تجمیعی و تجمعی و تفاوت آن ها در معاملات فصلی چیست؟

 

تجمیعی و تجمعی و تفاوت آن ها در معاملات فصلی

 

 

واژه تجمعی به صورت عمومی در مالیات به معنای ارسال اطلاعات و مشخصات مالی به صورت گروهی به مراجع مالیاتی است. در واقع این اطلاعات شامل معاملات، درآمدها، هزینه ها و سایر اطلاعات مالی مربوط به فرد یا شرکتی است که موظف به ثبت نام در سامانه مالیاتی کشور است.

به عنوان مثال، افرادی که در بازار سرمایه فعالیت دارند و به تبع آن دارای معاملات سهام و سایر اوراق بهادار هستند، باید به صورت تجمعی اطلاعات مالیاتی خود را به مراجع مالیاتی ارسال کنند. در واقع این اطلاعات برای شناسایی درآمدهای واقعی فرد و یا شرکت و همچنین برای مبالغه مالیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

تجمیعی و تجمعی در ارسال معاملات فصلی:

علیرغم شباهت ظاهری دو واژه تجمیعی و تجمعی، ثبت معاملات به صورت تجمیعی با ثبت به صورت تجمعی متفاوت است.

♦ تجمیع به معنای جمع بستن مبالغ چند فاکتور متفاوت است؛ مشروط بر اینکه مبلغ تک تک آنها کمتر از 5% حد نصاب معاملات کوچک باشد.

♦ تجمع به معنای جمع بستن مبالغ فاکتورهای مربوط به یک طرف حساب خاص است؛ حتی اگر مبلغ برخی از آنها از 5% حد نصاب نیز کمتر باشد.

 

مشاور مالیاتی

 

 

معاملات فصلی ماده 169:

طبق این ماده، در صورتی که معاملات فصلی فردی به بیش از یک میلیون تومان به قیمت فروش با یک شخص حقیقی یا حقوقی در طول سال انجام شود، فرد موظف است از مبلغ فروش خود ۵ درصد به عنوان مالیات برداشت کند و به سازمان امور مالیاتی اعلام کند.

این ماده تنها به معاملات فصلی حقیقی اشاره دارد و معاملات فصلی حقوقی در برابر این ماده مشمول مالیات نمی‌شوند. علاوه بر این، فروشنده‌هایی که با یک شخص حقیقی یا حقوقی در طول سال بیش از ۱۰ معامله انجام می‌دهند، نیز موظف به دریافت کد اقتصادی و اخذ مالیات هستند.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله تشکیل پرونده مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

تفاوت تجمیعی و تجمعی برای اشخاص حقیقی و حقوقی:

به طور کلی اشخاص حقیقی که دارای کد اقصادی هستند و همچنین اشخاص حقوقی در این موضوع قرار نمی گیرند. تجمیعی هم یعنی ارسال مجموع معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی در طول یک دوره، همراه با مشخصات کامل در یک رکورد که باید ریز اطلاعات طرف مقابل در زمان رسیدگی ارسال شود.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید