جرایم مالیاتی به چه معناست؟چگونه مشمول جرایم مالیاتی نشویم؟

جرایم مالیاتی به چه معناست؟چگونه مشمول جرایم مالیاتی نشویم؟

 

اصلی‌ترین دغدغه صاحبان کسب‌وکارها امروزه کاهش جریمه‌های مالیاتی است. این افراد با بهره‌مندی از خدمات مالیاتی می‌توانند به کاهش مالیات و جلوگیری از جریمه‌های مالیاتی شرکت خود کمک کنند. اگر شما هم جزء مدیران کسب و کارها و شرکتهایی هستید که هر سال مشمول جرایم مالیاتی می شوید، حتما این متن را بخوانید.

با افزایش سهم مالیات در بودجه سالیانه کشور و تلاش سالهای اخیر برای رهایی دولت از درآمد نفتی ، حساسیت دولت برای اجرای قوانین مالیاتی افزایش پیدا کرد.

هم اکنون بسیاری از شرکت های کوچک از جرایم مالیاتی گله دارند و تصور می کنند در هر صورت مشمول این جرایم مالیاتی می شوند. در صورتی که با آگهی از قوانین و بخشنامه های مالیاتی و اجرای آن می توانند از پرداخت این جرایم خلاص شوند.

 

جرایم مالیاتی به چه معناست؟

همه صاحبان کسب‌وکارها پس از اینکه شرکت خود را به ثبت می‌رساند باید به رعایت قوانین مالی و مالیاتی در کشور اهمیت بسیار دهند و نسبت به تعهدات خود عمل کنند.

مهم‌ترین مورد در رابطه با جریمه های مالیاتی پرداخت به موقع مالیات توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها است. علاوه بر این موضوع اگر پرداخت به موقع صورت نگیرد جریمه های مالیاتی بیشتری بر روی آن اضافه خواهد شد که موجب سنگینی جرایم مالیاتی می‌شود.

 

معرفی انواع جرایم مالیاتی

  • مالیات عملکرد: به صورت سالیانه مدیران شرکت‌ها باید یک گزارش کامل از تمام هزینه‌ها و درآمد خود به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. با توجه به ماده 190 قانون هر شخص که در سال اقدام به پرداخت جریمه مالیات عملکرد نکنند یا بعد از زمان اعلام شده آن را بپردازد باید علاوه بر هزینه اعلام شده برای جریمه 2.5 درصد بیشتر بپردازد. به ازای هر ماهی که به پرداخت جریمه های مالیاتی عملکرد عقب بی افتد، میزان این درصد افزایش خواهد یافت.

 

  • ارسال نکردن اظهارنامه مالیاتی: اگر اظهارنامه مالیاتی خود را برای سازمان امور مالیاتی ارسال نکنید جریمه‌ های مالیاتی بسیاری را خواهید داشت. جریمه‌هایی که برای عدم ارسال اظهارنامه در نظر گرفته شده است بسیار بالا است و ضرر بسیاری را به شما وارد می‌کند. با توجه به قانون 192 اگر از تاریخ مشخص شده گذشته باشد و اظهارنامه مالیاتی به دست سازمان امور مالیاتی نرسیده باشد باید جریمه آن پرداخت شود. همچنین به ازای هر ماهی که این جریمه حدود 30 درصد افزایش خواهد داشت. لازم به ذکر است این جریمه های مالیاتی برای صاحبان کسب‌وکارها و افراد حقوقی حدود 10 درصد به مبلغ جریمه اضافه خواهد شد.

 

  • ارسال نکردن ترازنامه: با عدم ارسال حساب سود و زیان‌ها و ترازنامه به سازمان امور مالیاتی شما مرتکب جرمی شده‌اید و باید جریمه آن را بپردازید. با توجه به قانون مالیات‌های مستقیم ماده 193 افرادی که به ارسال ترازنامه و حساب سود و زیان‌های شرکت بی‌تفاوت باشند و آن را در تاریخ مشخص شده ارسال نکنند مشمول جریمه‌های مالیاتی سنگین این بخش می‌شوند. جریمه در نظر گرفته شده برای عدم ارسال ترازنامه به ازای هر ماهی که پرداخت نشود حدود 20 درصد به مالیات اضافه خواهد شد.

 

  • ثبت درآمد غیر واقعی: یکی دیگر از جرایم مالیاتی مربوط به جریمه ثبت درآمد غیر واقعی است. در اظهارنامه‌ های مالیاتی باید درآمد واقعی خود را به ثبت برسانید در غیر این صورت جریمه های مالیاتی خود را می‌بایست بپردازید. با توجه به قانون مالیات‌های مستقیم در ماده 194 کسانی که اظهارنامه ارائه داده‌شان در حال بررسی است و مبلغ ثبت‌شده در اظهارنامه با واقعیت تفاوت داشته باشد مشمول جریمه‌های مالیاتی خواهد شد. این جریمه در صورتی است که تفاوت مبلغ واقعی با موردی که به ثبت رسیده باشد حدود 15 درصد اختلاف داشته باشد.

 

  • جرایم مربوط به مدیران شرکت: با توجه به ماده 195 قانون اگر مدیر و صاحب یک شرکت اظهارنامه مالیاتی را ارسال نکند مشمول جرایم مالیاتی می‌شوند. در این ماده از قانون مالیات‌های مستقیم گفته شده است که اگر فرد تا زمان مشخص شده اقدام به این کار نکند می‌بایست جریمه آن را بپردازد و به ازای هر ماه عقب افتادن این کار 2 درصد اضافه می‌شود.

 

  • جرایم مدیر تصفیه: اگر صاحبان کسب‌وکار یا آن شرکت اموال و دارایی‌های یک فرد حقوقی را قبل از تصفیه امور مالیاتی تقسیم کند مرتکب جرمی شده و باید بهای آن را بپردازد. با توجه به قانون مالیات‌های مستقیم در ماده 196 حدود 20 درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

 

  • لیست حقوق و دستمزد: این مورد از جرایم مالیاتی در صورتی رخ می‌دهد که کارفرما یا مدیر آن شرکت اقدام به ارسال صورت‌حساب‌ها و هزینه‌ها نکرده باشد. اگر فرد این صورت‌حساب‌ها را در تاریخ مشخص شده ارسال نکند با توجه به قانون مالیات‌های مستقیم ماده 197 مشمول جرم شده و باید هزینه آن را بپردازد. در این ماده نوشته شده است حدود 2 درصد جریمه برای حقوق پرداختی و برای پیمانکاری حدود 1 درصد خواهد بود.

 

  • مالیات‌های تکلیفی: اصولاً افرادی که مسئول پرداخت مالیات‌های تکلیفی هستند حقیقی یا حقوقی‌اند. این افراد اگر تکالیف سپرده‌شده را به درستی اجرا نکنند باید مالیات آن را بپردازند. با توجه به ماده 199 قانون مالیاتی هر فرد حقیقی یا حقوقی که در اجرای مقررات کوتاهی کند باید جریمه و 10 درصد مقدار مشخص شده پرداخت شود. به ازای هر ماه که این جریمه پرداخت نشود 5.2 درصد این هزینه افزایش میابد.

 

  • مالیات ارزش‌افزوده: شرکت‌هایی که اظهارنامه ارزش‌افزوده خود را تا تاریخ مشخص شده ارسال نکنند، می‌توانند تا 15 روز دیگر ارسال نمایند؛ اما اگر این کار صورت گرفته نشد می‌بایست هزینه و بهای آن را بپردازد. با توجه به ماده 22 قانون ارزش افزونه اگر فرد تا زمان مشخص شده اقدام به تحویل اظهارنامه ارزش‌افزوده نشود باید جریمه‌ اش را بپردازد.

 

 

دو راه برای رهایی از پرداخت جریمه های مالیاتی وجود دارد :
راه اول :

با شرکت در دوره ها و کلاس های آموزشی از قوانین و بخشنامه های مالیاتی مطلع شوید و از حسابداری هم اطلاعاتی بدست بیاورید تا بر امور مالی و حسابداری کسب و کار خود مسلط شود.

البته این راه حل زمانبر می باشد و شما را از هدف اصلی کسب و کارتان دور می کند.

 

 

 

پیشنهاد می شود مقاله فرار مالیاتی و پیامدهای آن چیست؟ (انواع جرایم مالیاتی) را هم مطالعه کنید

 

 

راه دوم :
امور مالی و حسابداری خود را به یک موسسه خدمات مالی و حسابداری معتبر بسپارید و کلیه امور مالی ، حسابداری ، مالیاتی ، بیمه تامین اجتماعی ، تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی و … را به این موسسه خدمات مالی و حسابداری بسپارید.

موسسه خدمات مالی و حسابداری کیمیا تراز سیراف با کادری مجرب از حسابداران و مدیر مالی با تجربه می تواند در این خصوص به کمک شما بیاید تا شما با خاطری آسوده اهداف کسب و کار خود را دنبال کنید.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید