آشنایی با 13 اشتباه در رزومه که شانس استخدام را کم می کند

آشنایی با 13 اشتباه در رزومه که شانس استخدام را کم می کند

 

اگر یک مسئول استخدام را تحت تاثیر قرار ندهید، رزومه شما هرگز توسط یک کارفرمای درست و صحیح دیده نخواهد شد. هنگامی که بحث استخدام است، مشاوران استخدامی کارشناسانی خبره هستند و از کار پیدا کردن برای شما، پر کردن مشاغل خالی و ارائه رزومه شما برای شغل‌ها هیجان‌زده می‌شوند. ولی آیا هرگز تعجب نکرده‌اید که آژانس‌های استخدامی واقعاً درمورد رزومه‌هایی که به دستشان می‌رسد چه می‌اندیشند؟ می‌خواهید بدانید چه چیز مسئولین استخدامی را از کوره به در کرده یا خونشان را به جوش می‌آورد؟

 

ویژگی های رزومه خوب:

  • سعی شود حتی الامکان از رزومه ساز ها استفاده کنید
  • رزومه تان بیش از حد شلوغ، آشفته و بی نظم نباشد
  • گرافیک و دیزاین بیش از حد در آن به چشم نخورد
  • فوت رزومه ریز و ناخوانا یا غیرمعمول نباشد
  • از رزومه اینفوگرافیک(که عامل گیج شدن کارفرما است!) دوری کنید
  • رزومه تان در فرمت pdf و با نام گذاری صحیح باشد که از جابجایی و به هم ریختگی دوری شود.

 

پیشنهاد می‌شود مقاله رزومه کاری چیست را مطالعه کنید.

 

 

اشتباهات در رزومه:

۱- ظاهر بد:

رد کردن رزومه ی کاری متقاضیان به خاطر فرمت بد شاید خنده دار به نظر برسد، مخصوصاً اگر زیبایی بصری ارتباطی با شغل مورد نظر نداشته باشد. با این حال، اتفاقی که می افتد دقیقاً همین است.
لیدیا دیشمن از فست کمپانی می نویسد: «فرمت رزومه بیشتر از چیزی که فکر می کنید اهمیت دارد. از آنجایی که نگاه سطحی مسئولین امر به رزومه ی شما تنها حدود ۶ ثانیه به طول می کشد، ارائه ی سابقه ی کاری در قالبی که توجه فرد را به خود معطوف نگه دارد از اهمیتی حیاتی برخوردار است».

 

2-کمبود اطلاعات تماس و اطلاعات فردی:

در هزاره سوم به سر می بریم و تقریبا همه آدم‌ها حداقل در یک یا دو شبکه اجتماعی عضو هستند و بهترین کار برای یک جوینده‌ی شغل این است که در شبکه‌های اجتماعی مخصوص کار مانند لینکدین هم حساب کاربری داشته باشد تا با یک تیر دو نشان بزند. هم از طریق رزومه اش در لینکدین برای موقعیت های شغلی باز درخواست بفرستد و هم نشانی صفحه لینکدین خود را در رزومه بیاورد و نشان دهد که یک فرد حرفهای کسب و کار است. همچنین وجود اطلاعات تماس کامل و دقیق مثل تلفن ثابت، تلفن همراه، ایمیل، و آی دی سایر شبکه های اجتماعی بسیار موثر و کمک کننده هستند.

 


3- بیان هدف:
بیکن بیان هدف در رزومه را «تاریخ گذشته و بسیار مستعمل» می داند. حرف زدن درباره ی چیز هایی که شما می خواهید، به جای آنچه برای کارفرما می توانید انجام دهید، اغلب اوقات تلف کردن وقت کارفرماست. چنین بخش های از مد افتاده ای در یک رزومه ی کاری می تواند شخص را از زمان خود عقب تر نشان دهد.

 

4-رزومه طولانی و بیشتر از دو صفحه:

اینکه شما دوست دارید یک رزومه کامل و دقیق بنویسید نکته بسیار خوبی و ارزشمندی است اما یادتان باشد قرار نیست قصه‌ی زندگی ۳۰ ساله شما در رزومه تان نوشته شده باشد. همین که مهارت ها، تجربیات، و اطلاعات مهم و اساسی را آورده باشید کافی است. استاندارد رزومه یک صفحه است که در یک نگاه گذرا بتوان یک ارزیابی مختصر و سریع از کارجو به دست آورد اما نهایتا اگر کوله بار تجربه شما خیلی سنگین بود سعی کنید در دو صفحه رزومه را خلاصه کنید. البته در مورد رزومه های دانشگاهی چون باید به ذکر مقالات و کتابها و کارهای علمی هم پرداخته شود نهایتا تا سه صفحه مجاز هستید. در غیر اینصورت حوصله همه را سر برده اید و شانس استخدام خودتان را کم کرده اید.

 

 

5- تمرکز بیش از حد روی تنها یک موقعیت شغلی:
تمرکز روی یک نقش شغلی گاهی اوقات منطقی است. اما در مورد شرکت های بزرگی مثل گوگل که صدها و شاید هزاران فرصت شغلی خالی دارند، تنظیم کردن رزومه برای تنها یک موقعیت خالی به معنای آن خواهد بود که احتمال بررسی آن توسط مسئولین شرکت برای دیگر فرصت های شغلی که ممکن است برای شما مناسب تر باشند بسیار ضعیف خواهد بود.


6- عدم ارتباط سابقه ی ذکر شده در رزومه با موقعیت شغلی:

بیکن توصیه می کند لازم نیست تمام موقعیت های شغلی که تا به حال داشته اید را فهرست کنید. هر مسئولیتی که بیش از ۱۰ سال از زمان آن می گذرد را حذف کنید.
اگر واقعاً اصرار دارید تجربه ی کاریِ بیش از ۱۰ سال پیش خود را نیز در این فهرست قرار دهید، به ذکر نام شرکت، عنوان شغلی و تاریخ آن بسنده کنید و از ارائه ی جزئیات بیشتر بپرهیزید.
او می گوید: «فقط روی مشاغلی تمرکز کنید که با موقعیت شغلی مورد نظر مرتبط هستند».


7- استفاده ی مکرر از یک رزومه برای موقعیت های متعدد:
وقتی قرار باشد برای شرکت های متعددی درخواست بفرستید، استفاده از یک رزومه برای همه ی آنها کار خیلی ساده ای است. باور کنید استخدام نشدن هم به همین سادگی است. بیکن می گوید در عوض خیلی بهتر است اگر رزومه ی خود را برای هر شرکت و هر موقعیت شغلی، جداگانه بهینه سازی کنید.

 

8-نوشتن سرگرمی‌ها و تفریحات شخصی:

تا زمانی که کارفرما از شما نخواسته است درباره سرگرمی هایتان بگویید چیزی در رزومه تان نیاورید. خودتان را به جای یک کارفرما بگذارید که قرار است چند پاراگراف درباره علاقه کارجو به سوارکاری و نقد فیلم و آشپزی و مسابقات جهانی بوکس در قفس بخوانید!

 


9- بسنده کردن به ذکر مسئولیت های پیشین:
این یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که در نوشتن رزومه می تواند اتفاق بیفتد. اکثریت قریب به اتفاق افراد «مسئولیت» های خود در شرکت های قبلی شان را می نویسند، اما ذکر یک نکته ی مهمتر را فراموش می کنند: اینکه در مسئولیت قبلی خود به واقع چه «دستاورد»هایی داشته اند.

اگر قرار باشد در مسئولیت خود هیچ دستاوردی نداشته باشید که بتوانید از آن در رزومه ی خود استفاده کنید، شاید بهتر باشد به جای رزومه فرستادن، به سینما بروید.
بیکن در این باره می گوید: «خوب است که یک خط به ذکر مسئولیت ها، و دو خط به ذکر دستاوردها اختصاص یابد».


10- حذف عمدی معرف از شرکت های پیشین:

تصمیم گیران امور استخدامی، اغلب سابقه ی شما را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهند و نه تنها با معرف هایی که ارائه می کنید صحبت می کنند، بلکه تمام شرکت هایی که ممکن است برایشان کار کرده باشید اما به هر دلیلی از ذکر نامشان در رزومه ی خود اجتناب کرده اید را نیز پیدا می کنند و با آنها تماس می گیرند. ارائه ی اطلاعات ناقص یا اساساً عدم ارائه ی اطلاعاتی از این دست می تواند به گمانه زنی های منفی در مورد سابقه ی کاری شما دامن بزند.


11- ذکر «مهارت بالا در استفاده از مایکروسافت آفیس»:
سال ۲۰۱۵ است و کسی انتظار ندارد کار کردن با آفیس را بلد نباشید. در واقع، تمرکز بیش از اندازه روی آفیس به جای ابزار های تخصصی تر و به روز تر، می تواند دانش شما در این زمینه را کهنه جلوه دهد.


12- استفاده از کلمات به اصطلاح «دهن پر کن»:
بیکن می گوید «دو کلمه ای که باعث می شود هر رزومه ای را بلافاصله کنار بگذارم، کلمات هم افزایی و پویایی هستند. استفاده از این کلمات باعث می شود آدم بلوف زنی به نظر برسید.
تنها زمانی که استفاده از لغات تخصصی و عامه پسند اینچنینی می تواند بلا اشکال باشد وقتی است که بخواهید کلماتِ به کار گرفته شده برای ویژگی های خود را با کلماتی که در توصیف فرصت شغلی مورد نظر استفاده شده اند هماهنگ کنید.


13- کوتاهی در برقراری ارتباطی دوستانه با مسئول مربوطه:

متخصصین و مشاورین جذب نیروی شرکت ها نیز انسان هستند و خیلی جای تعجب دارد که به نظر می رسد اکثر متقاضیان فرصت های شغلی از قدرت نهفته در این حقیقت درک درستی ندارند.
دیشمن در این باره می نویسد: «یکی از بهترین کارهایی که در عرصه ی جستجوی شغل می توان انجام داد این است که با مسئول استخدام رابطه ای دوستانه برقرار کنید.
نیازهای استخدامی شرکت ها باید مرتفع شوند، بنابراین اگر پیامی برای مسئول استخدام شرکتی بفرستید و در آن از وی بخواهید برای بالا بردن شانس خود در این فرایند شما را راهنمایی کند، حتماً وقت لازم را صرف و به شما کمک خواهند کرد».

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید