بررسی پیش‌ نویس استاندارد حسابداری 34

بررسی پیش‌ نویس استاندارد حسابداری 34

 

كميته تدوين استانداردهاى حسابداري، براساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی و با تشکیل جلسات متعدد، پیش‌نویس استاندارد ”رویه‌های حسابداری، تغییر در برآوردهای حسابداری و اشتباهات“ را تدوین کرده است.

انتشار استاندارد حسابداری 34 به صورت پیش‌نویس با هدف کسب نظرات و پیشنهادات افراد ذینفع و ذی‌علاقه در جامعه صورت می‌گیرد و از ضروریات افزایش کیفیت استانداردهای حسابداری است و نقش تعیین‌کننده‌ای بر جهت‌گیری و سیاستهای اساسی تدوین استانداردهای حسابداری دارد.

 

استانداردها : پیش‌نویس استاندارد حسابداری ۳۴
رویه‌های حسابداری، تغییر در برآوردهای حسابداری و اشتباهات(تدوین شده سال ۱۳۹۵)

کمیته تدوین استانداردهاى حسابداری، براساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی و با تشکیل جلسات متعدد، پیش‌نویس استاندارد ”رویه‌های حسابداری، تغییر در برآوردهای حسابداری و اشتباهات“ را تدوین کرده است.

 

 

 

پیشنهاد می شود مقاله استانداردهای حسابداری را مطالعه کنید

 

 

هدف:

1- هدف این استاندارد، تجویز معیارهای انتخاب و تغییر رویه‌های حسابداری، و نیز نحوه عمل حسابداری و افشای تغییر در رویه‌های حسابداری، تغییر در برآورد‌های حسابداری و اصلاح اشتباهات است. هدف این استاندارد، بهبود مربوط بودن و قابلیت اتكای صورتهای مالی واحد تجاری، و قابلیت مقایسه‌ صورتهای مالی در طول زمان و با صورتهای مالی سایر واحد‌های تجاری است.

2- الزامات افشای مربوط به رویه‌های حسابداری، به استثنای الزامات افشای مربوط به تغییر در رویه‌های حسابداری، در استاندارد حسابداری 1 ارائه صورت های مالی تعیین شده است.

 

 

آیا می دانید فرايند تدوين استاندارد چگونه است؟

بر اساس مطلب منتشر شده در سایت سازمان حسابرسی در حال حاضر فرايند تدوين استانداردهاي حسابداري به شرح زير است:

 

1. تشخيص موضوع جهت انجام تحقيقات:

كميته تدوين استانداردهاي حسابداري بر مبناي مسائل و موضوعات مطرح شده از سوي مديريت تدوين استانداردها، اعضاي كميته و كميته فني، استانداردهاي مورد نياز جهت تدوين يا تجديد نظر در آنها را مشخص و به مديريت تدوين استانداردهاي حسابداري اعلام مي‌نمايد.

 

2. بررسي هاي مقدماتي:

پس از تشخيص موضوع، كارهاي مطالعاتي و تحقيقاتي لازم از طريق كارشناسان مديريت تدوين استانداردها صورت مي‌گيرد. در اين مرحله، استانداردهاي ساير كشورها نظير آمريكا، انگلستان، استراليا، كانادا و استانداردهاي بين‌المللي، تحقيقات انجام شده در رابطه با موضوع، روش هاي متداول در ايران و مسائل قانون مرتبط با موضوع شناسايي، جمع‌آوري و بررسي مي‌شود. نتيجه اين مرحله ارائه گزارشهاي مطالعاتي مي‌باشد.

 

3.  تصميم گيري در مورد لزوم تدوين استاندارد:

پس از مشخص شدن موضوع با توجه به ارزيابي مقدماتي، كميته تدوين استانداردها در خصوص لزوم تدوين استاندارد در رابطه با موضوع مطرح شده تصميم‌گيري مي‌نمايد.

 

4. تهيه پيش‌نويس مقدماتي:

چنانچه تدوين استاندارد توسط كميته تدوين استانداردهاي حسابداري لازم تشخيص داده شود، گروههاي كارشناسي با توجه به گزارشهاي مطالعاتي تهيه شده و مطالعات ميداني و تشكيل جلسات با صاحب نظران مرتبط با موضوع، اقدام به تهيه پيش‌نويس مقدماتي مي‌نمايد.

 

5. تدوين پيش‌نويس استاندارد:

در اين مرحله كميته تدوين استانداردهاي حسابداري با توجه به ”پيش‌نويس مقدماتي استاندارد“ ارائه شده توسط گروههاي كارشناسي بررسي هاي گسترده و عميق خود را انجام مي‌دهد و پس از انجام اصلاحات ”پيش‌نويس استاندارد“ را نهايي مي‌كند. برآيند اين مرحله پيش‌نويس استاندارد مي‌باشد.

 

6. نظر خواهي عمومي:

براي نظر خواهي عمومي، پيش‌نويس هر استاندارد از طريق كانالهاي مختلف نظير چاپ در مجلات تخصصي، اينترنت (سايت سازمان)، و نظاير آن در دسترس عموم قرار مي‌گيرد. همچنين با توجه به ماهيت موضوع پيش‌نويس استاندارد براي بعضي از اشخاص صاحب نظر به صورت مجزا فرستاده مي‌شود. نظرات دريافتي در خصوص پيش‌نويس استاندارد توسط مديريت تدوين استانداردها جمع بندي و به كميته تدوين استانداردهاي حسابداري ارائه مي‌شود. اين كميته در صورت لزوم پيش‌نويس استاندارد را اصلاح مي‌كند و پيش‌نويس تجديد نظر شده پس از تصويب كميته فني به هيئت عامل سازمان ارائه مي‌گردد.

 

7. تصويب نهايي:

بيانيه نهايي زماني منتشر مي‌شود كه متن نهايي استاندارد به تصويب هيئت عامل و مجمع عمومي سازمان رسيده باشد. پس از دريافت متن استاندارد هيئت عامل استانداردهاي حسابداري را بررسي و پس از انجام اصلاحات احتمالي آنها را تصويب و به مجمع عمومي سازمان جهت تصويب نهايي ارسال مي‌نمايد. پس از تصويب مجمع عمومي سازمان، متن نهايي استاندارد حسابداري منتشر و لازم‌الاجرا مي‌گردد.

 

این استاندارد تا مرحله تدوین پیش نویس پیش رفته است و برای نظرخواهی عمومی در اختیار صاحب نظران قرار گرفته است. انتشار استاندارد به صورت پیش‌نویس، با هدف دریافت نظرات و پیشنهادات افراد ذینفع و علاقه مند و صاحب نظر در جامعه صورت می‌گیرد. در واقع کسب نظرات و پیشنهادات سازنده در این زمینه از موارد ضروری و تاثیرگذار جهت افزایش کیفیت استانداردهای حسابداری است و نقش تعیین‌کننده‌ای بر جهت‌گیری و سیاست های اساسی تدوین استانداردهای حسابداری دارد.

بر این اساس، کمیته تدوین استانداردهاى حسابداری طی اطلاعیه ای  از تمام افراد صاحب‌ نظر و حرفه ای تقاضا کرده است تا ضمن مطالعه دقیق پیش‌نویس استاندارد، نظرات و پیشنهادات خود را حداکثر تا پایان آذر ۱۳۹۵ برای مدیریت تدوین استانداردها ارسال نمایند.

شما عزیزان و علاقه مندان می توانید فایل پیش نویس این استاندارد را از لینک زیر دانلود کنید.

 

دامنه كاربرد استاندارد 34:

استاندارد 34 حسابداری بايد برای انتخاب و به‌كارگیری رويه‌های‌حسابداری و نحوه به‌حساب گرفتن تغییر در رويه‌های‌حسابداری، تغییر دربرآوردهای‌حسابداری و اصلاح اشتباهات دوره‌های قبل به‌كار گرفته شود.

آثار مالیاتي اصلاح اشتباهات دوره‌های قبل و تعديلات ناشي از تسری تغییر در رويه‌های‌حسابداری به دوره‌های قبل، طبق‌ استاندارد حسابداری 35 مالیات‌ بردرآمد، به‌حساب منظور و افشا مي‌شود.

 

 

پیش نویس استاندارد حسابداری شماره 34

 

علاقه مندان می توانند جهت همکاری با این کمیته، از طریق آدرس کمیته تدوین استاندارد ها: تهران، خیابان بیهقى، نبش خیابان ۱۲، پلاک ۱۲ یا پایگاه اطلاع‌ رسانى سازمان حسابرسى به آدرس  www.audit.org.ir ارتباط برقرار کنند.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید