عدم شناسایی ذخیره مالیات در دفاتر چه عواقبی را به دنبال دارد؟

عواقب عدم شناسایی ذخیره مالیات در دفاتر

 

 

هر سازمانی در تلاش است تا با بهره‌گیری از توانمندی‌های خود، به‌صورت مداوم در جهت بدست‌آوردن سود و رشد ادامه دهد. در این راستا، پرداخت مالیات و ذخیره مالیات به‌عنوان یکی از وظایف اساسی سازمان‌ها مطرح می‌شود. با توجه به این‌که میزان مالیات متناسب با سود اعلام‌شده توسط سازمان است، بنابراین به‌درستی محاسبه و پرداخت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگرچه در صورتی که سازمان متحمل زیان شود، پرداخت مالیات بر عهده آن نخواهد بود، اما محاسبه و گزارش‌دهی سود و زیان به‌صورت صحیح و دقیق نیز برای اداره دارایی و مالیات بسیار حائز اهمیت است.

در نتیجه، استفاده از خدمات مشاوران متخصص در این زمینه، به‌ویژه برای سازمان‌های بزرگ و پیچیده، بسیار ضروری است تا از جریمه‌های سنگین احتمالی جلوگیری شود و بهترین نتیجه مالی از فعالیت‌های سازمان به‌دست آید.

 

اهمیت مالیات:

همان گونه که گفته شد برای همه شرکت ها، دقت و توجه به نکات حسابداری بسیار حائز اهمیت می باشد، زیرا در صورت بی توجهی و اشتباه جرایم سنگینی را برای کارفرما بر جای می گذارد. هر شرکتی بر اساس کاری که انجام می دهد و سود و زیانی که دریافت می کند، موظف به پرداخت مالیات به اداره مالیات می باشد. و مدیران باید از روش محاسبه میزان مالیات اطلاعات کافی را داشته باشند.

در واقع مالیات یکی از اساسی ترین مباحث در بین حسابداران می باشد. حتی زمانی که حسابداران در یک گردهمایی یا جلسه‌ای دور هم جمع می شوند، اولین سؤالی که به ذهنشان می رسد و از یکدیگر می‌پرسند در زمینه میزان مالیات، اظهارنامه و اظهارنامه ارزش‌ افزوده سازمان هایی است که در آن‌ها مشغول به کار هستند.

حسابداران در این جلساتی که تشکیل می‌شود، اطلاعات گوناگونی را با یکدیگر مبادله می کنند. و این یکی از راه‌هایی است که از طریق پرسش و پاسخ می توان در زمینه کارهایی که در آن شرکت‌ها انجام می دهند، اطلاعات و تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله پیگیری پرونده های مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

اهمیت مالیات

اهمیت مالیات

 

شناسایی ذخیره مالیات:

یکی از مسائلی که در جامعه حسابداران رواج دارد، مسائل مرتبط با حسابرسی صورت‌های مالی است. زیرا اسناد اصلی در شرکت‌ها، صورت‌های مالی هستند. صاحبان کار با ارائه این صورت‌های حسابی، می‌توانند از مؤسسات مالی و بانک‌ها درخواست وام کرده و آن را دریافت کنند. البته در بعضی موارد ممکن است صورت‌های حسابی مورد قبول قرار نگیرند یا شرطی باشند.

اگر سازمان‌ها در زمینه مالیات خوب عمل نکنند و ذخیره‌ای برای آن در نظر نگیرند، ممکن است در آینده با مشکل مواجه شوند و همین مسئله می‌تواند باعث اختصاص یک بند از گزارش حسابرسی در زمینه اختصاص ذخیره مالیات شده شود.

 

ثبت‌های ذخیره مالیات:

با توجه به قوانین و استانداردهای حسابداری، هر شرکتی موظف است که در پایان سال عملیاتی خود، اتفاقات و رویدادهایی را که در همان سال مالی با آنها مواجه شده است را در صورت های مالی خود وارد کند. و سود و زیان خود را محاسبه کنند. اگر دارای سود دریافتی شود ، حسابدار باید ثبت صحیح سند مالیات را بداند و آن را دقیق ثبت کند.

منظور از گفتن قوانین، قوانینی مثل صدور سند ثبت مالیات عملکرد، صدور سند بستن حساب‌های موقت، تعدیل ماهیت‌ها و صدور سند اختتامیه و …. است.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات سبز چیست را مطالعه کنید

 

 

 

شناسایی ذخیره مالیات

شناسایی ذخیره مالیات

 

مواردی که حسابدار باید به آن تسلط داشته باشند شامل:

ثبت ذخیره مالیات بر درآمد در پایان سال:

سود و زیان جاری بدهکار

ذخیره مالیات بر درآمد بستانکار

بعد از صادر شدن برگ تشخیص و قطعی شدن مالیات:

ذخیره مالیات بر درآمد بدهکار

مالیات پرداختنی بستانکار

پرداخت مالیات در زمان قطعی شدن:

مالیات پرداختنی بدهکار

بانک بستانکار

هنگامی که مالیات ابرازی کمتر از مالیات قطعی باشد:

مالیات پرداختنی بدهکار

سود و زیان انباشته بدهکار

بانک بستانکار

هنگامی که مالیات ابرازی بیشتر از مبلغ مالیات قطعی باشد:

ذخیره مالیات بر درآمد بدهکار

سود و زیان انباشته بستانکار

 

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات عملکرد چیست را مطالعه کنید

 

 

 

ثبتهای ذخیره مالیات

ثبتهای ذخیره مالیات

 

در حقیقت، حساب ذخیره مالیات بر درآمد فقط در زمان شناسایی مالیات عملکرد، قابل استفاده است. استفاده از استانداردهای مالیات عملکرد شرکت برای شناسایی درآمد در این حساب انجام می‌شود. هرچند که این حساب به عنوان بدهی قطعی به حساب نمی‌آید، اما طبق قانون مالیاتی، مالیات به عنوان بدهی ابرازی قطعی به حساب می‌آید.

بدون شناسایی درست حساب ذخیره مالیات، می‌تواند مشکلات بسیاری را برای سازمان‌ها به وجود آورد. بنابراین، بهتر است از یک حسابدار ماهر و با تجربه در این زمینه برای بهبود وضعیت امور مالیاتی و دیگر موارد مالی استفاده شود.

 

 

سخن پایانی:

در پایان همان گونه که اشاره شد چون مبحث مالیات برای شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است، و کوچکترین اشتباه و احمال کاری باعث عواقب جبران ناپذیری برای شرکت ها به وجود می آورد و متحمل هزینه ها و جریمه های سنگینی می شود، پس حتما به دنبال حسابداری باشید که در این زمینه تخصص و تجربیات لازم را داشته باشد و بتواند تمامی کارها را با دقت، به درستی و طبق قانون انجام دهد و از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل آورد.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله گروه بندی مالیاتی مودیان حقیقی را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید