مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، مالیاتی است که دارندگان درگاه های پرداخت اینترنتی، موظف بوده تا بر اساس نرخ خاصی از درآمد خود، آن را پرداخت نمایند. بنابراین، این مالیات، یک مالیات مستقل از درآمد، محسوب نمی شود. نحوه ثبت نام، دریافت کد رهگیری مالیاتی و تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور و بخش پیش ثبت نام و ثبت نام این سامانه می باشد.
مالیات درگاه های بانکی چقدر است؟
چند سالی است که پایانههای فروش در درگاههای بانکی، به خریداران مختلف این اجازه را دادهاند که بدون دخالت پول نقد و در حداقل زمان ممکن، خرید کنند. تراکنشهای بانکی حالا کمتر از یک دقیقه طول میکشند و البته امنیت بسیار بالایی هم دارند. درگاه بانکی را میتوانیم یک مرحله بعد از کارت، در فرایند تسهیل و الکترونیکی شدن کل سیستم بانکداری و پرداخت دانست. با توجه به ماده 11 قانون پایانههای فروشگاهی، همه تراکنشهای انجامشده از طریق درگاههای بانکی ِ متصل به یک حساب خاص، به عنوان تراکنشهای مالی شغل «صاحب حساب بانکی» در نظر گرفته میشوند. مالیات درآمد حاصل از درگاه های پرداخت، وابسته به میزان سود درگاه است، نه درآمد کل یک آنلاین شاپ از درگاه اینترنتی خودش. تصور کنید یک آنلاین شاپ، درآمدی 50 میلیون تومانی یا 500 میلیون ریالی در یک سال کسب کرده است. مالیات درگاه این آنلاین شاپ اینطور محاسبه میشود:
500.000.000 * 15% = 75.000.000
500.000.000 * 20% = 100.000.000
4.000.000.000 * 25% = 100.000.000
100.000.000+ 100.000.000 + 75.000.000 = 275.000.000
نحوه شناسایی مالیات درگاه های پرداخت
سازمان مالیاتی در ماده 11 قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، بانک مرکزی را موظف به ایجاد تناظر بین دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی با مجوز فعالیت و شناسه ملی اشخاص (اعم از حقیقی یا حقوقی) نموده است. این کار با اختصاص یک کد شناسایی یکتا به هر یک از دستگاههای کارتخوان و یا درگاههای پرداخت انجام میشود.
با اختصاص شناسه یکتا به درگاههای پرداخت اینترنتی، درگاهها به حساب بانکی صاحبان آنها متصل میشود. به این ترتیب، کلیه تراکنشهای انجام شده از طریق حسابهای بانکی متصل به دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی به عنوان تراکنشهای بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی محسوب میشود.
از این رو بانک مرکزی موظف است در چهارچوب قانون و مقررات مربوطه، اطلاعات این تراکنشهای بانکی مودیان را به منظور تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان موضوع ماده (۱۶۹ مکرر) ق.م.م، به صورت آنلاین در اختیار سازمان قرار دهد. اطلاعات مذکور عبارتند از:
- مانده اول دوره حساب بانکی
- وجوه واریزی به حساب
- وجوه برداشت شده از حساب
- مانده آخر دوره حساب بانکی
نکته
هر یک از درگاههای پرداخت الکترونیکی مودی، باید به یک حساب بانکی او متصل باشد.
چرا مالیات درگاه های پرداخت یک ضرورت است؟
بر اساس اطلاعات سیستمی بانک مرکزی، حجم بالایی از تراکنشهای مالی سیستم بانکی در ایران، آنهایی هستند که از طریق دستگاههای کارتخوان و درگاههای پرداخت اینترنتی انجام میشوند. این حجم بالای رفت و آمد پول، به این معناست که درآمد صاحبان این دستگاهها و درگاهها درآمد و گردش مالی بسیار بالایی دارند. پیش از این، سازمان امور مالیاتی کشورمان به دلیل دسترسی نداشتن به اطلاعات هویتی صاحبان درگاهها، نمیتوانست آنها را شناسایی کرده و مالیات درگاه های پرداخت را وصول کند.
نحوه ثبت نام مالیات درگاه پرداخت اینترنتی
تمامی اشخاصی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که دارای درگاه پرداخت اینترنتی هستند، موظف به ثبت نام در سامانه سازمان مالیاتی و معرفی حسابهای مرتبط با درگاه خود جهت محاسبه مالیات هستند. برای ثبت نام مالیات درگاه پرداخت الکترونیکی در سامانه سازمان مالیاتی دو روش وجود دارد:
1- مودیانی که پرونده مالیاتی تشکیل دادهاند
2- مودیانی که پرونده مالیاتی ندارند
آموزش تصویری مراحل ثبت درگاه پرداخت اینترنتی برای مودیان دارای پرونده مالیاتی
مودیانی که در سامانه مالیاتی ثبت نام نموده و دارای پرونده مالیاتی هستند، برای ثبت درگاه پرداخت اینترنتی خود باید مراحل زیر را طی نمایند:
مرحله اول: ورود به سامانه سازمان مالیاتی به آدرس tax.gov.ir
در صورتی که قبلا در سامانه ثبت نام کرده و نام کاربری و رمز عبور دارید، به بخش ثبت نام الکترونیک با داشتن اطلاعات کاربری مراجعه نمایید
با کمک نام کاربری و رمز عبور به حساب کاربری خود وارد شوید؛ در ادامه دو حالت ممکن است پیش آید:
♦️ اگر اطلاعات درگاه شما در سامانه وجود داشت، به بررسی صحت اطلاعات و انجام اصلاحات در صورت نیاز اقدام نمایید
♦️ در صورتی که اطلاعات درگاه جدید در سامانه وجود نداشت، درگاه جدید و کلیه حسابهای متصل به آن را در سامانه تعریف نمایید
آموزش تصویری مراحل ثبت درگاه پرداخت الکترونیکی برای مودیان فاقد پرونده مالیاتی
در ادامه نحوه ثبت درگاه پرداخت اینترنتی در سامانه مالیاتی را به صورت تصویری برای مودیانی که پرونده مالیاتی ندارند، بیان میکنیم.
مرحله اول: ورود به سامانه سازمان مالیاتی به آدرس tax.gov.ir
نکته: در این مرحله کلیه پروندههای تشکیل شده مودی در سامانه جهت اطلاع و در صورت نیاز تعیین تکلیف یا انجام اصلاحات نمایش داده میشود.
مرحله 6: معرفی شرکا و تایید اطلاعات اقامتی و شماره تلفن مودی
نکته: در صورتی که مودی شخص حقیقی (اعم از انفرادی یا مشارکتی) باشد، مودی اصلی صاحب شناسه ملی ثبت شده خواهد بود.
در این مرحله هویت شما با ارسال پیامکی حاوی یک کد 4 رقمی از سوی سازمان مالیاتی احراز شده است. در ادامه میتوانید از اطلاعات ارسالی جهت تکمیل پرونده مالیاتی خود و دریافت دریافت کد مالیاتی درگاه اینترنتی خود استفاده نمایید.
مشاغلی که موظف به پرداخت مالیات درگاه پرداخت اینترنتیاند
حالا که مبلغ مالیات و شیوه ثبتنام و دریافت کد مالیاتی را یاد گرفتید، احتمالا برایتان این سوال پیش آمده که اصلا شما و کسبوکار اینترنتیتان، مشمول مالیات میشوید یا نه. در این فهرست، مشاغلی را میبینید که باید مالیات بپردازند:
- فروشگاههای اینترنتی (که از طریق درگاه پرداخت درآمد دارند)
- فروشگاههای اینستاگرامی (که از طریق درگاه پرداخت درآمد دارند)
- استارتاپها و مدیران مالی شرکتها (که در سازمانشان یک درگاه پرداخت و از طریق آن درآمد دارند)
کسب و کارهای اینترنتی معاف از مالیات
نباید فراموش کنیم که بعضی از کسبوکارهای اینترنتی، الزامی به پرداخت مالیات نخواهند داشت. در بین مشاغل اینترنتی مختلف، سایتهای آموزشی و فعالیتهای مربوط با یادگیری، منوط به دریافت مجوز از وزارت ارشاد اسلامی میتوانند از مالیات درگاه های پرداخت معاف شوند. علاوه بر سایتهای آموزش و یادگیری، باید درمورد مالیات بر درآمد شرکتهای دانشبنیان هم صحبت کنیم. معافیت مالی این شرکتها شرایط خاصی دارد.
نحوه تشکیل پرونده مالیات درگاه پرداخت اینترنتی
فرآیند تشکیل پرونده مالیات درگاه پرداخت الکترونیکی، با تکمیل اطلاعات مربوط به پیش ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی انجام میشود؛ در نتیجه مودی نیازمند انجام اقدامات دیگری نیست.
جرائم عدم تشکیل پرونده مالیاتی درگاههای بانکی
آنچه ضرورت تشکیل پرونده مالیاتی درگاههای بانکی را آشکارتر میکند، جرائمی است که سازمان مالیاتی با هدف ضمانت اجرای مقررات در نظر گرفته است. در صورتی که مودی در مهلت اعلام شده از سوی سازمان مالیاتی نسبت به ثبت نام، دریافت کد رهگیری مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی درگاه بانکی خود اقدام نکند، مشمول جرائم زیر خواهد بود:
1- ممنوعیت اتصال درگاه پرداخت بانکی مودی به شبکه پرداخت
نکته: در صورت اتصال به شبکه پرداخت، کلیه بانکها و ارائه دهندگان خدمات پرداخت موظف به اطلاع به سازمان مالیاتی هستند.
2- عدم استفاده از معافیتهای در نظر گرفته شده
3- پرداخت جریمه غیرقابل بخشودگی معادل 30% مالیات متعلق به عنوان جریمه کتمان درآمد (ماده 192 ق.م.م)
4- جریمه تاخیر در پرداخت مالیات، معادل 2.5% مالیات متعلق به ازای هر ماه
چه کسانی مشمول پرداخت مالیات درگاه الکترونیکی هستند؟
کلیه افرادی که درآمد خود را از طریق درگاه پرداخت اینترنتی کسب میکنند، مشمول پرداخت مالیات مذکور هستند؛ به عنوان مثال فروشگاههای اینترنتی (آنلاین شاپ ها) برای کلیه محصولات ارائه شده خود اعم از کالا و یا خدمات مشمول ثبت نام و پرداخت مالیات درگاههای پرداخت اینترنتی هستند.
نکته
هر سال مبلغی به عنوان سقف معافیت مالیاتی مشاغل در بودجه سالانه کل کشور تعیین میشود. این مبلغ برای سال ۱۴۰۰، 360،000،000 ریال است.
در تعیین مالیات بر درآمد مشاغل، ابتدا معافیت سالانه از درآمد کل سال شخص کسر شده؛ سپس باقی مانده برحسب نرخ ماده ۱۳۱ شامل مالیات میشود.
???? دقت کنید که معافیت از پرداخت مالیات مساوی با عدم انجام تکالیف مالیاتی نیست! در حقیقت کلیه کسب و کارهای مشمول ثبت نام در سامانه مالیاتی، موظف به انجام کلیه تکالیف هستند.
کلام آخر
مالیات درگاه پرداخت اینترنتی و همچنین پرداخت مالیات دستگاههای کارتخوان یکی از شرایط استفاده از این محبوبترین و متداولترین شیوههای کسب درآمد است. در واقع عدم ثبت نام و دریافت کد رهگیری جهت تشکیل پرونده درگاه پرداخت یا دستگاه کارتخوان، امکان استفاده از این مسیر کسب درآمد را محدود و یا حتی ممنوع مینماید. نکتهای که در این میان وجود دارد این است که اطلاع از صفر تا صد مالیات کارتخوان و درگاه پرداخت تنها با انجام تحقیقات میسر نیست؛ بلکه نیازمند کسب آموزش اصولی در این خصوص است. تا دیر نشده، اطلاعات خود را تکمیل نمایید.