چگونه به کمک بستانکاران، مالیات خود را کاهش دهید؟

 

یکی از منابع مهم درآمدی دولت ها مالیات است که علاوه بر اینکه بخش عمده ای از هزینه ها را تامین می کند بعنوان ابزار مناسب مالی برای کنترل اقتصاد نیز بکار گرفته می شود. وقتی که در سطح جامعه با رشد نقدینگی مواجه می شویم دولت قادر است با افزایش نرخ های مالیاتی موجبات کاهش نقدینگی و تورم را فراهم کند و اگر رکود و کم تحرکی و عدم رونق اقتصادی را در اقتصاد شاهد باشیم مسولان قادرند با کاهش نرخ های مالیاتی، اقتصاد را شکوفا کنند. بدین ترتیب مالیات می تواند یکی از ابزارهای مهم مالی و به عنوان سوپاپ اطمینان اقتصادی کارکرد های مطلوبی برای جامعه به همراه داشته باشد. البته مالیات نقش مهمی در توزیع عادلانه درآمد و توزیع مجدد ثروت دارد.  دولت ها با اخذ مالیات از ثروتمندان و توزیع آنان در قالب کمک های بلا عوض واعانات و پرداخت یارانه به افراد کم درآمد جامعه در برقراری عدالت اجتماعی نیز نقش موثری ایفا کنند. اگردر هریک از ترفند های توضیح داده شده در این مقاله با سوالی رو به رو شدید میتوانید از مشاوره مالیاتی رایگان ما بهره مند شوید و از راهکار های قانونی برای کاهش میزان مالیات تان بهره ببرید. 

 

پرداخت به موقع  مالیات:

پس از ارائه اظهارنامه نوبت به پرداخت مالیات می‌رسد. پرداخت مالیات به‌موقع و در موعد مقرر مزایای مختلفی دارد، از تخفیف و جایزه خوش‌حسابی تا معافیت مالیات و مالیات نرخ صفر همه از مزایای پرداخت به‌موقع مالیات هستند.

برای مثال اگر ۳ سال متوالی مالیات خود را بدون هیچ اعتراضی در موعد مشخص پرداخت کنید، ۵ درصد از کل مبلغ مالیات سه‌ساله به شما تخفیف مالیاتی داده می‌شود و این مبلغ از مبلغ بدهی مالیاتی شما کسر می‌شود. همچنین اگر مالیات خود را زودتر از موعد پرداخت کنید نیز مشمول تخفیف روی مالیات می‌شوید.

 

همیشه از فاکتورهای خرید پرداخت نشده صورت برداری کنید:

صورتی از قسمت مانده حسابهای پرداختنی ( فاکتورهای خرید پرداخت نشده در پایان سال تهیه کنید و در پایان سال مالی جمع آن با ارقام ارائه شده در ترازنامه باید مطابقت داده شود. در حقیقت حساب کنترل بستانکاران باید موازی با جمع این مبلغ باشد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله هموار سازی سود چه کمکی به کاهش مالیات می‌کند؟ را مطالعه کنید

 

 

 

ثبت دقیق و کامل تمام هزینه‌ها با جزییات در اظهارنامه:

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی، ثبت تمامی جزییات و هزینه‌ها است. به این شکل احتمال اشتباه محاسباتی کاهش پیدا می‌کند و از طرفی اداره مالیات و ممیزان مالیاتی اظهارات شما را راحت‌تر می‌پذیرند و احتمال به‌وجود آمدن مشکل در فرایند محاسبات مالیاتی شما کاهش می‌یابد. همچنین بهتر است که ریزهزینه‌ها و مبلغ مالیات سال قبل را نیز در اظهارنامه ذکر کنید.

 

تخفیفات نقدی خرید و نحوه ثبت و محاسبات را کنترل کنید:

اسناد پرداختنی که جابجا می شوند به دقت بررسی شوند:

معمولا بارها اتفاق می افتد که شما چک یکی از مشتریان را خرج می کنید و پاس نمی شود . فردی که چک برایش خرج شده ، عودت می دهد و شما چکی از خودتان و یا وجه نقد طلب را واریز می کنید. باید به دقت این فرآیند کنترل شود که منبع چک واگذاری و سریال چک جدید به درستی در سیستم حسابداری بارگذاری شود.

 

استفاده از بخشودگی یا تخفیف مالیاتی:

بخشودگی مالیاتی تعریفی است که ممکن است به جرائم مالیاتی یا مبلغ مالیات تعلق می‌گیرد. برای برخورداری از بخشودگی مالیاتی می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • پرداخت به‌موقع مالیات
  • مشارکت در امور خیریه و سازندگی
  • تنظیم دفاتر مالی با توجه به قوانین مالیاتی کشور

علاوه بر بخشودگی مالیاتی، تخفیف‌های مختلف نیز وجود دارد که در صورت پرداخت مرتب مالیات و رعایت قوانین مشمول استفاده از این تخفیف‌ها می‌شوید.

 

از هزینه های کارمزد اسناد پرداختنی غافل نشوید:

اگر اسنادی بابت ضمانت به موسسات دولتی بخصوص بانکها واگذار شده است تاییدیه لازم را از طریق مکاتبه دریافت کنید.

برای لاشه چکها فایل مجزا همراه با فهرست آنها جهت واگذاری به بانک تهیه کنید.

 

در مورد میزان فروش و درآمد شرکا را درگیر نکنید:

حتما در صورتهای مالی ( ترازنامه ) به این موضوع توجه داشته باشید که مانده های بستانکار شرکاء فروش و درآمد نباشند.

 

اظهار میزان درآمد سال قبل در اظهارنامه مالیاتی:

برای کاهش میزان مالیات خود، میزان و رقم درآمد سال قبل خود را به عنوان درآمد امسال در اظهارنامه ثبت کنید. در صورتی که مؤدیان درآمد سال جاری را کمتر از سال قبل اعلام کنند، بازرسان مالیاتی برای بررسی دقیق‌تر و جزئی‌تر دفاتر، اسناد و مدارک اقدام کرده و این امکان وجود دارد که به رقمی بالاتر از سال قبل دست پیدا کنند که این اتفاق به ضرر مؤدی تمام می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورتی که مؤدیان مالیات تعیین شده برای سال گذشته را قبول دارند و به آن معترض نیستند و آن را به صرفه می‌دانند، درآمد سال قبل خود را به عنوان درآمد سال جدید در اظهارنامه خود ثبت کنند.

 

کالاهای امانی را تعیین تکلیف کنید:

همیشه کالاهای امانی بخصوص اقلام گرانقیمت مسئله ساز است.یا طرف مقابل بستانکار شما می شود و یا شما هیچ ثبتی در موجودی های جنسی خود نشان نمی دهید. حتما باید این موضوع تعیین تکلیف شود.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید