بدافزار ( Malware ) چیست؟ | انواع بدافزار

بدافزار ( Malware ) چیست؟ | انواع بدافزار

 

اصولا زمانی که افراد مورد تهاجم نرم افزار های غیر ایمن قرار می گیرند و اطلاعات یا دستگاه های آن ها به خطر می افتد، با این سوال رو به رو می شوند که
بدافزار چیست و چرا سیستم ها را تهدید می کند؟

حذف امنیت داده های یک سیستم شخصی قطعا برای تمامی کاربران این سیستم ها ضروری و مهم است و برای رسیدن به این هدف باید به خوبی با این مفهوم و راه های جلوگیری از ورود آن ها به سیستم آشنا بود.

 

بد افزار چیست؟

بدافزار (Malware) مخفف Malicious Software است و به نرم‌افزارهایی نفوذی گفته می‌شود که هکرها آن‌ها را برای سرقت داده‌ها و آسیب‌رساندن یا تخریب کامپیوتر‌ها و سیستم‌های کامپیوتر‌ی ایجاد می‌کنند. در‌واقع، بدافزار یا نرم‌افزار مخرب به برنامه‌ها یا فایل‌هایی می‌گویند که برای سیستم یا شبکه یا سرور مضر باشند.

از‌جمله بدافزارهای رایج می‌توان به ویروس‌های کامپیوتری، کرم‌ها، ویروس‌های تروجان، جاسوس‌افزارها، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم و باج‌افزارها اشاره کرد. این برنامه‌های مخرب داده‌های حساس را سرقت و رمزگذاری و حذف می‌کنند. همچنین، توابع محاسباتی اصلی را تغییر می‌دهند یا می‌ربایند و بر فعالیت کامپیوتر کاربران نهایی نظارت می‌کنند. در چند سال اخیر، حملات بدافزارها اطلاعات زیادی را استخراج کرده‌اند.

در این مقاله از بلاگ پارس پک، قصد داریم بدافزارهای Malware و Badware را به‌طورمفصل بررسی و شما را با انواع و راه‌های شناسایی و حذف آن‌ها آشنا کنیم. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

 

انواع بدافزارها:

 

بد افزارهای آلوده کننده فایل های اجرایی:

فایل های اجرایی (فایل هایی با پسوند اگزه ) را آلوده نموده و همزمان با اجرای این برنامه ها خود را در حافظه دستگاه باز نموده و شروع به گسترش خود و آلوده کردن سایر فایل های اجرایی سیستم می نماید. بعضی از نمونه های این بدافزارها متن مورد نظر خود را به جای متن فایل اجرایی قرار می دهند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله نرم افزار حسابداری مناسب را مطالعه کنید

 

 

 

بد افزار چند ریخت:

این بدافزارها در هر فایل آلوده به شکلی ظاهر می شوند. با توجه به اینکه از الگوریتم های کد گذاری استفاده کرده و رد پای خود را پاک می کنند،آشکار سازی و تشخیص این گونه بدافزارها دشوار است.

 

بدافزارهای مخفی:

این بدافزارها سعی می کنند خود را از سیستم عامل و نرم افزارهای ضد بدافزار مخفی نگه دارند. برای اینکار بدافزار در حافظه مقیم شده و حائل دسترسی به سیستم عامل می شود. در این صورت بد افزار کلیه درخواست های که نرم افزار ضد بدافزار به سیستم عامل می دهد را دریافت می کند .به این ترتیب نرم افزارهای ضد بدافزار هم فریب خورده و این تصور بوجود می آید که هیچ بدافزاری در رایانه وجود ندارد . این بدافزارها کاربر را هم فریب داده و استفاده از حافظه را به صورت مخفیانه انجام می دهند.

 

بدافزارهای چند بخشی:

رایج ترین انواع این نرم افزارها ترکیبی از بدافزارهای بوت سکتور و آلوده ساز فایل می باشد. ترکیب انواع دیگر بدافزارها هم امکان پذیر است.

 

 

نشانه های آلودگی به بدافزار چیست؟

رایج ترین علامت آلودگی به بد افزار ها کاهش سرعت سیستم شما است.

به طور کلی می توان نشانه هایی را برای آلوده شدن دستگاه ها بیان کرد که عبارتند از:

  • کاهش سرعت: عملکرد کامپیوتر کند می شود.
  • هدایت به سایت های مختلف: مرورگر شما را به وب سایت هایی می برد که قصد بازدید از آن ها را نداشته اید.
  • هشدار ها: دائما هشدارهایی را در ارتباط با آلودگی سیستم مشاهده خواهید کرد که
    اغلب از شما می خواهد تا برای رفع این مسئله کاری انجام دهید.
  • مشکل در خاموشی و راه اندازی دستگاه: ممکن است با مشکلاتی در خاموش کردن و یا روشن کردن دستگاه مواجه شوید.
  • پاپ آپ (pop-up): این امکان وجود دارد که دائما تبلیغات pop-up برای شما نمایش داده شود.

هرچه بیشتر با موارد فوق رو به رو شوید، احتمال آلودگی دستگاه شما بالاتر است.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید