چگونه پرونده شما در اداره دارایی “خاص” می شود؟

 

اگر صاحب کسب و کار هستید و درگاه پرداخت اینترنتی واسط یا مستقیم و یا دستگاه کارتخوان دریافت کرده اید، حتما طی چند روز گذشته خبر ثبت شدن درگاه پرداخت های اینترنتی و دستگاه‌های پوز در سامانه مالیاتی را شنیده اید.

 

وزارت امور اقتصادی و دارایی:

وزارت امور اقتصادی و دارایی یکی از ۱۹ وزارت‌خانهٔ دولت ایران و مسئول تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور، اجرای سیاست‌های مالیاتی، طراحی و اجرای برنامه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای دیگر است. هم‌اکنون  سید احسان خاندوزی به‌عنوان وزیر امور اقتصاد و دارایی فعالیت می‌کند.

 

خاص شدن دارایی:

به نظر شما اگر پرونده مالیاتی خاص شود خوب است یا بد؟
معنی و مفهوم دقیق خاص شدن چیست؟
یکی از مواردی مهم که متاسفانه با جاری شدن این روند هنوز بیشتر مودیان فعال از آن اطلاع دقیقی ندارند و مطمئناً اگر اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشند در جهت بهبود اوضاع و احوال پرونده مالیاتی خود برنامه ریزی خواهند کرد.
منظور از خاص شدن پرونده یعنی مودی (شخص حقیقی یا حقوقی ) در اداره دارایی یا حوزه مالیاتی با عنوان ” مودی خاص ” نامگذاری شده است. از اسم آن کاملاً مشخص است! شما هرچقدر در حوزه مالیاتی بی حاشیه باشید و باصطلاح خاص نباشید کمتر در معرض ابلاغ های مستمر قرار خواهید گرفت. البته مزیت هایی هم این خاص بودن دارد و آن هنگام گرفتن امتیاز تشویق و بخشودگی است. پس در دو حالت یک مودی در اداره دارایی خاص می شود: یکی حالت خوب و دیگری حالت بد. من تصمیم دارم در این نوشته بیشتر درباره حالت بد خاص شدن نکاتی را خدمت شما مطرح کنم. در حالت کلی یک شخص و پرونده او براساس شرایطی که اداره دارایی ارزریابی می کند به مودی خاص تبدیل می شود یعنی در هنگام اجرا تکالیف و یا در اثر بی توجهی به اجرا باعث شکل گرفتن رفتارهایی می شود که نام خاص بر روی او زده می شود.
شما به عنوان یک حسابدار و یا حتی دارنده کسب و کار اگر متوجه شوید که در چه صورتی خاص می شوید قطعاً تلاش خواهید کرد مرتکب آن رفتارها و عملیات خطرآفرین نشوید و در ادامه جرائم سالیانه، ماهیانه و حتی روز شمار را با مبالغ زیاد خریداری نکنید!

روزی مدیرعامل یکی ازشرکتهای تجاری از من سوالی پرسید با این عنوان : آقای حاجی محمدی ما از کجا متوجه شویم یک مودی بی دردسر برای اداره دارایی هستیم؟ من اینگونه پاسخ ایشان را دادم، قبل از هرچیز باید مدارک و مستندات شما را ببینم و طبق مراودات با حوزه مالیاتی به شما عرض کنم که بی درد سر هستید و یا نه؟ درحقیقیت باید متوجه شویم این شرکت مودی خاص البته در حالت بد و نگران کننده شده است یا نه؟ برای آگاهی بیشتر شما دوست گرامی من برخی از رویدادهایی که خواسته یا ناخواسته باعث خاص شدن مودیان می شود در اینجا مطرح می کنم و دیگر نکات کلیدی را در کارگاه آموزشی مالیات شناسی پیشرفته ارائه خواهم کرد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله وکیل مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

 

فهرست رویدادهایی که پرونده شما را در اداراه دارایی خاص می کند:

  • عدم پرداخت به موقع مالیات مندرج در اظهارنامه مالیاتی
  • عدم پرداخت به موقع بدهی مالیاتی مندرج در اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • عدم پرداخت به موقع مالیات ماهیانه حقوق ودستمزد
  • استفاده بیش از حد از تیک تجمیع در صورت معاملات فصلی
  • ویرایش اظهارنامه ها در حالت غیر معقول (تفاوت فاحش در حالت اول و ویرایش)
  • رد شدن مکرر دفاتر و عدم تمکین مودی
  • تعدیلات اسناد حسابداری بر مبنای غیر استاندارد حسابداری
  • اعتراض بدون مستندات به برگ تشخیص مالیات
  • رد شدن هزینه ها حتی در اولین سال تاسیس شرکت

افزایش و یا کاهش غیر عادی سرمایه:

  • عدم محاسبه ثبت و پرداخت اجاره توسط مستاجر
  • عدم محاسبه و ارائه اظهارنامه املاک توسط موجر واحدهای مسکونی تجاری و اداری

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید