آشنایی با جرایم مالیاتی و بررسی سنگین ترین جرایم آن

320

 

برای اطلاع از سنگین ترین میزان جرایم مالیاتی باید گفت که در قوانین مالیاتی کشور سنگین ترین جریمه ها به اجرا نکردن تکالیف مالیات بر ارزش افزوده تعلق می گیرد. زیرا توجه نکردن به این قانون و تکالیف مربوط به آن مشکلات بسیاری را برای سازمان ها و شرکت های مشمول اجرای این قانون به همراه آورده است. در ادامه به معرفی سه نمونه از جرایم سنگین مالیاتی می پردازیم.

  1. جرایم عدم ارسال اظهارنامه توسط مودیان
  2. جرایم ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده
  3. جرایم ماده ۲۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده

 

 

جریمه ارائه ندادن و عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی:

طبق ماده 23 قانون مالیات بر ارزش افزوده مودیان مالیاتی وظیفه دارند در هر دوره مالیاتی که معمولاً پایان هر فصل است طبق نمونه های درخواستی از سازمان امور مالیاتی حداکثر طرف 15 روز از تاریخ پایان هر دوره اظهارنامه را ارائه دهند. خوب است بدانید در صورتی که اظهارنامه ارائه شده از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی نیاز به اصلاح داشته باشد تا 30 روز پس از پایان تاریخ اظهارنامه مجاز به اصلاحات وارده است.

سرباز زدن از ارائه اظهارنامه مالیاتی نه تنها مودیان را از بخشودگی و معافیت های مالیاتی محروم می کند بلکه به موجب قانون مشمول پرداخت جریمه ای معادل 2 درصد در ماه برای پرداخت نکردن مالیات به اضافه زمان تاخیر می شود.

خوب است بدانید میزان جریمه برای اشخاص حقیقی 10 درصد مالیات تعلق گرفته و برای اشخاص حقوقی 30 درصد مالیات تعلق گرفته است.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم،  مقاله تشویق و جرایم مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

 جرایم ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده

 جرایم ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده

 

 

 

جرایم ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده:

طبق ماده ۲۲ قانون مالیات چنانچه مودیان مالیاتی در تاریخ مشخص شده اقدام به اجرای تکالیف اعلام شده ننمایند، تخلف شناخته می شود که در صورت تخلف از این مقررات علاوه بر پرداخت مالیات و جریمه تاخیر آن، مشمول جریمه ای دیگر نیز می شوند که عبارتند از :

  • عدم ثبت نام مؤدیان در مهلت مقرر: 75% مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نامه
  • عدم صدور صورتحساب: معادل یک برابر مالیات متعلق
  • عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب: معادل یک برابر مابه‌التفاوت مالیات متعلق
  • عدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب: 25% مالیات متعلق.
  • عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد: 50% مالیات متعلق
  • عدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک: 25% مالیات متعلق.

 

جرایم ماده ۲۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده (مصوب 1400/03/02):

طبق ماده 23 قانون مالیات بر ارزش افزوده «تأخیر در پرداخت مالیات‎های موضوع این قانون در مواعد مقرر، موجب تعلق جریمه‌ای به میزان دو درصد (2%) در ماه، نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تأخیر خواهد بود.». این یعنی اگر شما مالیاتی را پرداخت نکنید، هر ماه به اندازه دو درصد میزان پرداخت نشده جریمه خواهید شد.

 

 

محاسبه جرایم مالیاتی

 

 

 

نکاتی در مورد محاسبه جرایم مالیاتی:

در این میان چندین نکته برای محاسبه کردن جریمه های مالیاتی وجود دارد که به آن ها می پردازیم:

  • طبق بخشنامه 7821، اگر مودی مطابق ماده 22 قانون مشمول جریمه عدم ثبت نام شود، لذا دیگر جریمه عدم ارائه اظهارنامه در تاریخ ثبت نام یا شناسایی، به او تعلق نمی گیرد.

  • طبق بخشنامه 7821، چنانچه مودی صورتحساب خود را ارائه نداد و مطابق ماده 22 معادل یک برابر مالیات و عوارض جریمه شد، لذا دیگر جرایم بندهای دیگر که معادل 25% مالیات بود به او تعلق نمی گیرد.

  • طبق بخشنامه چنانچه با ارزیابی و بررسی های لازم درستی و واقعی بودن معامله تایید شد، وجود نقص در اطلاعات صورت حساب مانند درست وارد نکردن کد پستی و از این قبیل، باعث عدم پذیرش اعتبار مالیاتی مودیان نمی شود.

  • طبق نامه مدیر کل دفتر رسیدگی، چنانچه درستی و اصالت معامله تایید شود، مبالغی که به وسیله خریدار به عنوان اعتبار قانونی پرداخت می شود قابل قبول خواهد بود و کوتاهی کردن فروشنده در ثبت معادلات فصلی، درج کد اقتصادی یا عدم ارائه اظهارنامه، باعث عدم اعتبار خریدار در نظام مالیات بر ارزش افزوده نمی شود.

 

جمع بندی پایانی:

مالیات یک هزینه اجتماعی است که امروزه، سرپیچی از آن بسیار دشوار شده و در صورت تخلف پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت. طی این مقاله با انواع تکالیف و جرائم مالیاتی آشنا شدیم. معقولانه ترین تصمیم در این دوران که قوانین پیچیده مالیاتی  وضع شده است؛ بهره گیری از خدمات حسابداری و مالیاتی است.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید