وضعیت پیمانکاری در چه زمانی باید به دارایی ارائه شود؟

 

صورت وضعیت پیمانکاری از حسابداری است که امروزه برخی از حسابداران و پیمانکاران با آن سر و کار دارند؛ در این صورت باید با روش‌ها، ضرایب، نحوه محاسبه و… صورت وضعیت پیمان آشنا شوند تا بتوانند در پایان هر ماه صورت وضعیتی تهیه کنند که تمامی مراحل آن به خوبی رعایت شود و مورد تایید کارفرما قرار بگیرد و در حین تنظیم آن با مشکل روبه‌رو نشوند.

پس گام اول در یادگیری صورت وضعیت پیمان، شناخت اصول، نکات و مراحل و انواع پیمان است. ما قصد داریم در این مقاله با آموزش مباحث مورد نیاز در نوشتن صورت وضعیت پیمان ، مراحل آن را برای پیمانکاران تسهیل نماییم

 

وقتی صحبت از پیمان و پیمانکار به میان می آید همه تصور میکنند که این موضوع مختص ساختمان سازان و این قبیل افراد است.اما در حقیقت این طور نیست و این دست از افراد فقط یک نمونه از آن است. قرارداد انجام کارهای حسابرسی، مشاوره ایی و تمام قراردادهایی که قرار است در هر مرحله پیمانکار بخشی از کار را به کارفرما تحویل دهد از این نوع هستند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله محاسبه حق بیمه قراردادهای پیمانکاری و مالیات آنها را مطالعه کنید

 

 

 

ماده 38:

بر اساس ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی از هر صورت وضعیتی که پیمانکار به کارفرما برای انجام پروژه تحویل میدهد باید به میزان ۵ درصد ناخالص کارکرد آن، نزد کارفرما نگه داشته شود.این سپرده به اضافه آخرین قسط پیمانکار نزد کارفرما نگهداری خواهد تا زمانی که پیمانکار به تامین اجتماعی مراجعه نماید و مفاصاحساب او توسط تامین اجتماعی صادر گردد.

 

 

 

 

نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای پیمانکاری:

حالا که به سوال «بیمه پیمانکار چیست» پاسخ دادیم، بهتر است به توصیف انواع قراردادها در بخشنامه سازمان تامین اجتماعی بپردازیم. طبق ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی پرداخت حق بیمه پیمانکاری برعهده کارفرما است؛ اما این کار بعد از بستن قرارداد به پیمانکار محول می‌شود. پیمانکار بعد از عقد قرارداد موظف است مبلغ حق بیمه را به‌ازای همه نیروهای خود پرداخت کند. چنانچه پرداخت بیمه توسط پیمانکار صورت نگیرد، باید این موضوع به‌عنوان بدهی در ترازنامه شرکت پیمانکاری ذکر شود.

طبق قانون تامین اجتماعی، کارفرما باید نظارت دقیقی بر فرایند پرداخت حق بیمه داشته باشد. سازمان تامین اجتماعی به‌منظور تضمین بیمه کردن افراد، کارفرما را موظف می‌کند تا بخشی از مبلغ قرارداد (معمولا ۵ درصد از قرارداد) را تا زمان ارائه مستندات بیمه کردن کلیه نیروها نزد خود نگه دارد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر حق بیمه پیمانکاری در انواع قراردادها می‌پردازیم.

محاسبه بیمه قراردادهای عمرانی طبق بخشنامه حق بیمه قراردادهای پیمانکاری:

قرارداد عمرانی به نوعی از قرارداد می‌گویند که بر اساس فهرست قیمت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بسته شده و کل یا بخشی از بودجه از اعتبارات عمرانی دولتی تامین شده باشد. به‌طورکلی قراردادهای عمرانی به دو دسته اجرایی و مشاوره‌ای تقسیم می‌شوند که در قراردادهای اجرایی به مصالح و ماشین‌آلات نیاز است. در ادامه به بیان نرخ حق بیمه قراردادهای عمرانی اجرایی و مشاوره‌ای می‌پردازیم:

  • قراردادهای اجرایی عملیاتی: نرخ حق بیمه در قراردادهای عمرانی اجرایی مانند جاده، پل و سدسازی معادل ۶.۶ درصد بوده که پرداخت ۱.۶ درصد آن به‌عهده پیمانکار و ۵ درصد به‌عهده کارفرما است.
  • قراردادهای مشاوره‌ای و نظارتی: نرخ حق بیمه در قراردادهای مشاوره‌ای و نظارتی ۱۵.۶ درصد در نظر گرفته شده است. در این قراردادها، پیمانکار یا مشاور موظف به پرداخت حق بیمه معادل ۳.۶ درصد است و کارفرما باید ۱۲ درصد از حق بیمه را بپردازد.

در انواع قراردادهای پیمانکاری عمرانی پیمانکار فقط باید لیست نیروهای شاغل در قرارداد را ارسال کند و موظف به پرداخت حق بیمه نیست؛ بلکه کارفرما باید حق بیمه پیمانکاری را از صورت‌حساب یا صورت‌وضعیت کم کرده و به حساب تامین اجتماعی واریز کند.

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید