یک اقدام مهم در مسیر تشکیل پرونده مالیاتی

 

تمامی شرکت ها و اشخاص حقوقی مکلفند پس از تاسیس شرکت با مراجعه به اداره امور مالیاتی تشکیل پرونده مالیاتی بدهند و مالیات دو در هزار سرمایه شرکت را پرداخت کنند.طبق مقررات مربوطه، شرکت تا 2 ماه پس از تاسیس مکلف به تشکیل پرونده دارایی و پرداخت مالیات سرمایه می باشد. 

هر شرکتی برای شروع فعالیت خود لازم است تا یکسری اقدامات قانونی را انجام دهد. اقداماتی  که شرکت بدون آن هویت اصلی خود را پیدا نخواهد کرد. شرکتها تا دوماه بعد از تاسیس مکلف هستند تا به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نمایند. اگر شرکت ثبت و تاسیس شد بلافاصله باید  پرونده مالیتی را در یکی از حوزه های نزدیک به محل شرکت تشکیل دهد. بعد از اینکه مراحل تشکیل پرونده مالیاتی انجام شد باید کد اقتصادی دریافت شود. چرا که اگر شرکت کد اقتصادی نداشته باشد انجام فعالیتهای عادی شرکت با مشکل مواجه می شود.

شرکت در صورتی می تواند به انجام فعالیت مبادرت نماید که کد اقتصادی داشته باشد. هر فعالیتی بدون کد اقتصادی فاقد اعتبار قانونی بوده و در ادامه با جرائم قانونی مواجه می شود. اگر شرکتی فاقد پرونده مالیاتی باشد نمی تواند اظهارنامه مالیاتی ارائه کند و همچنین عدم ارسال اظهارنامه نیز برای شرکت هیچ اعتباری را رقم نخواهد زد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله تشکیل پرونده مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

 

چرخه تشکیل پرونده:

۱- تشکیل پرونده مالیات عملکرد

در ابتدا باید پرونده مالیات عملکرد خود را تشکیل دهید.

مالیات عملکرد : یکی از انواع مالیاتها است و همانطور که از نامش پیداست؛ به عملکرد یک شرکت، کسب و کار و یا یک بنگاه اقتصادی تعلق می گیرد. در واقع هریک از این مجموعه‌ها باید تمام مدارک مربوط به درآمد و مبادلات خود را در زمان مشخصی در دفتر مالی ثبت نمایند.

۲- پیش ثبت نام کد اقتصادی در وبسایت اداره مالیات 

برای دریافت کد اقتصادی باید اقدام نمایید. بدین صورت که جهت پیش‌ثبت نام کد اقتصادی وارد وب سایت اداره مالیات می‌شوید، سپس با انتخاب گزینه کد اقتصادی وارد بخش پیش ثبت نام شده و مراحل را قدم به قدم طی می‌کنید.

۳-تعیین حوزه مالیاتی و ممیز مالیاتی

وقتی در وب سایت اداره مالیات مراحل پیش ثبت نام جهت دریافت کد اقتصادی را انجام دادید، به یکی از شعب ادارات دارایی مراجعه و با ارائه اطلاعات مربوطه؛ حوزه و ممیز مالیاتی را تعیین می‌کنند.

۴- پیش ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده در وبسایت اداره مالیات

در این مرحله به سامانه عملیات اینترنتی مالیات بر ارزش افزوده (evat.ir) مراجعه می‌کنید و مراحل پیش ثبت ‌نام مالیات بر ارزش افزوده را طی می‌نمایید.

۵- ارائه مدارک و تکمیل پرونده

پس از دریافت پاکت مربوط به مالیات ارزش افزوده، باید مدارک لازم را تهیه و آن مدارک را به اداره مالیات مربوطه واحد تشکیل پرونده ارائه دهید.

۶-دریافت کد واحد مالیاتی و شماره پرونده

پس از تحویل مدارک و  طی فرایند ارجاع پرونده، به حوزه مالیات بر ارزش افزوده مربوطه خود مراجعه و نسبت به دریافت کد مالیاتی و شماره پرونده اقدام نمایید.

۷- ثبت نام کد اقتصادی

بعد از طی مراحل بالا و اخذ شماره پرونده‌های خود، اکنون می‌توانید وارد سایت ثبت نام کد اقتصادی شوید و اطلاعات را برای ثبت‌نام کد اقتصادی وارد کنید.

 

یک نکته مهم:

یکی از مدارک مهم درخواست شده توسط دارایی، اجاره نامه یا سند مالکیت ملک  مورد نظر شرکت می باشد. تنظیم سند این ملک باید حتما در دفتر اسناد رسمی شکل گرفته باشد و دارای هلوگرام و کد رهگیری ثبت املاک باشد.

آشنایی با این موارد جزئی هنوز برای برخی از حسابداران عزیز با ابهامات زیادی همراه است. استفاده از این اطلاعات موجب می شود تا سطح علمی و جایگاه شغلی شما افزایش یابد.

 

 

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی 1401-1402:

  • ارائه اصل و فتوکپی اساسنامه شرکت
  • اصل و فتوکپی آگهی تاسیس
  • و اصل و فتوکپی روزنامه رسمی
  • به همراه ارائه اصل و فتوکپی شرکتنامه
  • همچنین اصل و فتوکپی اظهارنامه و تقاضانامه ثبت شرکت
  • در صورت لزوم ارائه اصل و فتوکپی آگهی ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت
  • شناسنامه و کارت ملی اعضای هیات مدیره
  • تلفن محل شرکت
  • سند مالکیت، اجاره نامه محضری و یا کد رهگیری به اسم شرکت
  • گواهی امضای اشخاصی که در شرکت حق امضا دارند و مورد تایید دفترخانه اسناد رسمی می باشد.
  • دفترچه مشخصات شناسایی شرکت
  • تهیه اصل رسید واریز دو در هزار سرمایه شرکت در بانک ملی
  • فتوکپی و اصل سند مالکیت

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید