نحوه رسیدگی به اظهارنامه‌های ارزش افزوده در سازمان امور مالیاتی

نحوه رسیدگی به اظهارنامه‌های ارزش افزوده در سازمان امور مالیاتی

 

 

 

یکی از موارد مهمی که پس از تسلیم اظهارنامه های ارزش افزوده پیش می آید موضوع رسیدگی به این اظهارنامه ها توسط کارشناسان و ممیزان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور است. در این نوع رسیدگی بر خلاف رسیدگی مالیات عملکرد سالیانه به دلیل جدید بودن نظام مالیات بر ارزش افزوده ، هنوز بازه زمانی مشخص و معینی پیدا نکرده است و به همین علت ممکن است کارشناسان امور مالیاتی هنگام رسیدگی درخواست دفاتر و اسناد و مدارک چند سال را باهم به شما بدهند و شما موظف هستید در زمان تعیین شده دفاتر و اسناد و مدارک را به آنان تحویل نمایید.

بدیهی است رسیدگی نیز به دلیل تعدد سالها طولاتی تر خواهد بود. در ادامه باید حسابدارن قوانین ارزش افزوده را و مخصوصا مواد قانونی که بیشتر کاربرد دارند را مطالعه و به خاطر بسپارند.

 

لزوم نگهداری اسناد و مدارک
مودیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده مکلفند دفاتر، صورتحساب‌ها و سایر فرم‌های مربوط را به مدت ده سال بعد از سال مالی مربوطه نگهداری و در صورت مراجعه ماموران مالیاتی، به آنان ارائه نمایند.

اسناد و مدارکی که یک مودی در نظام مالیات بر ارزش افزوده بایستی به عنوان اسناد و مدارک مثبته تهیه و نگهداری نماید عبارتند از: گواهی ثبت نام در نظام مالیات ارزش افزوده کلیه صورت حساب‌های مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات، دفاتر قانونی نسخ اظهارنامه‌های تایید شده رسیدهای بانکی پرداخت مالیات و عوارض برگه‌های اعلامیه بدهکاری و بستانکاری نوارهای صندوق اسناد گمرکی و حمل و نقل و بیمه سایر مستندات معاملات و عملیات.

 

 

 

پیشنهاد میشود بخوانید: نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده چگونه است؟

 

 

 

اگر  مالیات بر ارزش افزوده بیش تر از سقف مجاز پرداخت کرده باشیم چه باید کرد؟
طبق ماده ۱۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، در صورتی  که مودی ، مالیات بر  ارزش افزوده ای بیش تر از مبلغ اصلی در هر دوره را پرداخت کرده باشند، می توانند نسبت به دریافت آن به دو صورت اقدام کنند: یا مبلغ اضاف پرداخت شده جهت مالیات های دور بعد لحاظ شود یا درخواست استرداد وجه آن را داشته باشند.

اگر فعالیت کسب و کار شما، معاف  از مالیات  باشد، مالیات فعالیت هایی که مشمول مالیات نیستند، لحاظ نشده و تنها فعالیت هایی که مشمول مالیات هستند، مشمول دریافت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.

 

 

 

 

 

پیشنهاد میشود بخوانید: آموزش اظهارنامه ارزش افزوده در سامانه الکترونیکی

 

 

 

ج) اتمام رسیدگی توسط کارشناسان امور مالیاتی و ابلاغ برگه مطالبات مالیات با برگه استرداد اضافه پرداختی

پس از رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک و ابلاغ برگه مطالبات و یا استرداد استرداد مالیات در صورتی که مودی ظرف مدت مقرر 20 روزه به برگه ابلاغ شده اعتراض نکند برگه ابلاغ شده قطعی محسوب می گردد ولی درصورتی که مودیان در مدت مقرر اعتراض کتبی خود را به اداره مالیات تسلیم نماید.

در صورت رفع اختلاف با مسولان ذیربط پرونده مختومه می گردد و درصورت به توافق نرسیدن در این مرحله پرونده مودیان به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع می گردد که مودی در مرحله آخر در آنجا به حل و فصل پرونده مالیاتی خود با هیات حل اختلاف امور مالیاتی می پردازد و این مرحله آخر رسیدگی مدارک و اسناد ارزش افزوده مودیان مالیاتی است.

 

مدارک موردنیاز ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

بهتر است بدانید که باید مدارکی که برای ارسال اظهارنامه نیاز دارید را باید بایگانی کنید. این مدارک بهتر است حداقل ۱۰ سال نگهداری شوند. از جمله مدارک موردنیاز برای ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گواهی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده
  2. تمام صورت حساب‌های مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات
  3. دفاتر قانونی
  4. اظهارنامه‌های تایید شده قبلی
  5. رسیدهای بانکی پرداخت مالیات و عوارض
  6. برگه‌های اعلامیه بدهکاری و بستانکاری
  7. نوارهای صندوق
  8. اسناد گمرکی حمل و نقل
  9. اسناد مربوط به بیمه
  10. کلیه مستندات معاملات و عملیات

 

کلام آخر

نکته آخر اینکه در صورت نداشتن تجربه کافی حسابدار شرکت در امور مالیاتی ، مودیان محترم می توانند در کنار حسابدار شرکت از مشاوره مالیاتی با سابقه که آشنا به امور مربوط مالیاتی است استفاده نمایند.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید