رویدادهای مالی چیست؟ بررسی انواع رویدادهای مالی

رویدادهای مالی چیست؟ بررسی انواع رویدادهای مالی

 

رویدادهای مالی ، معامله یا تراکنشی است که بتوان مبلغ آن را به گونه‌ای قابل‌اتکا، اندازه‌گیری کرد و بر صورت های مالی واحد تجاری تاثیر داشته باشد. به عبارت دیگر، رویداد مالی رخدادی است که بر معادله حسابداری تاثیر داشته باشد.

 

درک رویداد مالی:

هر رویدادی که بر صورت‌های مالی شرکت تأثیر گذار است، می‌تواند رویداد مالی باشد. برای ثبت این رویدادها باید از معادله حسابداری پیروی کنیم، معادله حسابداری نشان می‌دهد که جمع بدهی‌ها و حقوق مالکانه (سرمایه) مساوی دارایی‌ها است. (دارایی‌ها = بدهی‌ها + حقوق مالکانه).

به عنوان مثال فروش کالا به طور نسیه، موجودی کالا را  کاهش می‌دهد و حساب‌های دریافتنی را افزایش می‌دهد. از آنجا که این معامله بر سود تأثیر گذار است، بر حقوق مالکانه نیز تأثیر دارد. به همین ترتیب، هزینه استهلاک، ارزش دفتری یک  دارایی را کاهش می‌دهد و سود خالص و سود انباشته را کاهش می‌دهد. بنابراین حقوق مالکانه را نیز کاهش می‌دهد.

رویدادهای مالی فقط آن دسته از رویدادهایی هستند که از نظر پولی قابل اندازه گیری باشند. رویدادهایی مانند بلایای طبیعی که به دارایی‌های شرکت آسیب می‌رسانند و میزان خسارت آنها را می‌توان از نظر پولی اندازه‌گیری کرد، ممکن است به عنوان رویدادهای مالی ثبت شوند.

 

چه نکاتی باید در نوشتن دفتر کل رعایت شود:

  • شماره گذاری دقیق صفحات این دفتر که از یک شروع می شود.
  • اختصاص چندین صفحه از این دفتر برای هر حسابی که حجم فعالیت آن بالا باشد. که اصولا صفحات اول دفتر کل مختص دارایی ها و پس از آن به ترتیب مختص بدهی و سرمایه می باشد.
  • وارد کردن اطلاعات دفتر روزنامه به آن، البته پس از آماده سازی دفتر کل.

نکته ای که اینجا حائز اهمیت است این است که همیشه وارد کردن اطلاعات دفتر کل، بعد از دفتر روزنامه صورت می گیرد، یعنی هیچ رویدادی قبل از دفتر روزنامه در دفتر کل وارد نمی شود.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله رد دفاتر قانونی را مطالعه کنید

 

 

 

 

معادله اصلی حسابداری چیست:

معادله حسابداری نشان می‌دهد که دارایی‌های واحد تجاری برابر با مجموع بدهی‌ها و حقوق مالکانه آن است.

دارایی‌ها منابعی هستند که یک کسب و کار در اختیار دارد.

بدهی‌ها تعهدات شرکت هستند یعنی مبالغی که شرکت به دیگران بدهکار است.

سهم مالک یا مالکان از دارایی‌های شرکت را حقوق مالکانه می‌گویند.

رابطه‌ی بین دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق مالکانه به عنوان معادله حسابداری به شکل زیر است:

دارایی ها = بدهی ها + سرمایه

 

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله اهداف ارائه صورت های مالی را مطالعه کنید

 

 

 

 

انواع رویدادهای مالی:

در یک سازمان یا شرکت دو نوع رویداد مالی وجود دارد: رویدادهای مالی درون سازمانی و رویدادهای مالی برون سازمانی که هر کدام را به تفکیک توضیح می دهیم.

 

رویداد مالی درون سازمانی:

به رویدادهایی گفته می شود که ارزیابی و بررسی آن ها درون سازمان اتفاق می افتد.و عملیات مالی داخلی در سازمان سبب تشکیل رویدادهای مالی درون سازمانی می شود. و همه رویدادها و معادلات درون دفتر روزنامه و در سند حسابداری داخلی ثبت می شود. در واقع عمل ثبت و ارزیابی و پردازش اطلاعات و مدارک مرتبط با آن حساب درون شرکت صورت می گیرد.

 

رویداد مالی برون سازمانی:

تمامی معاملات و عملیات های مالی شرکت با سایر شرکت ها و یا اشخاص خارج از شرکت را رویدادهای مالی برون سازمانی می گویند. امکان استخراج ثبت و پردازش این اسناد مانند رسیدهای پرداخت و دریافت نقدی و صورتحساب خرید و فروش وجود دارد. اسناد دریافتی نیز در گروه دارایی جاری هستند.، موجودی کالا، اموال ، زمین و ساختمان در زمره دارایی های بلند مدت قرار می گیرند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله ابزارهای مالی را مطالعه کنید

 

 

 

 

تاثیر رویدادهای مالی بر معادله حسابداری:

همانگونه که گفته شد رویدادهای مالی سبب تغییر در عناصر اصلی معادله که دارایی، بدهی و سرمایه هستند، می شود. ولی آیا رویدادهای حسابداری مالی بر روی کل معادله حسابداری نیز تاثیر گذار است یا خیر؟

در پاسخ باید گفته شود که در دو حالت رویدادهای مالی بر معادله حسابداری تاثیر می گذارند:

 

تاثیر روی 2 طرف معادله:

این نوع رویداد مالی موجب ایجاد تغییر در یک حساب در سمت راست و یک حساب نیز در سمت چپ معادله می شود. طرف سمت راست معادله شامل حساب هایی با ماهیت بدهکار است و طرف سمت چپ معادله مربوط به حساب های با ماهیت بستانکار می باشد.
دارایی = بدهی + سرمایه

 

تاثیر روی یک طرف معامله:

این رویداد زمانی اتفاق می افتد که فقط حساب های یک سمت تحت تاثیر باشد. مثلا گاهی در زمان دریافت چک از مشتریان بدهکار این اتفاق می افتد. و این نکته حائز اهمیت است که همیشه در معاملات و رویدادهای مالی، دریافت و پرداخت بصورت نقدی صورت نمی گیرد.

 

جمع بندی پایانی:

در پایان همان گونه که گفته شد رویدادهای مالی فعالیت هایی هستند که سبب تغییر در دارایی ها، بدهی ها یا سرمایه شرکت می شوند. برای هر کدام از رویدادهای مالی باید ثبت جداگانه ای به تاریخ همان روز ابتدا در دفتر روزنامه و پس از آن در دفتر کل وارد شود. و اینکه رویدادهای مالی بر معادله حسابداری تاثیرگذارند. و شامل رویدادهای مالی درون سازمانی و برون سازمانی می شوند.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید