شرکت غیر فعال چیست؟ محاسبه مالیات شرکت های غیر فعال

شرکت غیر فعال چیست؟ محاسبه مالیات شرکت های غیر فعال

 

قوانین مالیات شرکت غیر فعال بستگی به ارائه به موقع نامه عدم فعالیت شرکت، اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی مربوطه به اداره دارایی و امور مالیاتی دارد. اگر شرکت فعالیت نداشته باشد باید مراتب امر را به حوزه مالیاتی مربوطه اعلام کند تا از پرداخت مالیات معاف باشد. در غیر این صورت مشمول جریمه خواهد بود.

 

مالیات شرکت غیر فعال چگونه محاسبه می شود؟ 

شرکت غیر فعال به شرکتی گفته می شود که به صورت قانونی ثبت شده است اما فعالیت های مالی و تجاری نداشته است. به گونه ای که گردش مالی آن شرکت صفر باشد. در این نوع شرکت ها باید هیچ نوع نقل و انتقال مالی به نام صاحبان شرکت در طول سال انجام نشود، در صورت انجام نقل و انتقالات مالی ، شرکت غیر فعال محسوب نمی شود.

 

شرکت غیر فعال به چه شرکتهایی گفته میشود ؟

 به عبارت دیگر شرکتهایی که ثبت قانونی شده و هیچ گونه مراوده مالی و تجاری نداشته و گردش مالی آنها صفر باشد و هیچگونه نقل و انتقال مالی و تجاری هم به نام صاحبان شرکت در طول سال انجام نگرفته باشد اصلاحا در قانون شرکت غیر فعال نامیده میشوند .

 

آیا به شرکت غیر فعال مالیات تعلق میگیرد ؟

در مورد مالیات شرکت غیر فعال، این شرکتها اگر قوانین مربوط به شرکت های غیر فعال را به طور کامل رعایت کنند مالیاتی به انها تعلق نمی گیرد .

     

    شرکت غیر فعال باید چه مورادی را رعایت کنند ؟

    • هیچگونه مراوده مالی به نام صاحبان شرکت ثبت نشود و گردش مالی شرکت صفر باشد .
    • حوزه مالیاتی مربوط به شرکت را پیدا کرده و در آن تشکیل پرونده دهند .
    • عدم فعالیت شرکت در بازه مشخص و دقیق به صورت کتبی و با مهر و امضا مدیر عامل شرکت به حوزه مالیاتی مربوطه ارسال شود .
    • دفاتر قانونی پلمپ شده به صورت کاملا سفید به سازمان امور مالیاتی تحویل گردد .
    • اظهار نامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش افزوده به صورت سفید تنظیم و به سازمان امور مالیاتی ارائه گردد.
    • عدم ارائه هر یک از موارد اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش افزوده به معنی کتمان فعالیت های مالی بوده و مشمول جریمه می گردد
    • هیچگونه فاکتور خرید یا فروشی در تاریخ مقرر به نام شرکت یا صاحبان آن صادر نشده باشد .
    • اگر برای شرکت تجهیزات ، ماشین الات ، ابزار و وسایل خریداری شده باشد جز سرمایه گذاری و فعالیت شرکت محسوب شده و مشمول مالیات می گردد .

     

     

    پیشنهاد می شود مقاله محاسبه مالیات شرکت ها چگونه است؟ را هم مطالعه کنید

     

     

    • در نامه کتبی که به اداره مالیات برای اعلام عدم فعالیت ارسال میشود باید مواردی چون نام شرکت ، شماره ثبت ، کلاسه پرونده ، تاریخ عدم فعالیت قید گردیده و به مهر و امضا مدیر عامل شرکت هم برسد .
    • کد اقتصادی شرکت باید تعیین شده باشد و این موضوع ربطی به عدم فعالیت آن ندارد
    • با کد اقتصادی حوزه مالیاتی مشخص میشود و تمام اسناد به همان حوزه مالیاتی باید ارسال گردد .
    • مدیر عامل شرکت اعلام عدم فعالیت آن را باید در پایان سال مالی به اطلاع اداره امور مالیاتی برساند .
    • اعلام عدم فعالیت در هر سال باید تکرار شده و اعلام عدم فعالیت در سال جاری به معنی عدم فعالیت در سال آینده نخواهد بود .
    • افراد حقوقی در روند مراحل اعلام عدم فعالیت شرکت با اشخاص حقیقی تفاوتی ندارند و باید همه مراحل آن را شامل تشکیل پرونده مالیاتی ، تعیین حوزه مالیاتی ، تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش افزوده و ارائه نامه کتبی عدم فعالیت را رعایت نمایند .
    • در صورتی که قصد ندارید تحت عنوان شرکت فعالیت نمایید بهتر است اقدام به انحلال شرکت کرده و انحلال آن را به صورت رسمی اعلام نمایید .
    • لیست شرکتهای ثبت شده به صورت روزانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار میگیرد و این سازمان کلیه شرکتهای ثبت شده را مشمول مالیات می داند  اگر شما شرکتی را ثبت کرده اید و به هر دلیلی هیچ گونه فعالیتی مالی اعم از خرید تجهیزات و ابزار یا ماشین آلات ، استخدام نیرو، صدور فاکتور به هر دلیلی برای آن انجام نداده اید و در واقع هیچگونه گردش مالی و عملیاتی با آن نداشته اید باید روند قانونی اعلام شرکت های غیر فعال را طی کنید تا مشمول جریمه یا مالیات نگردید .

     

    برای پیشگیری از این موضوع یا حتی اعلام انحلال آن میتوانید از شرکت های خدمات مالی در این خصوص مشاوره بگیرید شرکت خدمات حسابداری کیمیا تراز سیراف می تواند در خصوص مالیات شرکت های غیر فعال و در صورت تمایل انحلال آن به مشتریان خود خدمات مطمئن و تخصصی ارائه نماید .

     

     

    چه کسانی باید اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکت را پر کنند؟

    اظهارنامه مالیاتی یک شرکت به عنوان کارنامه مالی یک شرکت در نظر گرفته می شود و باید هر ساله به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه شود. همانطور که اشاره شد تمامی شرکت های فعال و غیر فعال موظف به اسال اظهارنامه مالیاتی به حوزه مالیاتی هستند. تنها شرکت های معاف از مالیات مانند موسسات خیریه از ارسال آن معاف می باشند. اظهار نامه مالیاتی و مالیات ارزش افزوده باید هر ساله توسط شرکت ها به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شود. تکمیل بند های مختلف آن برای محاسبه مقدار مالیات الزامی است و عدم ارائه آن به منزله کتمان فعالیت تجاری و جریمه در پی دارد.

    >
    آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
    آموزش انواع ثبت های حسابداری
    آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
    آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
    آموزش حسابدار تا مدیر مالی
    سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

    رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

    ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

    بازگشت به بخش ورود

    کد دریافتی را وارد نمایید.

    بازگشت به بخش ورود

    تغییر کلمه عبور

    تغییر کلمه عبور

    حساب کاربری من

    سفارشات

    مشاهده سفارش

    سبد خرید