لیست بیمه چیست و انواع آن کدام اند؟ آموزش تصویری

لیست بیمه چیست و انواع آن کدام اند؟ آموزش تصویری

 

 

تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی یکی از دغدغه های مهم کارفرمایان در پایان هر ماه است. لیست بیمه معمولا به روش آفلاین از طریق نرم افزار تهیه شده و به صورت آنلاین ارسال می‌شود. در این مقاله به بررسی مفصل نحوه ارسال لیست بیمه به همراه فیلم و فایل راهنما می‌پردازیم.

 

لیست بیمه چیست و انواع آن کدام اند؟

لیست بیمه به سوابق ماهیانه کاری هر فرد که در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد، گفته می‌شود. این لیست شامل مشخصات فردی هر شخص بیمه شده، همراه با اطلاعات کارگاهی است که اقدام به بیمه شدن کرده است. انواع لیست بیمه شامل موارد زیر است:

  • بیمه تامین اجتماعی اجباری
  • بیمه تامین اجتماعی خویش فرما

 

بیمه تامین اجتماعی اجباری

طبق قوانین کار افرادی که به ازای دریافت حقوق و دستمزد در شرکت‌ها، کارگاه‌ها و… کار می‌کنند، باید توسط کارفرما بیمه شوند.

 

بیمه تامین اجتماعی خویش فرما

بیمه‌ای است که در آن، فرد توسط خودش بیمه می‌شود. این نوع بیمه نیز خود به دو دسته بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد یا کارفرمایان تقسیم می‌شوند.

 

حق بیمه پرداختی بیمه شدگان در سال 1400

حق بیمه پرداختی بیمه شدگان در سال 1400 به مبلغ 30% از دستمزد واقعی بیمه شده است که 23% آن سهم کارفرما و 7% آن سهم بیمه شده است. مسئولیت پرداخت حق بیمه با کارفرما بوده که در صورت عدم پرداخت به موقع مشمول جریمه می‌شود.

جالب است بدانید حق بیمه انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:

  •  حق بیمه‌ای که براساس دستمزد و حقوق پرداختی توسط کارفرما، محاسبه و تعیین شده و به صورت لیست پرداخت حق بیمه به شعب سازمان ارائه می‌شود. 
  •  حق بیمه‌ای که به صورت مقطوع و براساس ماده “35” توسط سازمان تامین اجتماعی برای برخی از مشاغل تعیین می‌گردد. 
  •  حق بیمه‌ای که برای بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری (خویش فرما) تعیین می‌شود که بر اساس دستمزد و حقوق اعلامی متقاضی و قرارداد فی‌ مابین تعیین می‌گردد. در این حالت میزان دستمزد اعلامی باید مابین حداقل و حداکثر دستمزد سال مورد نظر نیز باشد. 
  •  تعیین حق بیمه به صورت ضریب برای قراردادهای پیمانکاری که توسط سازمان تامین اجتماعی تعیین می‌گردد.

 

تهیه لیست بیمه با نرم افزار بیمه (List Disk)

 ابتدا لیست را از طریق نرم افزار لیست حق بیمه تهیه کرده و سپس به صورت اینترنتی ارسال می‌کنیم.

 

۱. دانلود نرم افزار تهیه لیست بیمه

 در حال حاضر میتوانید برای دانلود نرم افزار تهیه لیست بیمه (جدیدترین ورژن) به آدرس اینترنتی https://eservices.tamin.ir مراجعه کرده و از منوی لیست حق بیمه (نرم افزار ارسال لیست List Disk) را دانلود و نرم‌افزار را نصب نمایید.

 

۲. اجرای نرم افزار لیست بیمه

 باید بر روی آیکون نرم افزار کلیک کرده و سپس برنامه را اجرا نمود.

 

۳. ثبت مشخصات کارگاه در نرم افزار بیمه

ابتدا باید بر روی «اطلاعات پایه» کلیک نمود و سپس روی گزینه «مشخصات کارگاه» کلیک کرد.

 بعد باید بر روی گزینه «جدید» کلیک نمود. در ادامه باید در فرم مشخصات کارگاه‌ها اطلاعات مربوط به شرکت یا کارگاه را تکمیل کرد.

 

۴. ثبت مشخصات کارکنان در نرم افزار بیمه

کلیک بر روی منوی”اطلاعات پایه” و انتخاب گزینه”مشخصات کارکنان”.

کلیک بر روی گزینه”جدید”در فرم مشخصات کارکنان و وارد کردن اطلاعات مربوط به کارکنان.

 

۵. تهیه لیست بیمه ماهانه

 کلیک بر روی منوی”عملیات”و انتخاب گزینه”لیست ماهانه”.

 کلیک بر روی گزینه “جدید”و در وارد کردن لیست بیمه ماهانه و تعیین حق بیمه.

 

۶. ثبت ریز کارکرد در لیست بیمه

 ثبت و مشخص کردن روزهای کارکرد بیمه‌شدگان و دستمزد روزانه آنها در ماه مورد نظر.

 

۷. تطبیق ریز کارکرد با لیست ماهانه

 برای پیشگیری از مغایرت در لیست بیمه، باید اطلاعات محاسبه بیمه کارگر و کارفرما و هر آنچه که در لیست ماهانه ثبت شده است را در ریز کارکرد نیز ثبت کرد یا لیست ماهانه را بر اساس ریز کارکرد تغییر داده و آن را ویرایش نمود.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله  حق بیمه و نحوه محاسبه بیمه کارگر و کارفرما در سال 1400 را هم مطالعه کنید 

 

 

 

۸. تهیه بکاپ از لیست بیمه

 بهتر است قبل ار ارسال از فایلها بکاپ گرفته شود. برای بکاپ گیری از اطلاعات نرم افزار فایل manufactory2 که در مسیر نصب برنامه.

به‌فرض مثال: C:Program FilesTaminDataBase در پوشه Database قرار دارد در مسیری مناسب کپی نمود.

برای باز گرداندن باید بکاپ فایل manufactory2 را به manufactory تغییر نام داد. بعد این فایل را در مسیر نصب برنامه به‌طور مثال C:Program FilesTaminDataBase در پوشه Database جایگزین نمود سپس برنامه را اجرا کرد.

 

۹. تهیه دیسکت لیست بیمه

 کلیک بر روی منوی عملیات گزینه “لیست ماهانه” و انتخاب گزینه تهیه دیسکت برای فایل لیست ماهانه و لیست ریز کارکرد.

 

۱۰. ارسال دیسک به شعبه تامین اجتماعی

 ارسال فایل‌های تهیه‌شده از طریق پرتال سازمان تامین اجتماعی به آدرس samt.tamin.ir و یا ارسال اطلاعات روی CD و تحویل به شعبه بیمه تامین اجتماعی به صورت حضوری.

 

 

نحوه ارسال اینترنتی لیست بیمه تامین اجتماعی

نحوه ارسال دیسکت تهیه شده لیست بیمه به شکل اینترنتی به شرح زیر است:

1. دریافت کد کاربری و ورود به سامانه

در ابتدا باید بعد از دریافت کد کاربری و رمز عبور از شعب تامین اجتماعی مربوطه وارد سامانه samt.tamin.ir شد.

 

 

بعد با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور می‌توان وارد سامانه شد.

 

نکته

نام کاربری یا “کد ملی” شخص معرفی شده از طرف کارفرما است. در مورد دفاتر اسناد رسمی، نام کاربری، کد ملی سردفتر نیز است.

 

نکته

در هنگام وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، باید زبان سیستم کامپیوتری را روی انگلیسی”EN” قرار داد و CAPS LOCK را نیز روشن نمود.

 

2. انتخاب گزینه بارگذاری لیست بیمه

در این مرحله می‌توان در منوی عملیات لیست بیمه، گزینه بارگذاری لیست بیمه را انتخاب نمود. در نهایت پنجره زیر باز خواهد شد که در آن نام کارگاه، کد کارگاه و شعبه تامین اجتماعی بیمه شده قابل مشاهده است.

 

 

مشاهده نام کارگاه، کد کارگاه و شعبه تامین اجتماعی بیمه شده

حالا باید فایل های اطلاعات ماهیانه کارگاه و اطلاعات ماهیانه بیمه شدگان را که قبلا توسط برنامه LIST disk ایجاد شده است را آپلود کرد.

 

نکته

برای آپلود کردن اطلاعات ماهیانه کارگاه، باید بر روی گزینه Browse کلیک نمود.

 

3. آپلود کردن اطلاعات ماهیانه بیمه شدگان

فایل DSKKAROO.DBF مربوط به اطلاعات ماهیانه کارگاه است. باید آن را انتخاب کرد و روی گزینه OPEN کلیک نمود. بعد از طی کرپن این مرحله صفحه زیر قابل مشاهده است.

 

 

انتخاب فایل DSKKAROO.DBF 

برای آپلود کردن اطلاعات ماهیانه بیمه شدگان باید بر روی گزینه Browse کلیک نمود. فایل DSKKAROO.DBF مربوط به اطلاعات ماهیانه بیمه شدگان است. حالا باید آن را انتخاب کرد و بر روی گزینه OPEN کلیک نمود. این بار صفحه قبلی به شکل زیر نیز تغییر می‌کند.

 

 

کلیک بر روی گزینه Browse

حالا برای آپلود و ارسال اطلاعات انتخاب شده باید بر روی گزینه بارگذاری کلیک نمود تا مانند تصویر زیر وارد مرحله بعدی شد.

 

 

آپلود و ارسال اطلاعات انتخاب شده با کلیک بر روی گزینه ارسال به شعبه

 

نکته

  • در این مرحله می‌توان روی اطلاعات بیمه شدگان کلیک کرده و جزئیات آن را هم مشاهده نمود.
  •  در این صفحه می‌توان با انتخاب حذف لیست، لیست را حذف نمود یا با انتخاب ارسال به شعبه، لیست را به شعبه ارسال کرده و به مرحله بعد رفت.
  •  بعد از اطمینان، گزینه ارسال به شعبه و در تایید عملیات، گزینه بله را باید انتخاب نمود.
  •  بعد از ارسال موفقیت آمیز لیست به شعبه، پیغام”لیست با موفقیت به شعبه ارسال شد” نمایش داده می‌شود.
  •  بعد از ارسال لیست به شعبه، از منو عملیات لیست بیمه، گزینه مشاهده فهرست لیست ها را انتخاب نمود.

 

4. تایید نهایی لیست بیمه

 تایید نهایی لیست ارسالی به شعبه چند دقیقه ای زمان می‌برد.

بعد از گذشت چند دقیقه، صفحه را Refresh کرده یا بر روی گزینه جستجو کلیک نمود تا در ستون وضعیت، عبارت تایید نهایی  مشاهده شود.

  •  بعد از تایید نهایی در آخر سطر، باید بر روی علامت ذره بین “مشاهده اطلاعات لیست” کلیک کرد.
  • می‌توان بر روی اطلاعات بیمه شدگان کلیک نمود و جزئیات آن را مشاهده کرد.
  • در ادامه باید بر روی دریافت رسید کلیک نمود .
  •  در این حالت رسید بیمه شدگان به صورت فایل pdf آماده دریافت است. باید آن را دریافت و چاپ نمود.
  • سپس روی دریافت برگه پرداخت کلیک نمود تا پنجره زیر نمایش داده شود.
  •  برگ پرداخت بیمه شدگان به صورت فایل pdf  آماده دریافت است. باید آن را دریافت و چاپ کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام نمود.
  • همچنین می‌توان در قسمت”مشاهده برگ پرداخت”برگ پرداخت مربوط به لیست ارسالی را مشاهده نمود.

 

5. دانلود برگ پرداخت یا فیش حق بیمه

 در این قسمت کلیک بر روی گزینه “نسخه چاپی” و دانلود برگ پرداخت یا همان فیش حق بیمه به‌صورت یک فایلPDF امکان پذیر است.

 پرینت برگ پرداخت و یا یادداشت شناسه پرداخت و پرداخت حق بیمه به‌ صورت غیر حضوری از طریق درگاه اینترنتی بانک‌ های موجود نیز امکان پذیر است.

 

 

 

برگ پرداخت حق بیمه

با مشاهده صفحه زیر، بیمه شدگان از سیستم عملیاتی با موفقیت خارج می‌شوند.

 

 

 

مزایای استفاده از سامانه ارسال لیست بیمه

یکی از محاسن این سامانه محاسبه خطاها و آگاهی پیداکردن کاربران از خطاهای بوجود آمده و اصلاح لیست بیمه تامین اجتماعی بیمه شدگان است. کاربران دیگر نباید نگران مشکلات مراجعه حضوری باشند. برای پرداخت حق بیمه هم بدون اتلاف وقت می‌توان از طریق درگاه پرداخت اینترنتی بانک موجود در پرتال، این فرآیند را انجام داد.

 

 

پیشنهاد میشود  مقاله رفع خطاهای لیست بیمه تامین اجتماعی را  هم مطالعه کنید 

 

 

نحوه استعلام سابقه بیمه با کد ملی 

برای مشاهده سوابق بیمه ای نیازی به شماره بیمه نیست و صرفا با داشتن کدملی هم می‌توان به اطلاعات و سوابق بیمه دسترسی پیدا کرد. معیار و شرایط بازنشستگی به سوابق بیمه پردازی مربوط می‌شود و در صورتی که فردی بین 20 تا 30 سال سابقه پراخت بیمه داشته باشد بازنشسته می‌شود و از مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.
پرداخت کردن بیمه توسط کارفرما در برخی موارد مشکلاتی را برای فرد بیمه شده ایجاد می‌کند که می‌توان به تأخیر در واریز حق بیمه کارگر و کارمند شرکت از سوی کارفرما اشاره کرد. به همین منظور بیمه شدگان می‌توانند به صورت ماهانه سوابق بیمه ای خود را مشاهده کنند و از جزییات واریز حق بیمه خود مطلع شوند.
بر اساس این گزارش هر فرد بیمه شده می‌تواند به راحتی به سوابق بیمه ای خود از زمان اولین واریزی تا کنون مطلع شود برای این کار باید ابتدا وارد سایت سوابق بیمه به آدرس اینترنتی
www.tamin.ir/savabegh شده و سوابق خود را مشاهده نماید.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله  شرایط بازنشستگی چیست و چگونه محاسبه می شود؟ را هم  مطالعه کنید 

 

 

 

نمونه لیست بیمه تامین اجتماعی 

تصویر زیر نمونه از لیست بیمه تامین اجتماعی است که از خروجی نرم افزار تامین اجتماعی گرفته شده است.

 

 

نمونه از لیست بیمه تامین اجتماعی

 

جریمه عدم ارسال و یا تاخیر در ارسال لیست بیمه ماهانه

کارفرمایان برای ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی کارکنان خود تا پایان ماه بعد فرصت دارند. در صورتی که کارفرمایان از تنظیم و ارسال لیست حقوق و دستمزد کارکنان خود حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد خودداری کنند باید جریمه عدم ارسال لیست بیمه آن ماه را به میزان 10٪ حق بیمه همان ماه به شعبه تامین اجتماعی پرداخت کنند.

 

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله  آشنایی با جرائم عدم ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی  را هم مطالعه کنید 

 

 

 

جریمه تاخیر در پرداخت حق بیمه ماهانه

در صورت تاخیر در پرداخت حق بیمه، جرایم تاخیر پرداخت برای هر ماه 2٪ حق بیمه به ازای هر ماه محاسبه می‌شود. این جریمه پس از قطعی شدن بدهی قابل احتساب است. در خصوص بدهی های مشخص شده در هیات‌های تشخیص مطالبات و تجدیدنظر، تاریخ شروع محاسبات از زمان ابلاغ رای قطعی است.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید