سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت چیست؟

 

 

سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار، یکی از انواع سفته که در واقع از شایع ترین اقسام آن می باشد. از آنجا که بسیاری از افراد جامعه با نحوه پر کردن این سفته آشنایی نداشته، اغلب در قراردادهای استخدام موجب بروز اختلاف می گردد، به نحوی که کارفرما خواهان اجرای آن بوده اما کارگر امکان اجرای آن را نمی پذیرد.

سفته کاربردهای زیادی دارد. اما به علت ساز و کار آن در سال های اخیر به منظور تضمین حسن انجام کار از سوی بسیاری از کارفرمایان اخذ می گردد.

 در این سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری به بررسی کامل سفته حسن انجام کار میپردازیم.

 

 

تعریف سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار

سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار، سفته ای است که کارفرمایی که اقدام به استخدام کارگر کرده، آن را دریافت می کند تا به واسطه آن از اجرای تعهدات قراردادی از جانب وی مطمئن شود. از جمله نکات مهم در پر کردن سفته حسن انجام کار که در نمونه پر شده سفته ضمانت استخدام باید رعایت شود آن است که این سفته بدون تاریخ پرداخت بوده و قید گردد بابت ضمانت قرارداد استحدام و در ادامه تاریخ و شماره قرارداد استخدام نیز ذکر شود.

 

 

سفته ضمانت حسن انجام کار چیست؟

بسیاری از افراد هنگامی که برای استخدام به یک کارگاه یا شرکت مراجعه می کنند، با درخواست کارفرما مبنی بر دادن یک برگ سفته امانت مواجه می شوند. این سفته که از اسناد تجاری بوده، به عنوان سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار شناخته می شود . البته عبارت حسن انجام کار، عبارت مبهمی بوده و در صورتی که در متن قرارداد کار، جزییات مربوط به آن مشخص نشده و مورد توافق طرفین واقع نشود، می تواند در بسیاری از موارد منجر به بروز اختلافات میان کارگر و کارفرما شود .

در واقع، گرچه اصولا کارفرمایی که اقدام به استخدام کارگر می کند، سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار را دریافت می کند تا به واسطه آن از انجام کار توسط کارگر و اجرای تعهدات قراردادی از جانب وی مطمئن شود، اما در صورت مشخص نکردن جزییات مربوط به شرایط اجرای سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار و عدم رعایت قواعد نحوه نوشتن سفته، این امر می تواند زمینه سوء استفاده کارفرما از این سفته را فراهم آورد. به همین دلیل توصیه می شود تا همواره نمونه پر شده سفته ضمانت استخدام توسط کارگر مشاهده گردیده و سفته ارائه شده را بر اساس آن نمونه تکمیل نماید.

 

 

 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله حسابداری اسناد تجاری سفته را هم مطالعه کنید

 

 

 

 

آیا گرفتن سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت کار قانونی است؟

در جایی از قانون کار به این اشاره نشده که شخص مشغول به کار باید ضمانتی را به کارفرما بدهد اما چون قرارداد کاری بصورت توافقی بین کارمند و کارفرما منعقد میشود دیده میشود که کارفرما اقدام به دریافت سفته یا چک به عنوان ضمانت حسن انجام کار میکنند .

 از منظر قانون گرفتن سفته و ضمانت از سوی کارفرما مغایر با قانون نیست. اما مشکلات فراوانی که دریافت سفته برای کارگران ایجاد کرده است و سختگیری هایی که زمان استخدام از سوی کارفرمایان صورت می‌گیرد موجب شده تا بسیاری از افراد جویای کار تمایل خود را به انجام آن کار از دست داده و یا درصورت قبول به پرداخت سفته، همواره دچار دغدغه و نگرانی باشند.

 

موارد مهم در زمان صدور سفته حسن انجام کار چیست؟

موارد مهمی که در زمان صدور سفته حسن انجام کار باید به آن توجه کنید به شرح زیر است:

1- در سفته ضمانت حسن انجام کار، تاریخ وصول سفته ذکر نشود.

2- حتما در سفته قید گردد که این سفته جهت ضمانت حسن انجام کار است و تنها کاربرد ضمانتی دارد.

3- نام گیرنده سفته نوشته شود (مشخصات ازجمله نام فرد گیرنده سفته نوشته شود و اگر طرف قرارداد شخصیت حقوقی است نام شرکت نوشته شود. هم چنین سفته می‌تواند در وجه حامل نیز صادر شود كه بهتر است اينكار را نكنيد)

4- به هیچ عنوان سفته سفید امضاء به کارفرما ندهید!

5- در صورتی که در قرارداد کار به سفته اشاره نشده باشد و شما سفته را سفید امضا بدهید کارفرما می‌تواند سفته را نقد کرده و چون مدرکی مبنی بر اینکه سفته جهت ضمانت حسن انجام کار بوده در دست ندارید راه به جایی نخواهید برد.

6- رسید و ته برگ سفته را پیش خود نگهدارید.

7- اگر مشخصات و شرایط سفته در قرارداد ذکر شده باشد به رسید نیازی نیست؛ در غیر اینصورت حتما از کارفرما در خواست کنید در ازای تحویل سفته به شما رسید بدهد. همچنین ته برگ سفته را جدا کنید و نزد خود نگهدارید؛ زیرا این ته برگ به منزله رسید قانونی و مستند سفته است. در مواردی که کارفرما از استرداد سفته خودداری کند یا هر مشکل حقوقی پیش بیاید این ته برگ می‌تواند به عنوان ادله و سند در نظر گرفته شود.

8- از سفته حسن انجام کار کپی بگيريد

9- پس از اینکه تمامی موارد فوق را انجام دادید و بعد از امضای سفته، حتما از سفته برای خودتان کپی بگیرید و از  کارفرما بخواهید آن را امضا نماید. با این کار اگر به هر دلیلی کارفرما از استرداد چک خودداری کند و یا مشکلی به وجود بیاید این مدرک بسیار به شما کمک خواهد کرد.

10- توجه نمایید که در قرارداد حتما به سفته اشاره شود! ( اگر اشاره ای نشده بهتر است پس از امضاء از سفته كپی بگيريد )

 

 

شرایط سفته حسن انجام کار چیست؟

زمانی که به طور رسمی در موسسه یا شرکتی شروع به کار کردید و کارفرما از شما سفته ضمانت حسن انجام کار در خواست نمود می‌بایست نکات و موارد مهمی را رعایت کنید تا از بروز مشکلات حقوقی جلوگیری و خیالتان از بابت سند ضمانتی که نزد کارفرما می‌گذارید راحت و آسوده شود. سفته ضمانت حسن انجام کار از لحاظ ماهیت با سفته هایی که برای انجام معاملات صادر می‌شود متفاوت است و مطابق ماده 308 قانون تجارت که در خصوص سفته و شرایط صدور سفته صحبت می‌کند ، باید موارد زیر هنگام صدور سفته رعایت شود:

  • صادر کننده سفته می‌بایست سفته را مهر و امضا نماید
  • تاریخ صدور سفته باید حتما در سفته نوشته شود
  • مبلغ سفته حسن انجام کار باید به حروف نیز نوشته شود

 

نحوه نوشتن سفته حسن انجام کار

پس از اینکه مفهوم سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار را توضیح داده و نکات مهم در پر کردن سفته حسن انجام کار را بیان نمودیم، در این بخش از مقاله یک نمونه سفته پر شده حسن انجام کار منطبق با قانون سفته ضمانت حسن انجام کار را برای شما قرار داده تا در صورت الزام به دادن سفته حسن انجام کار برای استخدام در یک کارگاه یا شرکت، با استفاده از این نمونه سفته پر شده حسن انجام کار بتوانید سفته استخدامی خود را به نحو مطمئنی تکمیل نمایید.

 

نمونه سفته حسن انجام کار

 

 

حکم قانونی سفته سفید امضاء از کارگر چیست؟ و آیا اعتبار قانونی دارد؟

سفته سفید امضاء در واقع سفته ای است که تنها شامل نام و امضای صادرکننده آن است و سایر قسمت های اصلی آن مانند تاریخ وصول، وجه سفته و نام گیرنده خالی است و گیرنده سفته می‌بایست متن آن را وارد نماید. پس دارنده سفته سفید امضاء می‌تواند سفته را مطابق میل خود تکمیل و اقدام به وصول آن نماید یا به فرد دیگری واگذار کند.

طبق قانون تجارت، وجه سفته باید پرداخت گردد و سفته سفید امضاء نیز شامل این قانون است. در نتیجه صدور سفته سفید امضاء همانند سایر سفته ها معتبر است. 

در حقوق ایران، سفته سفید امضا پذیرفته شده ‌است و فرض می‌شود با امضای سفته، شما به گیرنده وکالت داده‌اید تا سفته را به خواست خود تکمیل و استفاده کند. بنابراین با این تصور که سفته سفید امضا قابل وصول نیست، نادانسته خود را دچار مشکل ننمایید.

 

 

اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار

در مورد اجرا گذاشتن سفته ضمانت حسن انجام کار باید گفت که کارفرما طی قراردادی که فی ما بین آنها تنظیم گردیده متعهد به پرداخت حقوق و مزایا در طی زمانی که به عنوان قرارداد در میان کارفرما و کارمند یا کارگر مشخص شده می باشند و در مقابل کارگر یا کارمند متعهد به حسن انجام کار و مواردی که در متن قرارداد ذکر شده است می باشد. چنانچه در این میان شخصی که مشغول کار می باشد مواردی را که متعهد به انجام آن گردیده انجام ندهد و ضرر و زیانی در این بین به کارفرما وارد شود و یا با ترک کار نیز ضرری به کارفرما وارد شود و این ضرر و زیان قابل اثبات در مراجع قضایی باشد کارفرما می تواند کتبا موارد را با کارگر یا کارمند در میان بگذارد و در صورت عدم جبران ضرر و زیان وارد شده اقدام به اجرا گذاشتن سفته ضمانت کار در مراجع قضایی کند. البته مشاهده می شود که گاها کارفرما فقط اقدام به گرفتن امضا و اثر انگشت کارکنان می کند و سایر موارد سفته را خالی می گذارد که در این صورت فرد شاغل این اجازه را به کارفرما می دهد که تاریخ و سایر مواردی که باید در سفته مشخص شود را به دلخواه خود تکمیل کند که از نظر عقلانی اجازه چنین کاری به کارفرما درست نمی باشد و بهتر این است که سفته به طور کامل تکمیل گردد و حتما در ذیل سفته قید گردد که سفته به عنوان ضمانت حسن انجام کار دریافت گردیده است. که معمولا انجام این کار مورد قبول کارفرما قرار نمی گیرد و این دیگر توافق کارمند یا کارگر با کارفرما است که اقدام به امضای سفته کند یا نه.

 

 

اجرا گذاشتن سفته حسن انجام کار

 

خیانت در امانت سفته حسن انجام کار

خیانت در امانت سفته ضمانت حسن انجام کار بدین معنی است که شخص متعهد که سفته ای را با این عنوان به کارفرما داده در صورت ایجاد ضرر و زیان در زمانی که شخص مشغول به کار می باشد و یا ضررو زیانی که شخص مشغول به کار با ترک کار به کارفرما وارد می کند  قابل پیگیری می باشد. اما باید صحت این ادعا در مراجع قضایی اثبات گردد و همه این شرایط زمانی قابل بررسی است که شماره سفته های تسلیم شده در ذیل قرار دادی که بین کارمند و کارفرما تنظیم شده ذکر شده باشد و شرایط و ضوابط حسن انجام کار نیز کاملا مشخص و قابل اثبات در مراجع قضایی باشد .بدین ترتیب پس از اتمام تاریخ قراردادی که مابین کارمند و کارفرما امضا گردیده کارفرما موظف به عودت سفته ها به کارمند می باشد اما گاها مشاهده می شود که کارفرمایان به دلیل اینکه از شکایت کارمندان به وزارت کار جهت دریافت مطالبات خود جلوگیری کنند مبادرت به نگاه داشتن سفته های فرد می کنند. اما اگر کارفرما نسبت به استرداد سفته ها اقدام نکند شخص طرف قرارداد می تواند اظهارنامه ای را به کارفرما مبنی بر بازگرداندن سفته های خود بدهد و در صورتی که کارفرما از استرداد سفته ها امتنا کند و مبادرت به اجرا گذاشتن سفته ها بکند می توان از طریق مراجع قضایی نسبت به پس گرفتن سفتهها با عنوان خیانت در امانت ، طرح دعوی شود .

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله تنزیل چک و سفته را مطالعه کنید

 

 

 

اگر کسی از کار استعفا دهد تکلیف سفته چیست؟

سفته و یا چک و یا هر سند مالی ارائه شده توسط کارگر به کارفرما چنانچه به اعتبار رابطه کارگری و کارفرمایی و قرارداد کار باشد در صورتی که از بابت سند ارائه شده نقض تعهدات از جانب کارگر صورت نپذیرفته باشد باید بلافاصله پس از فسخ قرارداد کار به کارگر عودت داده شود.
اگر کارفرما مدعی باشد که شرایط اجرای سفته کارگر محرز شده باید از طریق مراجع قضایی اقدام نماید تا در دادگاه موضوع بررسی شود و خسارت احتمالی مورد ادعای کارفرما ارزیابی شود.

هر سفته ای به غیر از سفته تضمین وام دریافتی کارکنان، لازم است مسترد گردد. همچنین اگر تسویه به صورت کامل انجام شد، سفته باید به کارگر عودت داده شود مگر این که شغل فرد از حساسیت های زیادی برخوردار بوده باشد، که در این صورت باید تا مدتی نزد کارفرما نگهداری شود تا عواقب آن نیز مشخص شود، حال اگر مشکلی نبود سفته آماده عودت است.

 

نتیجه

باید عنوان شود که با توجه به شرایط شغلی سختی که هرروزه افراد جویای کار با آن دست و پنجه نرم می کنند و رواج مطالبه چک و سفته ضمانت حسن انجام کار از جانب کارفرمایان باید گفت که توجه به قوانین اسناد ضمانتی مانند سفته برای افراد جویای کار بسیار حایز اهمیت می باشد تا با ارایه صحیح سفته ضمانت کار از سو استفاده های احتمالی از آن جلوگیری به عمل آید تا از عواقب احتمالی بعدی آن جلوگیری شود و از تلف شدن وقت و پول خود در شوراهای حل اختلاف و راهروهای دادگاه ها پیشگیری کنند. امیدوارم مطلب ارایه شده برای شما مفید بوده باشد .

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید