مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1402- تمدید فرصت ارسال 1402

 

برگه اظهارنامه مالیاتی فرمی است که همه مودیان مالیاتی موظف هستند آن را هر سال پر کرده و به اداره مالیات ارسال کنند. نحوه پر کردن این برگه در سال‌های اخیر تغییر کرده است و به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

با توجه به اینکه پر کردن اظهارنامه مالیاتی برای کسبه، تجار و همه صاحبان مشاغل اهمیت فراوانی دارد، در این مقاله کاربردی قصد داریم درباره نحوه پیش ثبت‌نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی در سال 1402 اطلاعات جامعی ارائه کنیم.

در تمام جوامع، مالیات، یکی از منابع درآمدی دولت، محسوب می شود که از شهروندان، به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، اخذ می شود. یکی از مالیات هایی که توسط صاحبان مشاغل، اصناف و اشخاص حقوقی ( شرکت ها ) پرداخت می شود، مالیات بر درآمد است .

سال هاست که میزان مالیات بر درآمد به نحو خوداظهاری، مشخص می شود و صاحبان مشاغل، باید حساب درآمد و سود و زیان خود را هر ساله در قالب یک اظهار نامه مالیاتی به اداره مالیات، تقدیم نمایند. اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰2 نیز می بایست، در تاریخ و مهلت تعیین شده، به صورت الکترونیکی، ثبت نام و ارسال شود، تا توسط اداره مالیات، مورد بررسی قرار گیرد و میزان دقیق مالیات، مشخص شود و مودی مالیاتی، مشمول جریمه های مربوطه نگردد.

به همین دلیل، در این مقاله، ابتدا، به مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1402 و تمدید آن پرداخته؛ سپس، مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده 1402 و مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی را توضیح خواهیم داد.


 

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی مشاغل 1402:

بنا به گفتهٔ سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور، ۳۱ خرداد ماه آخرین فرصت برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ و تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط صاحبان مشاغل است و این مهلت قابل تمدید نمی‌باشد.

مهدی موحدی‌بک با اشاره به قانون مالیات‌های مستقیم، اعلام کرد که آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط صاحبان مشاغل ۳۱ خرداد ماه است. وی بیان کرد: شرط برای استفاده مودیان از تخفیفات مالیاتی ارائه اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر و قانونی است، بنابراین مودیان مالیاتی باید قبل از پایان این مهلت وظایف خود را انجام دهند.

 

تمدید مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1402:

در سال گذشته، بنابر اطلاعیه اتاق اصناف، موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا، مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی، برای اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل تا 15 تیر ماه و برای اشخاص حقوقی تا 31 مرداد ماه تمدید شد. سپس، این ستاد با صدور مصوبه‌ جدیدی اعلام نمود، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی تا پایان 7 شهریور سال گذشته می باشد.

مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه ۱۴۰۲، با کسب مجوز از سوی شورای‌ عالی هماهنگی سران قوا، به‌مدت 10 روز دیگر تمدید شد. بر این اساس، مودیان مالیاتی باید، تا پایان مهلت مذکور، با مراجعه به درگاه ملی خدمات مالیات، برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی خود، اقدام نمایند. 

 

 

 

 

پیشنهاد می‌شود اظهانامه مالیاتی چیست را مطالعه کنید

 

 

 

 

مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده 1402:

مطابق ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر ارزش افزوده، یکی از اقسام مالیات های غیر مستقیم محسوب می شود و به معنای مالیاتی است که، به تفاوت ارزش، میان قیمت واقعی کالا یا خدمات عرضه شده و کالا یا خدمات خریداری شده، تعلق می گیرد.

بر اساس این قانون، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، هر سه ماه یکبار و با پایان فصل، از سوی مشمولین این مالیات، به سازمان امور مالیاتی، ارائه می گردد، با این توضیح که زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده هر فصل، 15 روز پس از پایان آن فصل می باشد.

 

 

مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی:

اشخاص حقوقی می‌بایست در مهلت تعیین شده توسط قانون، که معمولاً چهار ماه پس از سال مالیاتی است، اطلاعات مالی خود را در اظهارنامه، ترازنامه، و حساب سود و زیان جمع‌آوری کرده و همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و در صورت وجود میزان سهم الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آنها را به اداره مالیات ارائه نمایند. همچنین، می‌بایست مالیات متعلقه را نیز پرداخت کنند. در غیر این صورت، ممکن است مجازات‌های مالی و قانونی برای آنها اعمال شود.

 
مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی:

در بخش های قبل، مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1401 و تمدید آن را بررسی نمودیم و سپس، مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده 1401 و مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی را بیان نمودیم. در این بخش، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی را در مورد اشخاص حقیقی بررسی خواهیم نمود.

بنابر ماده 100 قانون مالیات‌ های مستقیم، اشخاص حقیقی مکلفند، اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌ های شغلی خود را در یک سال مالیاتی، برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه، تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد، به اداره امور مالیاتی محل شغل خود، تسلیم و پرداخت نمایند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1401 در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ پاسخ دهند .

 

سوالات متداول:

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی 1402 برای اشخاص حقیقی تا چه زمانی است ؟

مهلت ارسال اظهارنامه های مالیاتی۱۴۰۲ هنوز اعلام نشده اما بر اساس سال گذشته، پیش بینی می شود برای اشخاص حقیقی تا 31 تیر ماه باشد که جزئیات آن در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

2- مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی 1402 برای اشخاص حقوقی تا چه زمانی است ؟

اشخاص حقوقی تا 4 ماه بعد از اتمام سال مالیاتی که در اساسنامه شرکت مشخص شده فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند که جزئیات آن در مقاله آورده شده است .

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید