مشاوره مالیاتی _ نحوه ی ارائه ی مشاوره مالیاتی

مشاوره مالیاتی

 

یکی از مهم‌ترین تکالیف هر کسب و کار از ابتدای تاسیس، ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده مالیات است. این مسئله اهمیت توجه به قوانین و انجام تکالیف مالیاتی را بر همگان آشکار می‌سازد. اما مشکلی که در این میان وجود دارد، پیچیدگی قوانین و مقررات از سویی و تغییرات پی در پی آن در طول زمان از سوی دیگر است. اینجاست که صاحبان کسب و کارها آرزو می‌کنند کسی آنها را در خصوص اصطلاحات مالیاتی قانون مالیات های مستقیم و نحوه انجام تکالیف راهنمایی نماید.

 

مشاوره مالیاتی چیست؟

مشاور مالیاتی چه تفاوتی با وکیل مالیاتی دارد؟ مشاور مالیاتی فردی است که علاوه بر داشتن دانش حسابداری مالیاتی، به قوانین حقوق مالیاتی هم تسلط کامل دارد. مشاوران مالیاتی کار ساده کردن فرایند محاسبه و پرداخت مالیات را برعهده دارند؛ از این رو به به مشاور مالیاتی، وکیل مالیاتی هم گفته می‌شود. نقش مشاوره مالیاتی در جلوگیری از هدر رفت منابع مالی و کاهش مالیات‌های پرداختی بنگاه‌های اقتصادی بسیار موثر است.

 

مشاور مالیاتی کیست؟

مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی یک فرد متخصص، تحصیل‌کرده و آبدیده در حوزه‌های مالی و حسابداری است که علاوه بر تسلط به دانش حسابداری و حسابرسی، اشراف کاملی به حقوق و قوانین مالیاتی داشته و تجربه اداره پرونده‌های مالیاتی در مراجع قضایی را دارد.

متاسفانه برخی از مودیان تصور می‌کنند وظیفه مشاوران مالیاتی فقط ارائه راهکار در جهت کاهش مالیات پرداختی است؛ اما واقعیت این است که یک مشاور مالیاتی حرفه‌ای شما را در انجام تکالیف مالیاتی به نحوی راهنمایی می‌کند که:

  •  در وهله اول در مسیر قانون حرکت نمایید تا در صورت رسیدگی مالیاتی با مشکلی مواجه نشوید
  •  با ارائه راهکارهای قانونی و استفاده از تبصره‌ها و بخشنامه‌ها، کمترین میزان مالیات ممکن را بپردازید
  •  تکالیف خود را به نحوی انجام دهید که بتوانید تا حد امکان از تسهیلات سازمان مالیاتی استفاده نمایید

 

وکیل مالیاتی کیست؟

وظایف وکیل مالیاتی تا حدودی سنگین‌تر از مشاور مالیاتی است؛ وکیل با دریافت وکالت محضری از مودی، از سوی مودی اصلی و به نمایندگی از او پرونده مودی را در ادارات مالیاتی دنبال می‌کند؛ وظیفه اصلی یک وکیل مالیاتی انتخاب بهترین روش دفاعی در هیئت‌های مالیاتی است نه صرفا توافق و اخذ تخفیف!

 

مشاوره مالیاتی

مشاوره مالیاتی باید با هدف آموزش و آگاهی بخشی صورت گیرد

 

چرا باید از یک مشاور مالیاتی کمک بگیریم؟

 

برای شناخت نقش یک مشاور مالی و مالیاتی، دو گروه زیر با خواستگاه‌های متفاوت را در نظر بگیرید:

 

مودیان مالیاتی

هر کسب و کار با هدف برآوردن نیازی در جامعه و کسب درآمد ایجاد می‌شود؛ صاحبان کسب و کار باید تمامی تمرکز خود را به تهیه نهاده‌ها، فرآیند تولید محصول (کالا یا خدمات) و توزیع مناسب اختصاص دهند. در این میان تکالیف مالیاتی و پیچیدگی‌های ویژه هر کسب و کار که در بسیاری موارد حسابداران مجموعه نیز از عهده حل مشکل بر نمی‌آیند، مشکل ساز خواهد شد؛ در نتیجه وضعیت مجموعه پیچیده و پیچیده‌تر می‌شود. برخی از مهم‌ترین مشکلاتی که مودیان با آن دست به گریبان هستند عبارت است از:

  •  تشخیص و مطالبه مالیات غیرمنصفانه
  •  جرایم مالیات بر ارزش افزوده
  •  موارد مربوط به انحلال شرکت و اظهارنامه انحلال
  •  انعقاد قرارداد با کارمندان و پیمانکاران از منظر بیمه و مالیات

و بسیاری موارد دیگر که نیاز هر مودی به مشاوره مالیاتی را به روشنی بیان می‌کند.

 

نحوه ی ارائه ی مشاوره مالیاتی
ارائه مشاوره مالیاتی توسط فرد مشاور به فرد دیگر ارائه می شود. در جلسه مشاوره تمامی مدارک و شواهد مربوط به فرد توسط فرد مشاور به صورت کامل بررسی می شوند. پس از بررسی مدارک، مشورت های لازم در مورد مالیات های قابل پرداخت و چگونگی پرداخت آن ها ارائه می شود. همچنین در این جلسه مشکلات مربوط به پرداخت مالیات و جریمه های صادر شده توسط اداره مالیات به خوبی مورد بررسی قرار می گیرند. پس از انجام این کارها، راهکارهای کارآمد و مفید توسط فرد مشاور به فرد دیگر ارائه می شوند.

 

مشاوران مالیاتی پل ارتباطی مودیان و سازمان مالیاتی

اینجاست که نقش اصلی مشاوران مالیاتی به روشنی مشخص می‌شود. مسیر مالی و مالیاتی هر کسب و کار بر اساس نوع فعالیت، با دیگری متفاوت است؛ با این وجود، مشاور مالیاتی با تسلط بر قوانین مالیاتی، معافیت‌ها و جرایم مالیاتی از سویی و بررسی فعالیت اقتصادی مودی از سوی دیگر، مودی را از قوانین و معافیت‌های مربوط به فعالیت اقتصادی آگاه می‌سازد. به این ترتیب مودی با رضایت خاطر و با شفافیت تکالیف خود را انجام می‌دهد و هم از پرداخت مقادیر غیرمنصفانه مالیات نجات می‌یابد. با کمک گرفتن از یک مشاور مالیاتی خبره، می‌توانید با خیالی راحت بر سایر جنبه‌های کسب و کار خود تمرکز کنید.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید