رابطه بودجه و حسابداری _ تاثیر متقابل بودجه و حسابداری

 

 

حسابداران بر اهمیت کسب اطلاعات مالی دقیق تأکید دارند. بودجه از نظر حسابداران بیان خط مشی مطلوب است و اطلاعات مربوط به هزینه­ های واقعی با بودجه مقایسه می­شود تا بتوان قضاوت کرد که آیا همان خط مشی اولیه مورد تعقیب قرار گرفته است یا خیر. نظرات حسابداران عمدتا چگونگی درک مدیران دولتی را از نحوه اجرای بودجه و چگونگی ارزیابی فعالیت های آنها را از سوی ارزیابان تعیین می کند.

بودجه و حسابداری ارتباطی بسیار نزدیک دارد به طوری که می­توان گفت این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. بودجه هدف­ها و برنامۀ آیندۀ دستگاه را در نظر می­گیرد و برای تحقق آن اعتبارات مورد نیاز را پیش­ بینی می­ نماید. این پیشبینی معمولا در قالب برنامه، فصول و مواد هزینه صورت می گیرد، لیکن در عمل بایستی به صورت ریز مواد تجزیه شوند تا ادارات حسابداری بر هزینه ها کنترل دقیقتری داشته باشند.

عملیات انجام شده و نتایج آن به صورت آمارها و گزارش­های مالی استخراج می­شود و در اختیار واحدهای بودجه قرار می­گیرد تا هم از نظر لزوم تغییرات بودجه در سال مورد عمل و هم از لحاظ پیش ­بینی و برآورد نیازهای سال آینده مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله دیدگاه حسابداری مدیریت را مطالعه کنید

 

 

 

تاثیر متقابل بودجه و حسابداری:

تهیۀ بودجه و نظام حسابداری بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند؛ به طوری که اگر اعتبارات کافی برای امور در نظر گرفته نشده باشد، نظام حسابداری با مشکلات متعدد مواجه می­شود و به همین ترتیب چنانچه نظام حسابداری نتواند دفاتر حسابداری را به موقع و اصولی تهیه و آمارها و گزارش­های مالی را استخراج کند و در اختیار مسئولان قرار دهد، پیش­بینی بودجه برای دورۀ مالی مشکل خواهد بود و طبعاً نظارت و کنترل بودجه­ای نیز میسر نخواهد شد.

مقایسۀ بودجۀ مصوب تخصیص داده شده (برنامه) با تفریغ بودجه (عملکرد) را نظارت مالی می­گویند که فرایند آن (نتایج) موجب تعدیل و اصلاح عملیات و فعالیت­ها می­شود و نظام اجرایی و اداری کشور را به سمت خیر و صلاح جامعه سوق می­دهد.

کنترل از مهم­ترین امور مورد تأکید در اجرای بودجه است؛ زیرا هم مسئولان قوۀ اجرایی و هم مسئولان قوۀ مقننه تأکید بر این دارند که مؤسسات، سیاست مقرر شده در بودجه را دنبال کنند. نگرانی عمده در مورد استفادۀ صحیح از نقدینگی مصرف نشده بین زمان وصول مالیات و خرج پول است. این پول می­تواند سرمایه­ گذاری شود و در نتیجه، درآمد اضافی برای دولت ایجاد نماید.

دسترسی به اطلاعات و عملیات اجرایی دستگاه و چگونگی مبالغ هزینه شده بر حسب کمیت­های مقداری ایجاب می­کند هزینۀ هر واحد حجم کار از سیستم حسابداری دستگاه استخراج و از کنترل­ها و محدودیت­های اعتباری در هر برهۀ از زمان آگاهی حاصل شود.

برای آگاهی از چگونگی اعتبارات مصرف شده در برابر عملیات انجام شده در هر مرحله و به منظور انعطاف و تغییر به موقع اعتبارات در قالب برنامه­ ها لازم است که:

  1. واحد بودجه، برنامه­ های بودجه­ای را به معاونت­های سازمان بدهد.
  2. واحد بودجه، بودجۀ مصوب را در قالب هر برنامه بر حسب مواد هزینه به جزء و ریز ماده تنظیم نماید
  3. واحد حسابداری پس از دریافت بودجۀ تفصیلی، اعتبارات را طبق ابلاغ بودجۀ تفصیلی هزینه نموده، هزینه ­های انجام شده را ماهیانه در قالب هر برنامه بر حسب مواد هزینه و جزء ماده و ریز ماده به واحد بودجه گزارش نماید
  4. واحد بودجه پس از دریافت عملکرد هزینه­ ها تعهدات ماهیانه را در جداول مشخصی ثبت نماید، به طوری که رابطۀ تخصیص اعتبار و عملکرد هزینه و تعهدات را در هر ماه به راحتی نشان دهد.

 

بودجه

 

استفاده از رایانه در بودجه ­ریزی:

به یاری رایانه می­توان از حجم کارهای دستی کاست و به میزان تلاش ذهنی و عقلی برای حل مشکلات مراجعه کننده افزود.

امروزه فناوری­های رایانه ­ای به سرعت در حال پیشرفت است. کارآیی، افزایش بهره ­وری و عدم دخالت احساسات و ارتباطات انسانی نفوذ فناوری رایانه­ ای را در فرایند بودجه­ ریزی روزافزون ساخته است.

در حال حاضر اطلاعات بودجه ­ای در رایانه ذخیره شده، در مواقع مورد نیاز، به سرعت بازیابی و استخراج می­شود.

از آن جا که بودجۀ سالانه بر اساس گذشته برآورد می­شود، استخراج اطلاعات مربوط به بودجۀ سال­های گذشته به راحتی و با سرعت زیاد اهمیت شایان دارد.

برای نمونه کاربرد این علم در مدیریت و نظارت بر طرح­های عمرانی مورد اجرا در بخش دولتی یادآوری می­شود. مدیریت پروژه ­های بزرگ بدون استفاده از رایانه و سیستم­های پیش ­ساخته تقریباً غیر ممکن است.

مدیران پروژه برای نظارت بر پروژه­ برای نظارت بر پروژه­ ها به گزارش­های منظم دوره ­ای و گاه نامنظم، بر حسب میزان فوریت، نیاز دارند. تهیۀ بیشتر گزارش­های سیستم برنامه ­ریزی و کنترل پروژه به طور دستی و در همان زمان مورد نیاز تقریباً غیر ممکن است.

زیرا تهیه هر یک از گزارش­ها و تهیه اطلاعات مورد نیاز مدیریت پروژه آن­قدر طول می­کشد که طی این مدت یا اطلاعات جدیدی وارد سیستم شده و در نتیجه محتوا و مندرجات گزارش نیمه کاره را بی ­اعتبار ساخته یا اینکه مدیر پروژه به ناچار به خاطر نبود اطلاعات لازم، تصمیم مقتضی را اتخاذ می­کند؛ در نتیجه دیگر نیازی به این گزارش­ها ندارد.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید