عوارض خروج از کشور سال 1402 چگونه است؟

عوارض خروج از کشور سال 1402 چگونه است؟

 

 

اگر تا به حال به دلایل تجاری، تفریحی، درمانی، و غیره از کشور خارج شده‌اید، احتمالا عوارض خروج از کشور را هم پرداخته‌اید. اما آیا می‌دانید این عوارض به چه دلیل و چه مقدار پرداخت می‌شود و به حساب چه ارگانی می‌رود؟

 

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

اگر تا به امروز به کشورهای خارجه سفر کرده اید، حتما با عوارض خروج از کشور آشنا هستید که یکی از هزینه های مرتبط با سفر خارجی می باشد. اگر می خواهید بدانید قوانین و مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 1402چقدر است، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اگر در انتهای این مقاله سوالی در مورد عوارض خروج از کشور در ذهن شما باقی مانده بود میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

 

عوارض خروج از کشور چیست 

درواقع عوارض خروج از کشور یا همان مالیات سفر به مبلغی گفته می شود که همه شهروندان برای خروج از کشور آن را به دولت می پردازند و این مبلغ برای همه افراد حتی کسانی که در رده سنی زیر دو سال هستند هم صدق می کند.

اما سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که این هزینه در چه مواردی صرف می شود؟

در گذشته عوارض خروج به حساب شهرداری واریز می شود اما با مصوبه بهمن ماه در سال 1402، این عوارض به حساب دولت واریز شد و به عنوان مالیات خروج از کشور شناخته شد.

دولت از این هزینه در بهبود خدماتی از جمله سازمان گردشگری، بهسازی فرودگاه‌ها و درگاه‌های خروج از کشور، بهسازی ناوگان‌های مسافربری هوایی، زمینی و غیره ، بازسازی و بهسازی روستا‌های مرزی استفاده می کند.

لاذم به ذکر است که در بسیاری از کشورها هزینه ای به نام عوارض خروج از کشور وجود ندارد و این هزینه با نام عوارض پرداخت بر روی هزینه بلیط دریافت می شود.

باید بدانید که هزینه عوارض خروج از کشور هر ساله در حال تغییر است؛ به همین دلیل اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید بهتر است از آخرین قوانین مالیات سفر آگاه باشید.

یکی از هزینه هایی که شهروندان برای بهره مندی از خدمات پرداخت میکنند حق بیمه میباشد. اگر شما هم نمیدانید که حق بیمه در سال 1402چقدر است و نرخ حق بیمه به چه صورت تعیین میشود

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله حق بیمه سال1402 را هم مطالعه کنید

 

 

 

عوارض خروج از کشور در سال 1402

طبق گزارشات سایت های خبری ایران، عوارض خروج از کشور سال 1402 به شرح زیر می باشد :

 

نوع مسافرنوع مرزمرحله اولمرحله دوممرحله سوم
مسافر عادیزمینی – هوایی -دریایی۴۰۰٫۰۰۰۶۰۰٫۰۰۰۸۰۰٫۰۰۰
مسافر عادیحج تمتع و عمره۱۳۲٫۰۰۰۱۹۸٫۰۰۰۲۶۴٫۰۰۰
زائرین عتبات عالیاتهوایی۳۷٫۵۰۰۴۵٫۰۰۰۴۵٫۰۰۰
زائرین عتبات عالیاتزمینی و دریای۱۲٫۵۰۰۱۵٫۰۰۰۱۵٫۰۰۰
مرز نشینانهوایی۷۵٫۰۰۰۶۰۰٫۰۰۰۸۰۰٫۰۰۰
مرز نشینانزمینی و دریایی۲۵٫۰۰۰۶۰۰٫۰۰۰۸۰۰٫۰۰۰
ورزشکاران تیم ملیتمام مرزها۲۶۴٫۰۰۰۲۶۴٫۰۰۰۲۶۴٫۰۰۰

 

معافیت پرداخت عوارض خروج از کشور

در مورد معافیت پرداخت عوارض خروج از کشور سوالات زیادی میشود و همه میخواهند بدانند مشمول معافیت عوارض خروج از کشور هستند یا نه. در این قسمت میخواهیم شما را با انواع معاف۶یت عوارض خروج از کشور آشنا کنیم.

 

  • خدمه سفر، معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور

قانون پرداخت عوارض خروج از کشور به دلایل مختلفی از جمله تجاری، تفریحی، درمانی و… برای همه افراد یکسان می باشد.

بعضی افراد از جمله خدمه سفر، خدمه کشتی‌های تجاری و مسافربری از پرداخت این نوع مالیات معاف می باشند؛ چرا که این افراد به دلیل موقعیت شغلی خود مجبورند از کشور خارج شوند و به همین دلیل موظف به پرداخت عوارض خروج از کشور نیستند.

  • دانشجویان و افراد بیمار معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور

در صورتی که شما دانشجو باشید و مجوز تحصیل در کشوری دیگر را داشته باشید و همینطور اگر بیمار باشید و مجوز شورای پزشکی برای درمان به خارج از کشور را دارید، از پرداخت مالیات سفر معاف هستید.

البته باید بدانید که فاصله زمانی رفت و آمد دانشجویان باید حداقل بیشتر از سه ماه باشد و در صورتی که بعنوان همراه مریض قصد سفر دارید می توانید بین ۴۰ تا ۶۰ درصد برای پرداخت مالیات سفر تخفیف بگیرید.

  • سایر افراد معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور

در صورتی که گذرنامه سیاسی یا خدمت داشته باشید یا اینکه مقیم کشور دیگری هستید و از وزارت کار و امور اجتماعی ویزای کار گرفته‌اید، از پرداخت مالیات معاف هستید.

قانون دیگری که درمورد عوارض خروج از کشور باید بدانید این است که افرادی که ساکن روستاهای مرزی کشور هستند به این منظور که شماره شناسنامه و کدپستی آنها در سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور ثبت شده و همینطور افرادی که به زیارت عتبات عالیات می‌روند، در طول سال فقط یکبار مالیات پرداخت می کنند.

 

عوارض خروج از کشور برای کودکان

یکی از سوالات پرتکرار بسیاری از کاربران این است که آیا کودکان هم مشمول پرداخت مالیات سفر می باشند؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که پرداخت عوارض خروج از کشور برای همه افراد در همه رده های سنی یکسان می باشد. اما این قانون برای بعضی از افراد استثنا قائل می باشد که در مطالب فوق به افراد معاف از مالیات سفر اشاره کردیم.

همه افراد چه در سفر های زمینی و چه در سفرهای هوایی فرقی نمی کند، موظفند عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند .

 

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج از کشور می توانید از روش های مختلفی اقدام کنید. یکی از این روش ها استفاده از دستگاه های ATM می باشد که در همه فرودگاه های سراسر کشور وجود دارد. البته شما می توانید با مراجعه به سامانه پرداخت مالیات سفر این کار را نیز انجام دهید.

یکی دیگر از روش هایی که برای پرداخت عوارض خروج از کشور به شما کمک می کند استفاده از اپلیکیشن بله است. شما با استفاده ازاین پیام رسان علاوه بر اینکه می توانید پیغام های صوتی و تصویری و انواع فایل ها بفرستید، بلکه میتوانید عوارض را هم پرداخت کنید.

یکی از ساده ترین روش هایی که برای پرداخت عوازض خروج از کشور می توانید از آن استفاده کنید، سامانه سداد می باشد که با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و بانک ملی ایران طراحی شده است. شما با استفاده از این سامانه به راحتی می توانید مالیات سفر خود را بدون هیچگونه دردسری پرداخت کنید.

 

مدارک مورد نیاز جهت پرداخت عوارض خروج از کشور

طبق گزارشات سایت های خبری ایران، نرخ عوارض خروج از کشور در سال 1402 به شرح زیر می باشد :

 

نوع مسافرمرحله اولمرحله دوممرحله سوم
عادی۴۰۰٫۰۰۰۶۰۰٫۰۰۰۸۰۰٫۰۰۰
حج تمتع و عمره۱۳۲٫۰۰۰۱۹۸٫۰۰۰۲۶۴٫۰۰۰

 

عوارض خروج از کشور برای ترکیه سال 1402

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از مسافران مطرح می باشد این است که هزینه عوارض خروج از کشور برای ترکیه چقدر است؟

همانطور که در جدول اشاره کردیم به جزء سفرهای حج و عتبات عالیات، هزینه عوارض خروج از کشور برای ترکیه هیچ فرقی با سایر کشورهای دیگر ندارد و کاملا یکسان است.

هزینه عوارض خروج از کشور برای ترکیه سال 1402و همینطور عوارض خروج از کشور برای عراق 1402در مرحله اول ۴۰۰ هزار تومان، در مرحله دوم ۶۰۰ هزار تومان و در مرحله سوم ۸۰۰ هزار تومان می باشد.

 

عوارض خروج از کشور برای مقیم خارج

پرداخت عوارض خروج از کشور برای همه افراد امری الزامی است و همه افراد باید از آن پیروی کنند چرا که در صورت سرپیچی از این قانون به شما مجوز خروج از کشور داده نخواهد شد.

با وجود این قانون، یک سری افراد از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند که از جمله این افراد می توان به افراد مقیم خارج اشاره کرد.

افرادی که در خارج زندگی می کنند و مقیم آنجا هستند، در صورتی که به ایران سفر کرده اند و قصد بازگشت به کشوری که در آن زندگی می کنند را دارند، ملزم به پرداخت مالیات سفر نیستند.

 

عوارض خروج از کشور اربعین

همانطورکه کفتیم با وجود الزامی بودن قانون پرداخت عوارض خروج از کشور، بعضی از افراد از پرداخت مالیات سفر معاف هستند که این افراد شامل موارد زیر می باشند :

  • خدمه سفر، خدمه کشتی‌های تجاری و مسافربری
  • دانشجویان و افراد بیمار
  • افرادی که ساکن روستاهای مرزی کشور هستند
  • افرادی که به زیارت عتبات عالیات می‌روند

کسانی شماره شناسنامه و کدپستی آنها در سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور ثبت شده و هچنین کسانی که به زیارت عتبات عالیات از جمله اربعین می‌روند در طول سال لازم است فقط یکبار مالیات پرداخت می کنند.

 

سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور

استفاده از برنامه ها و سامانه هایی که برای پرداخت عوارض خروج از کشور تعریف شده است، یکی از بهترین و آسان ترین روش های پرداخت مالیات سفر می باشد.

از نمونه های این برنامه ها و وب سایت های پرداخت می توان به مواردی از جمله وب ‌سایت سامانه سداد، وب‌ سایت بانک ملی ایران و پیام‌ رسان بله اشاره کرد.

برای پرداخت عوارض خروج از کشور، می توانید به این وب سایت ها مراجعه کنید و تا حد زیادی از اتلاف وقت جلوگیری کنید.

 

پرداخت عوارض خروج از کشور آنلاین

اگر می خواهید عوارض خروج خود را به صورت آنلاین پیش از رفتن به فرودگاه پرداخت کنید، علاوه بر سامانه سداد می توانید از روش های دیگری از جمله اپلیکیشن ایوا استفاده کنید.

این برنامه متعلق به بانک ملی است که روی همه سیستم ‌عامل‌های اندروید و آیفون نصب می‌شود و شما به راحتی می توانید این اپلیکیشن را از طریق بازار و گوگل‌ پلی دانلود کنید.

از دیگر روش های پرداخت عوارض خروج از کشور آنلاین، مراجعه به سایت بانک ملی می باشد. برای اینکار کافیست نشانی bmi.ir را سرچ کنید و پس از ورود به صفحه اصلی در قسمت منو گزینه خدمات بانکی و الکترونیکی را انتخاب کنید.

 

جمع بندی

یکی از مهم ترین هزینه هایی که برای خروج از کشور باید درنظر بگیرید هزینه مالیات سفر می باشد که سالیانه در حال تغییر است. به همین منظور در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم که عوارض خروج از کشور در سال 1402 چقدر است و چه کسانی از پرداخت این نوع مالیات معاف هستند.

 

سوالات متداول

نرخ عوارض خروج از کشور در سال 1402 چقدر است؟

هزینه عوارض خروج از کشور در سال 1402 برای مسافر های عادی در مرحله اول، دوم و سوم به ترتیب ۲۰۰٫۰۰۰ تومان، ۴۰۰٫۰۰۰ تومان و ۶۰۰٫۰۰۰ هزار تومان می باشد اما این هزینه برای سفرهای حج تمتع و عمره به ترتیب، ۱۳۲٫۰۰۰ تومان، ۱۹۸٫۰۰۰ تومان و ۲۶۴٫۰۰۰ تومان است.

 

روش های پرداخت عوارض خروج از کشور چه هستند؟

شما می توانید از روش های مختلفی از جمله وب ‌سایت سامانه سداد، وب‌ سایت بانک ملی ایران، پیام‌ رسان بله و همینطور اپلیکیشن ایوا که زیر نظر بانک ملی می باشد برای پرداخت مالیات سفر استفاده کنید.

 

چه افرادی از پرداخت مالیات خروج از کشور معاف هستند؟

خدمه سفر، خدمه کشتی‌های تجاری و مسافربری، دانشجویان و افراد بیمار از جمله کسانی هستند که از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند. همچنین افرادی که ساکن روستاهای مرزی کشور هستند و افرادی که به زیارت عتبات عالیات می‌روند سالیانه فقط یکبار مالیات می دهند.

 

مصوبات جدید مجلس شورای اسلامی در مورد عوارض خروج از ایران

یکی دیگر از مصوبات مجلس این است که کسانی که از ۴ شهریور 1402 تا ۲ مهر 1402 از طریق زمینی از مرز ایران و عراق از کشور خارج می‌شوند هم از پرداخت عوارض معاف هستند.

اعضای تیم‌های ملی ورزشی که برای شرکت در مسابقات از کشور خارج می‌شوند هر چند بار که سفر کنند فقط معادل عوارض بار اول را پرداخت می‌کنند.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید