نحوه محاسبه کارمزد نمایندگی های بیمه طبق استاندارد حسابداری

نحوه محاسبه کارمزد نمایندگی های بیمه طبق استاندارد حسابداری

 

شوراي‌عالي بيمه در اجراي ماده ۱۷ قانون تأسيس بيمه مركزي ايران و بيمه‌گري در جلسه مورخ ۲۴/۰۲/۱۳۹۲، « آيين‌نامه كارمزد نمايندگي و دلالي رسمي بيمه» را مشتمل بر ۱۶ ماده و ۶ تبصره به شرح ذيل تصويب نمود:

 

درآمد عملیاتی:

درآمد ایجاد شده از منابع مربوط به عملیات تجاری روزانه شرکت، درآمد عملیاتی یا Operating Revenue گفته می‌شود. به طور مثال، در مورد شرکت‌های خرده فروشی، فروش محصولات و کالاها تولید درآمـد عملیاتی می‌نماید، درحالی‌که درآمد حاصل از فروش انبار یا ملک مربوط به فروشگاه‌ها، درآمـد عملیاتی به حساب نمی‌آید. در واقع فروش انبار به عنوان یک رویداد پیش‌ بینی‌ نشده و «یک‌باره» در نظر گرفته می‌شود.

 

کارمزد نمایندگی بیمه:

درآمد کارمزد نمایندگی های بیمه که مستلزم انجام خدمات اضافی توسط کارگزار نیست، در تاریخ موثر شروع یا تجدید بیمه نامه های مربوط مورد شناخت قرار می گیرد. هر زمان که انتظار این باشد که قرارداد، نیازمند ارائه خدمات اضافی در طول دوره بیمه نامه خواهد بود، شناخت کل کارمزد یا حصه مناسبی از آن می تواند در طول دوره بیمه نامه صورت گیرد.

ولی در کل درآمد کارمزد نمایندگی بیمه چگونه تعیین میشود؟
اگر کل وجوه دریافتی بیمه نامه های مختلف توسط یک نمایندگی بیمه در طی سال 180.000.000 ریال باشد و طبق تعرفه شرکت مشخص شود که درآمد کارمزد نمایندگی 15درصد مبلغ وجوه دریافتی بیمه نامه است. مبلغ درآمد کارمزد نمایندگی بیمه در سال برابراست با :

 27000000 =15%*180.000.000

ولی اگر شناسایی این درآمد مشروط به ارائه خدمات باشد نحوه محاسبه متفاوت خواهد بود. قبل از اینکه به بیان این موضوع بپردازیم لازم است به نکات مرتبط با این مبحث توجه نمایید:

  • درآمد کارمزد نمایندگی بیمه اگر مستلزم خدمات اضافی نباشد در تاریخ شروع یا تجدید بیمه نامه شناسایی میشود.
  • اگر قرارداد بیمه مستلزم ارائه خدمات اضافی در طول دوره بیمه باشد، شناخت کل کارمزد یا بخشی از آن در طول دوره بیمه نامه صورت میگیرد.
  • خدمات اضافی مانند : بازرسی ماهانه تجهیزات و ماشین آلات بیمه شده توسط نمایندگی بیمه و گزارش آن به اداره مرکزی

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله کارمزد و انواع آن را مطالعه کنید

 

 

 

 

کارمزد نمایندگی بیمه در زمان ارائه خدمات:

مثال زیر در مورد بخش دوم که درآمد کارمزد نمایندگی  به همراه ارائه خدمات است بیان شده تا درک موضوع برایتان راحت تر باشد.

در پایان شهریور سال 95 یکی از نمایندگی های بیمه 150 میلیون ریال بیمه نامه تجهیزات صادر کرده است. یکی از شرایط این بیمه نامه این است که نمایندگی بیمه باید بعد از بررسی ماهانه تجهیزات بیمه شده، گزارش لازم را برای مرکز صادر کند. اگر گزارش ماهانه صادر نشود کارمزد آن ماه پرداخت نمیشود.

اگر این گزارش انجام نشود که درآمدی برای شناسایی نیست ولی اگر فرض بر ارائه گزارش باشد درآمد قابل شناسایی به این طریق حساب میشود:

درآمد کارمزد نمایندگی در صورت ارائه خدمت                                   15000000=6/12*20%*150000000

به این ترتیب درآمد عملیاتی مربوط به نمایندگی های بیمه شناسایی خواهدشد.

شناسایی درآمدهای ناشی از ارائه خدمات حسابداری و حسابرسی، درآمد تبلیغات، درآمدهای حق عضویت و دیگر درآمدهای عملیاتی هر کدام به نحوی بایستی شناسایی و در دفاتر ثبت گردد. امروز و در روز های آتی به این موضوع اختصاص داده شده است. امیدوارم با بهره گیری از این مطالب بتوانید استانداردهای حسابداری به خوبی فرابگیرید و در حرفه خود متخصص شوید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید