخواست از اداره مالیات و پس از گذراندن ارزیابی های دقیق به وسیله کارشناسان آن اداره، معافیت مالیاتی دریافت کنند. همچنین، داشتن یک حسابدار متخصص و با تجربه در این زمینه می تواند در این مسیر موثر باشد.
استفاده از هر یک از این دو راهکار می تواند به شرکت ها کمک کند تا از بحران ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند و سرمایه خود را حفظ کنند.