بررسی ماده 147 قانون مالیات های مستقیم و تبصره های آن

ماده ۱۴۷ مالیات های مستقیم

 

 

ماده 147 قانون مالیات های مستقیم به نحوه تعیین مالیات برای اشخاص و شرکت ها و سایر موارد مشابه اشاره دارد. آشنایی با این قانون و رعایت آن بسیار مهم است تا از وقوع مشکلات و عواقب بعدی در زمینه مالیات جلوگیری شود. اسناد و مدارک ثبت شده شرکت شما نیز بسیار حائز اهمیت است و باید به درستی و به موقع تکمیل شوند تا روند انجام امور مالیاتی شما ساده تر گردد.

 

ماده ۱۴۷ قانون مالیات های مستقیم چه می‌گوید؟

این ماده در اصل شیوه تعیین و پرداخت مالیات را که به اشخاص حقیقی یا حقوقی تعلق گرفته است، مشخص می‌کند. مطابق این ماده، هزینه‌هایی که برای تعیین درآمد مالیات مشخص می‌شود، بر اساس شرایط زیر است:

  • هزینه‌ها باید در اسناد و مدارک مربوط به درآمدهای شرکت ثبت شده باشد. همچنین بر اساس معیارهایی که از طرف سازمان امور مالیاتی مشخص شده است، تهیه و تنظیم شده باشد.
  • در صورتی که هزینه‌ای در این قانون ثبت نشده است یا از حد نصاب مشخص شده بیشتر است، پرداخت آن باید بر اساس قانون و مصوبات هیئت وزیران باشد. در این صورت مورد تأیید امور مالیاتی قرار می‌گیرد.

این ماده از قانون می‌تواند به صاحبان کسب و کارها و افراد فعال در حوزه اقتصاد کمک کند تا برآوردی حدودی از مالیات خود داشته باشند. البته تبصره‌هایی هم بر این ماده وارد شده است که هر کدام را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

تبصره ۱ ماده ۱۴۷ قانون مالیات های مستقیم:

بر اساس این تبصره، اشخاص حقیقی و حقوقی و صاحبان کسب و کارها که مشمول ماده ۹۵ قانون مالیات مستقیم می‌شوند، وظیفه دارند دفاتر و مدارک خود را نگهداری کنند. این دفاتر جزو اسناد مؤسسه محسوب می‌شوند. به علاوه هزینه‌های قابل قبول مالیاتی نیز در مورد سایر صاحبان مشاغل و کسب و کارها پذیرفته می‌شود.

تبصره ۲ ماده ۱۴۷ قانون مالیات مستقیم:

این تبصره در مورد هزینه‌هایی صحبت می‌کند که از نظر سازمان مالیات کشور مورد تائید نیستند و شامل هزینه‌هایی می‌شوند که از پرداخت مالیات معاف بوده یا مالیات صفر دارند یا با نرخ مشخص و مقطوع محاسبه می‌شوند.

 

 

قوانین مالیاتی

قوانین مالیاتی

 

 

تبصره ۳ ماده ۱۴۷ قانون مالیات های مستقیم:

موضوع تبصره ۳ نیز مهم است و صاحبان مشاغل و کسب و کارها باید از آن اطلاع داشته باشند. مطابق این بند، در صورتی که پرداختی موضوع مالیات مستقیم به شیوه معامله پایاپای یا تهاتری انجام نگیرد و مبلغ آن بیشتر از ۵۰ میلیون ریال باشد، پرداخت مبلغ آن حتماً از طریق تسویه وجه و سامانه بانکی انجام شود. به بیان دیگر، مودیان نمی‌توانند پرداخت نقدی بالاتر از ۵ میلیون تومان را انجام دهند و انتقال مبلغ بالاتر از این مقدار باید از طریق حساب بانکی انجام گیرد. بدین صورت محدودیت‌های زیادی برای مودیان ایجاد می‌شود و باید برای انجام هر کار از طریق سیستم بانکی اقدام کنند.

 

با توجه به نکات مالی مربوط به شرکت، لازم است به موارد زیر توجه کنید:

  • هزینه های قانونی که مبلغ اضافه شده در آن قید شده باشد، صد در صد مورد تایید قرار می‌گیرند.
  • هزینه هایی که مبالغی به منظور حق تمبر به اداره امور مالیاتی واریز شده باشد، نیز صد در صد مورد تایید هستند.
  • در صورتی که هزینه های حقوق با صورت حساب ماهانه شرکت همخوانی داشته باشد، صد در صد مورد تایید قرار می‌گیرند.
  • هزینه های بدون ارایه مدرک صد در صد مورد تایید نمی‌باشند.

لازم به ذکر است که هزینه هایی که از حساب شرکت پرداخت نشده باشند و مبلغ آن‌ها بیشتر از 50.000.000 ریال باشد، حتی اگر دلایل روشن از ارزش اضافه شده وجود داشته باشد، مورد تایید نمی‌باشند. به این ترتیب، باید این هزینه ها از طریق واریز حساب های بانکی و به نام شرکت تسویه شوند.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات مشاغل را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید