صرافی چیست - معرفی انواع صرافی - نحوه کار - خدمات

صرافی و کار آن
عنوان

 

 

در سال های اخیر، صرافی ها فعالیت های خود را گسترش داده اند و علاوه بر تبدیل ارز، در زمینه های داد و ستد مسکوکات طلا و نقره، ارز های خارجی و اعطای وام نیز فعالیت می کنند.

مفهوم صراف: معنای لغوی صرافی (Bureau de change) به داد و ستد انواع پول اشاره دارد و این حرفه ناشی از نیاز مردم به تعیین و صحت وزن و عیار مسکوکات گوناگون است.

 

انواع صرافی در ایران:

صرافان به ۲ نوع، صرافی نوع اول و صرافی نوع دوم تقسیم می‌شدند:

صرافی نوع اول:

صرافی‌هایی که صرفًا به خرید و فروش نقدی ارز (غیرالکترونیک) و مسکوک طلا و نقره مبادرت می‌نمایند و پرداختن به سایر معاملات ارزی توسط این نوع صرافی‌ها ممنوع است.

صرافی نوع دوم:

صرافی‌هایی که علاوه بر خرید و فروش نقدی ارز و مسکوکات طلا و نقره به امر نقل و انتقال ارز در چارچوب مقررات ارزی از جمله انجام عملیات مربوط به حواله های ارزی  از طریق بانک‌ها و موسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی و ارائه خدمات ارزی برون مرزی از طریق کارگزاران مجاز خارج از کشور و از این قبیل اشتغال می‌ورزند.

در دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها که با ۴۸ ماده و ۱۳ تبصره در هزار و صد و هشتاد و سومین جلسه شورای پول و اعتبار مورخ ۱۳۹۳/۵/۲۸ به تصویب رسید، تقسیم‌بندی صرافی‌ها به دو نوع اول و دوم وجود ندارد و صرافی‌ها بر حسب توان و ظرفیت خود، نسبت به خرید و فروش نقدی ارز و انجام عملیات مربوط به حواله‌های ارزی اقدام می‌کنند.

 

نحوه کار صرافی ها:

صرافی‌ها، همانند فروشنده‌های کالا و خدمات، موظف هستند که قیمت تمام شده کالای خود را تعیین کنند و با دریافت درصدی که به آن سود می‌گویند، فروش انجام دهند. این باعث می‌شود که صراف‌ها نیاز داشته باشند تا اطلاعات کامل و به‌روز در مورد نرخ برابری ارزها در برابر پول رایج کشورشان را کسب کنند.

هر چند، حساسیت اصلی کار صرافی‌ها مربوط به حواله‌ها و پول‌های کاغذی است، این صنف کار خرید و فروش سکه و طلا را نیز در مورد ارز انجام می‌دهد. برای این کار، صرافی‌ها نیاز به داشتن اطلاعات به‌روز درباره نرخ ارزهای خارجی دارند.

اگرچه در شرایط عادی، نرخ ارز توسط بازارهای مالی بین‌المللی مانند بازار فارکس تعیین می‌شود، اما مبنای محاسبه نرخ ارزهای خارجی به عهده بانک مرکزی هر کشور است. به عبارت دیگر، نظام بانکی هر کشور مسئول ارائه نرخ روزانه ارز برای صرافی‌ها می‌باشد.

 

 

 پیشنهاد می کنیم، مقاله اوراق قرضه را مطالعه کنید

 

 

صرافی ارز دیجیتال و کار آن

صرافی ارز دیجیتال و کار آن

 

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال (cryptocurrency exchange) پلتفرمی است که در آن افراد می‌توانند ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنند. شما می‌توانید از این صرافی‌ها برای مبادله یک رمز ارز با دیگری استفاده کنید، به عنوان مثال بیت‌کوین را به لایت‌کوین تبدیل کنید یا برای خرید ارزهای دیجیتال با استفاده از ارزهای فیات مانند دلار آمریکا اقدام کنید.

صرافی‌ها منعکس‌کننده قیمت‌های فعلی بازار ارزهای دیجیتال هستند. کاربران این صرافی‌ها همچنین می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را به دلار آمریکا یا هر ارز دیگری تبدیل کرده و در حساب خود نگه دارند تا هر زمان دوباره به ارزهای دیجیتال موردنظر خود تبدیل کرده و یا برداشت کنند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که افراد برای فعالیت در این بازار و کسب سود و درآمد نیاز به ثبت‌نام و افتتاح حساب کاربری در یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال دارند. این صرافی‌ها به مشتریان این امکان را داده تا ارزهای فیات خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل کرده و از این طریق به انجام معاملات و کسب سود روزانه بپردازند.

 

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال:

صرافی های ارز دیجیتال، به مشتریان خود کیف پول اینترنتی فراهم می کنند تا بتوانند ارزهای پشتیبانی شده را دریافت کنند و از طریق آنها اقدام به معامله کنند.

 

جفت ارز دیجیتال چیست؟

جفت ارز درواقع یکی از مفاهیم اصلی در بسیاری از بازارهای مالی است که به‌شدت استفاده می‌شود. به‌طورکلی در بازارهای مالی به ارزهایی که به‌صورت متداول در برابر هم خرید و فروش می‌شوند، جفت ارز گفته می‌شود. در هرکدام از بازارها، برخی ارزها بیشتر با یکدیگر تبادل می‌شوند؛ مثلاً در ایران دلار و ریال یکی از متداول‌ترین جفت ارزهایی هستند که معامله می‌شوند.

در بازار ارزهای دیجیتال هم دقیقاً به همین صورت است؛ یعنی ارزهایی وجود دارند که معامله‌گران آن‌ها را در مقابل یکدیگر معامله می‌کنند. برخی جفت ارزها، از محبوبت بیشتری برخوردارند و بیشتر معامله می‌شوند؛ مانند بیت کوین و اتر.

 

ساختار یک جفت ارز به این صورت است:

با استفاده از ساختار جفت ارز در بازار ارز دیجیتال، امکان کسب سود از نوسانات قیمت ارز ها وجود دارد. این ساختار به صورت زیر است:
"ارز دیجیتال دوم / ارز دیجیتال اول". اما مهمترین موضوع در این باره، جایگاه و نوع ارز است که بسیار تأثیرگذار است.

بیشتر صرافی های ارز دیجیتال، جفت های ارزی مانند "BTC/LTC" یا "LTC/BTC" و "ETH/BTC" یا "BTC/ETH" را برای معاملات ارائه می‌دهند.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله ابلاغ اوراق مالیاتی  را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید