تفاوت بین مدیر مالی و مدیر اجرایی در چیست؟

 

 

هر کسب و کار و سازمانی که تجربه زیادی دارد، بایستی یک مدیر مالی داخلی را برای مدیریت های مالی درون سازمانی خود و همچنین جهت اندازه گیری و برنامه ریزی های تخصصی استخدام نماید. متاسفانه در کسب و کار های کوچک به منظور کسر هزینه ها، از صرف هزینه برای استخدام مدیر مالی داخلی، خودداری به عمل می آید.

در این گونه کسب و کارها، به علت عدم وجود مدیر مالی، برخی از فرآیندها و خدمات خود را از جمله دفتر داری، صدور صورت سود و زیان و گزارشات مالی به بیرون می سپارند.

گسترش روز افزون کسب و کارهای کوچک که خدمات حسابداری خود را برون سپاری می کنند، باعث شده است که مدیران اجرایی انجام امور مالی سازمان را نیز به عهده بگیرند که در ادامه به چند و چون این روند پرداخته شده است.

 

انواع مدیران مالی در شرکت ها

این نوع از مدیران مالی عموماً در چندین سمت مالی تجربه دارند، از جمله نظارت، صندوق‌داری، حسابرسی و برنامه‌ریزی مالی. آنها معمولاً استخدام داخلی هستند و به همین دلیل، درک بالایی از عملکردهای داخلی شرکت دارند.

این مدیران مالی معمولاً از خارج بخش مالی استخدام می‌شوند. آنها غالباً تجربه کار در بخش‌های دیگر را دارند، از جمله مدیریت عمومی، عملیات و بازاریابی. این افراد بر روی اجرای جدی عملیات‌ها و تخصیص منابع کسب‌وکار تمرکز می‌کنند و غالباً درمورد تصمیمات عمده تجارت، تاثیری اساسی بر روی همکارانشان دارند.

بسیاری از این مدیران از خارج از سازمان استخدام می‌شوند تا دیدگاه‌هایی غیر جانب‌دارانه نسبت به عملکردهای متریک، گزارشات هزینه و اطلاعات استاندارد شده را ارائه دهند. برای آنها همه چیز قابل اندازه‌گیری است و معمولاً تمرکزی قوی بر جلسات یا پیشروی در اهداف تعیین شده دارند.

  • کارشناس اعداد

  • استراتژیست

  • ارزیاب شاخص کلیدی عملکرد

  • نابغه‌ی رشد و توسعه

نابغه‌های رشد و توسعه عموماً از خارج شرکت استخدام می‌شوند و سال‌ها تجربه در زمینه ادغام، خرید، سرمایه‌گذاری خصوصی و سرمایه‌گذاری مخاطره آمیز دارند. آنها به دنبال پاداش عملیات تجاری کنونی شرکت هستند.

 

انواع مدیران مالی در شرکت ها:

در این قسمت چهار نوع مدیر مالی معرفی می گردد که در واقع دسته بندی برای مدیران محسوب نمی شود بلکه ویژگی های یک مدیر خوب را نشان می دهند.

 

کارشناس اعداد:

این نوع مدیر که معمولا استخدام داخلی می شود درک بالایی از عملکرد داخلی شرکت دارد و در چند سمت مالی دارای مهارت و تجربه می باشد که اهم آنها عبارتند از:

  • صندوق داری
  • حسابرسی
  • برنامه ریزی مالی

 

استراتژیست:

این نوع از مدیر به طور معمول در خارج از بخش مالی شرکت استخدام می شوند که اقدامات زیر را انجام می دهند:

  • مدیریت عمومی
  • کارشناس عملیاتی
  • بازاریابی
  • تخصیص منابع

 

ارزیاب شاخص کلیدی عملکرد:

این مدیر مالی، معمولا خارج از سازمان استخدام می شود زیرا هدف از استخدام وی، داشتن دیدگاه های غیر جانب دارانه می باشد که بر این اساس بتواند گزارشات هزینه و اطلاعات استانداردی را ارائه نماید. همچنین وی قادر به اندازه گیری موارد مورد نیاز شرکت است و دارای تمرکز بسیار بالایی در تعیین و پیشبرد اهداف می باشد.

نابغه رشد و توسعه: این نوع از مدیران مالی سابقه سال ها تجربه و مهارت در زمینه ادغام، خرید، سرمایه گذاری خصوصی و سرمایه گذاری مخاطره آمیز را در اکثر زمینه ها دارند.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله حسابداری رفتاری را مطالعه کنید.

 

 

 

تبدیل شدن به یک مدیر ارشد اجرایی باهوش

 

برای موفقیت‌های مالی آماده هستید؟

اکثر کارآفرینان اطمینان دارند که محصول یا خدماتی دارند که ضروری و قابل فروش است و بسیار موفق خواهند بود. حقیقت این است که اکثر کسب‌وکارها، موفقیت کوتاه مدت را تجربه می‌کنند، اما نمی‌توانند مسیر صعودی را حفظ کنند. برنامه سپیدار گزارش‌هایی را به اشتراک می‌گذارد که برای تضمین حفظ پایداری موفقیت مالی کسب‌وکارتان به کار می‌‌آید:

  • از چیزهایی که نمی‌دانید آگاه باشید _ به طور مستمر بر روی بهبود خودتان کار کنید.
  • روندها و مخارجتان را مستند کنید _ روندهایتان را بنویسید و سیستم مخارج را حفظ کنید.
  • از اهداف سود و فروش شروع به کار کنید _ زمانی که هدف سود و فروشتان را بدانید، می‌توانید چیزهایی که برای رسیدن به اهدافتان لازم دارید را درک کنید.
  • یک برنامه تجاری ایجاد کنید _ برای ایجاد یک برنامه تجاری دقیق، وقت صرف کنید، اینکار در آینده در وقت و هزینه صرفه جویی خواهد کرد.
  • عوامل کلیدی رشد در برنامه رشدتان را شناسایی کنید.
  • مشکلات روبه‌رشد شرکت‌تان را به حداقل برسانید _ در برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های موفقیت‌تان، متفکرانه عمل کنید.

 

کسب موفقیت های مالی:

متاسفانه برخی از کسب و کار ها، در زمان استارت کار خود، موفقیت کوتاه مدتی را تجربه می کنند و پس از آن دیگر نمی توانند مسیر صعودی رشد خود را حفظ نمایند. در این صورت باید به فکر جبران اشتباهات خود باشند و بتوانند برنامه هایی را در جهت رسیدن به اهداف خود، پی ریزی نمایند. از برنامه هایی که می تواند کسب و کار ها را در این زمینه یاری رساند، شامل موارد زیر می شود:

  • آگاه شدن از چیز هایی که قبلا نمی دانستید
  • کار کردن به طور مستمر بر روی بهبود خود و کسب و کار
  • مستند سازی روندها و مخارج در یک سیستم مالی
  • استارت کار از اهداف سود و فروش
  • ایجاد یک برنامه تجاری دقیق که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه گردد.
  • شناسایی عوامل کلیدی رشد در برنامه ها و اهداف
  • حداقل سازی مشکلات رو به ‌رشد شرکت‌ و کسب و کار
  • تفکر و بررسی دقیق در برنامه ‌ریزی و اجرای استراتژی ‌های موفقیت

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله کارایی اقتصادی را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید