دانلود جدیدترین نمونه کدینگ حسابداری پیمانکاری

 

کدینگ حسابداری را میتوان از اصول اولیه حسابداری مکانیزه دانست. در حسابداری، تراکنش های مالی یک موسسه در قالب بدهکاری و بستانکاری حساب های مختلف به ثبت می رسد. در تعریف ساده و روان کدینگ حسابداری، عبارت است از تعریف سرفصل حساب ها برای شرکت و یا هر نهاد مالی که اولین گام در مکانیزه نمودن عملیات حسابداری و برای استفاده از نرم افزار های حسابداری و مالی در بنگاه اقتصادی ایفا خواهد نمود. لازم است که کدینگ حسابداری پیمانکاری با استاندارد حسابداری مربوطه تناسب داشته، تا بتوان در تهیه گزارشات مالی، تحلیل و بررسی مسائل مالی پیمانکاری و… تصمیم گیری راحت تر انجام داد. 

 

فعالیت های پیمانکاری چیست؟

پیمانکاران به گروههایی گفته می شوند که در قالب شرکت، تمایل خود را با گرفتن مبالغی از طرف مقابل قرارداد، به منظور انجام اموری که به آنها تشریح می شود اعلام کرده و با اخذ قراردادی آن امور را به عهده می گیرند.

شرکتهای پیمانکاری برای انجام کارهای خود باید در مناقصات دولتی و خصوصی شرکت کنند.

معیارهای تشخیص صلاحیت پیمانکاران عبارت است از:

الف- ارزشیابی
ب- تخصص و تجربه
ج- توان مالی

موضوع قرارداد پیمانکاری می تواند با توجه به نوع فعالیتی که طرف مقابل قرارداد از پیمانکار انتظار دارد تفاوت داشته باشد. به عبارت دیگر ، برخی برای امور ساختمانی ، امور تاسیساتی و مواد معدنی با پیمانکار قرارداد منعقد نمایند.

توجه داشته باشید که شرکت پیمانکار باید در زمینه اموری که به عنوان موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری در اساسنامه شرکت خود قید نموده اقدام به انعقاد قرارداد پیمانکاری نماید. در ادامه می توانید بسیاری از این موارد را در قالب موضوع فعالیت شرکت پیمانکاری مشاهده نمایید.

 

طرح در عملیات پیمانکاری چیست؟

مفهوم طرح در عملیات پیمانکاری یعنی عملیات‌ منظم و خدمات معینی که در طول مدت زمان مشخصی برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های میان مدت عمرانی و یا بدست آوردن دارایی‌های ثابت عمومی انجام می‌شود. طرح‌ها انواع متفاوتی دارند که شامل موارد زیر است:

  •  طرح عمرانی که شامل موارد انتفاعی و غیرانتفاعی و مطالعاتی است.
  •  طرح غیرعمرانی که قراردادهای مشاوره یکی از انواع آن است

 

 

 

پیشنهاد می شود ردیف پیمان و کد پیمانکاری بیمه را مطالعه کنید

 

 

انواع قراردادهای پیمانکاری چیست؟

قرارداد پیمانکاری به قراردادی گفته می‌شود که با وجود آن کارفرمایان انجام کار با شرایط تعیین شده برابر وجه تعیین شده را در مدت زمان مشخص به شخص حقیقی و یا حقوقی به اسم پیمانکار واگذار می‌کنند. قراردادهای پیمانکاری با موضوعات متفاوتی نظیر ایجاد ساختمان، تدارک کالا، حمل و نقل و تاسیسات منعقد می‌شود. قراردادهای پیمانکاری انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر است:

 

 قراردادهای دائمی:

درمورد‌ موضوعاتی که مرتباً تکرار می‌شوند مانند؛ تعمیرات دوره‌ای و هدف کارفرما، صرفه‌ جویی در هزینه‌ها و تسریع در زمان عملیات پیمانکاری باشد، این قرارداد مناسب است.

 

 

 

 قراردادهای مدیریتی:

در قرارداد مدیریتی کارفرمایان یک سازمان و یا شرکت را برای مدیریت و هماهنگی امور مانند، طراحی و ساخت انتخاب نموده و استخدام می‌کنند تا به نظارت بر فعالیتهای پیمانکاری بپردازند. قراردادهای مدیرتی غالبا نیاز به یک پیمانکار دارند. انتخاب سریع پیمانکار در این قراردادها باعث تقسیم کار طراحی و شرکت دادن پیمانکاران در آن می‌شود.

 

قراردادهای پرداخت کلی:

در این قرارداد، پیمانکار تمامی کار تعریف شده را با هزینه مشخص و معینی انجام می‌دهد و قیمت ممکن است ثابت باشد یا شناور.

 

 قراردادهای سنجشی:

در قراردادهای سنجشی هزینه قرارداد پیمانکار در ابتدا به شکل تخمینی برآورد می‌شود تا حدود کار مشخص باشد. اما تا پایان کار و اندازه‌گیری تک تک اجزای کار، قیمت نهایی پروژه تعیین نمی‌شود. محاسبه هزینه اولیه کار در این نوع از قراردادها به شرح زیر است:

  •  بر اساس برنامه ارائه شده توسط پیمانکار در موارد خدماتی و مشاوره‌ای
  •  بر اساس اجزا و قطعات مورد نیاز پروژه

 

 

 قراردادهای بازپرداخت هزینه:

در قراردادهای باز پرداخت هزینه، کارفرما متعهد می‌شود تا هزینه‌های اولیه پیمانکار که همان هزینه‌های واقعی کارگران، کارگاه و مواد مصرفی هستند را به علاوه مبلغ توافق شده‌ای به منظور پوشش دادن هزینه‌ها و سود پیمانکار پرداخت کند.

 

 قراردادهای ساخت و توسعه:

قراردادهای ساخت و توسعه از بهترین و رایج‌ترین قراردادهای پروژه‌ است. در این قرارداد پرداخت‌ها بر اساس درصد پیشرفت پروژه صورت می‌گیرد و مابقی عوض قرارداد بر اساس میزان بهره‌وری و راندمان مجری‌های پروژه پرداخت می‌شود.

 

 قراردادهای مدیریت پروژه:

در این نوع قرارداد، کارفرما، پیمانکار حرفه‌ای را مشخص و اموری مانند؛ مشخص کردن سایت، تجهیزات کارگاه، سرمایه گذاری، طراحی، اجراء، امور بازرگانی و تاییدات پروژه را بر عهده وی قرار می‌دهد. پیمانکار به عنوان مدیر پروژه شناخته می‌شود و با توجه به درصد پیشرفت پروژه مبلغ مشخصی از قیمت پیمان را دریافت می‌نماید.

 

 قراردادهای طراحی و ساخت:

در قرارداد طراحی و ساخت، پیمانکار مسئولیت طراحی و ساخت پروژه از صفر تا صد را بر عهده می‌گیرد. در این قرارداد کارفرما نیازهای خود را به شکل شفاف مشخص می‌کند و پیمانکار نیز این نیازها را بررسی و اجرا می‌کند.

 

 قرارداد مهندسی، اجرا و تامین تجهیزات:

معمولا صاحبان کار یا کارفرمایان جز اجرای پروژه‌ها، درگیری‌های فراوان دیگر نیز دارند و در واقع محور اصلی فعالیت آنها، اجرای پروژه نیست. یکی از ویژگی‌های جدید دانش مدیریت، شناسائی و هدایت سازمان‌ها به طرف فعالیت محوری آنها است.

 

 

 

پیشنهاد می شود مقاله نحوه گزارش قراردادهای پیمانکاری در معاملات فصلی را مطالعه کنید

 

 

اجزای اصلی عملیات پیمانکاری:

ارکان و اجزای اصلی عملیات پیمانکاری همانطور که قید شد شامل کارفرما، پیمانکار و قرارداد است. این اجزا شامل تعاریف زیر هستند:

 

 کارفرما:

فردی حقیقی و یا حقوقی که به عنوان یک طرف قرارداد، عملیات اجرایی را به پیمانکار می‌سپارد.

 

 پیمانکار:

شخصی حقیقی و یا حقوقی است در طرف دیگر قرارداد، عملیات اجرایی پیمان را بر عهده می‌گیرد.

 

 قرارداد:

یک رابطه حقوقی بین دو طرف است که تعهداتی برای آنها ایجاد می‌کند. این رکن شامل موضوع کار، مبلغ قرارداد، مدت انجام کار و تعهدات کارفرمایان و پیمانکاران است.

 

 

استاندارد حسابداری پیمانکاری چیست؟

هدف استاندارد حسابداری پیمانکاری تجویز نحوه حسابداری درآمد‌ها و هزینه‌های مرتبط با پیمان‌های بلند مدت در صورت‌های مالی پیمانكار است‌. این استاندارد، معیارهای شناخت مندرج در مفاهیم نظری گزارشگری مالی را جهت تعیین زمان شناخت درآمد و هزینه‌های پیمان به عنوان اقلام صورت و زیان بكار می‌گیرد‌. این استاندارد همچنین رهنمودهایی را برای اعمال این معیار‌ها ارایه می‌كند‌.

سیستم حسابداری موسسات پیمانكاری باید طوری طراحی شود كه سود و زیان هر پیمان بدقت مشخص باشد‌. بیشتر موسسات در كل یك مركز سود به شمار می‌آیند. حال آنكه در موسسات پیمانكاری معمولاً هر پیمان یك مركز جداگانه سود فرض می‌شود‌. از این رو برای هر قرار داد پیمانكاری كه بسته می‌شود حساب‌های جداگانه در دفتر كل افتتاح میشود و برای سهولت مراجعه به اسناد و مدارك نظیر برگ درخواست كالا، حواله انبار و لیست دستمزد كارگران به هر پیمان شماره خاصی اختصاص می‌یابد‌. دوره‌ای كه مخارج مربوط به یك طرح شناسایی می‌شود با امضای قرار داد اغاز می‌شود و با تكمیل آن پایان می‌یابد در مورد حسابداری قرار داد‌های بلند مدت پیمانكار ذكر نكات زیر ضروری است.

  1. مخارج قبل از انعقاد قرار داد (مخارج شركت در مناقصه)
  2. ‌مخارج پیمان در طول اجرا (هزینه‌های مستقیم : هزینه‌های سربار)

 

ثبت های حسابداری پیمانکاری:

حسابداری پیمانکاری تا حد قابل توجهی نسبت به حسابداری در مشاغل و حرفه‌های دیگر پیچیده‌تر است؛ همین امر موجب می‌شود تا ثبت‌های حسابداری پیمانکاری نیز متفاوت باشند. یکی از وظایف اصلی حسابدار در حسابداری پیمانکاری، طبقه‌بندی و برآورد هزینه‌ها است. به این ترتیب پیمانکار می‌تواند میزان سودآوری یک پروژه را تشخیص و با آگاهی بیشتری در مناقصه شرکت کند.

 

منظور از کدینگ حسابداری پیمانکاری چیست:

کدینگ حسابداری به دسته‌بندی عمومی حساب‌ها بر اساس سرفصل‌های حسابداری گفته می‌شود. کدینگ حسابداری را می‌توان جزو اصول اولیه حسابداری مکانیزه (ماشینی) به شمار آورد. کدینگ حسابداری را می توان اصلی ترین قسمت از حسابداری دانست زیرا بر اساس آن است که می توانیم حساب ها، ثبت ها و در ادامه گزارشات خود را به بهترین شکل ممکن طبقه بندی، ثبت و تهیه کنیم.
کدینگ حسابداری شامل تمامی حساب ها می باشد به زبان ساده اینکه تمامی حساب ها از جمله حساب های ترازنامه ای، سود و زیانی و انتظامی را باید در آن قرار دهیم.

 

انواع کدینگ حسابداری پیمانکاری:

انواع کدینگ حسابداری پیمانکاری به شامل موارد زیر است:

  •  کدینگ وجهی
  •  کدینگ حفظی
  •  کدینگ متوالی
  •  کدینگ توده‌ای

 

دانلود کدینگ حسابداری پیمانکاری (pdf):

در زمان‌های گذشته به اندازه اکنون کدینگ حسابداری در کسب‌وکار نقش اساسی نداشت اما با صنعتی شدن شهرها و پیشرفت تکنولوژی، حسابداری هم تغییرات ویژه‌ای کرده و امروزه دسته بندی کدینگ حسابداری به کمک پیشرفته‌ترین نرم‌افزارها انجام می‌شود.

در اینجا میتوانید نمونه ای از کدینگ حسابداری پیمانکاری را مشاهده کنید.

 

جامع ترین کدینگ حسابداری پیمانکاری

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید