نحوه کنترل 5 بعدی نرم افزار حسابداری توسط حسابرس

نحوه کنترل 5 بعدی نرم افزار حسابداری توسط حسابرس

 

در زمان ثبت هر پرونده حسابرسي در حسابرسیار تمامي داده حسابداری واحد مورد رسيدگي را دريافت نموده و سپس آن را در قالب یک بخش کامل حسابداری با امکاناتی از قبیل: تراز ها ، دفاتر، اسناد ، مشاهده طرف حسابها -گزارشات پویا و غیره در اختیار حسابرس قرار میدهد این بخش بصورت موثری حسابرس را از وابستگی به سیستم مالی واحد مربوطه بی نیاز کرده و در ابتدای شروع عملیات رسیدگی اطلاعات کاملی از حسابها و اشکالات موجود در داده مالی واحد مربوطه را در اختیار حسابرس قرار می دهد. 

 

حسابرسی چیست؟

در تعریف حسابرسی آمده است، که درستی یا نادرستی صورت‌های مالی ثبت شده در واحد حسابداری توسط یک فرد مستقل، سنجیده شود. حسابرسی با نام های بازرسی، رسیدگی و ممیزی نیز شناخته می شود. به همین جهت در ادامه مقاله ما از هر سه مترادف کلمه حسابرسی استفاده نموده ایم. درواقع حسابرسی (Audit) به بیان ساده به معنی اظهار نظر دقیق و بی طرف در زمینه ارزیابی گزارشات مالی با هدف کشف تقلب یا اشتباه در سند حسابداری است. کلیه اسناد و صورت‌های مالی در مرحله رسیدگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

بررسی اسناد مالی همراه با اظهار نظر حسابرس است. اظهار نظر حسابرس میزان اتکا به صورت‌های مالی را تأیید یا رد می‌کند. بنابراین رشته حسابرسی به منظور آموزش افرادی است، که علاوه بر داشتن تسلط علمی، با سیستم‌های مالی و حسابداری آشنا باشند و توانایی انجام فعالیت های صحیح و موشکافانه بر مبنای شواهد کافی را داشته باشند.

 

نرم افزار حقوق و دستمزد 

یکی از مواردی که تیم رسیدگی کننده احتمالا به آن خواهد پرداخت کنترل خروجی های نرم افزار حقوق خواهد بود. آنها لیست حقوق یک یا چند ماه واحد تجاری را ملاحظه میکنند و به صورت تصادفی نحوه و صحت محاسبه مالیات و بیمه چند نفر از کارکنان را کنترل میکنند. مواد مالیاتی 85 و 91 قانون مالیاتهای مستقیم نیز بررسی میشود تا در صورت عدم رعایت موارد باطلاع مدیریت مالی برسانند. لذا حسابدار می بایست شیوه صحیح تهیه گزارش لیست حقوق ماهانه پرسنل به تفکیک بخش های تولیدی، اداری و خدماتی و سایر بخش ها را بداند.

ثانیاً بتواند خلاصه ای از کل حقوق ماهانه، کل مالیات ماهانه و کل بیمه ماهانه را به همراه سایر عوامل حقوقی (برای نمونه اضافه کاری، حق جذب، ماموریت و….) تهیه کند که به آن اصطلاحاً گزارش خلاصه حقوق و دستمزد ماهانه اطلاق می شود. حسابرس از این گزارش ها، لیستی تحت عنوان لیست تجمیعی 12 ماهه حقوق و دستمزد تهیه کرده و سرجمع ان را با جمع سیستم حسابداری مقایسه می کند تا مطمئن شود بین این دو نرم افزار مغایرت وجود ندارد مغایرت های بین این دو سیستم باید توسط مسول حقوق و دستمزد شرکت پیگیری و رفع گردد در غیر اینصورت باطلاع مدیریت می رسد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله نرم افزار حسابداری مناسب را مطالعه کنید

 

 

 

نرم افزار دارایی ثابت (اموال)

حسابرسان در این کانال به دنبال موارد زیر هستند

  • مطابقت سیستم حسابداری و دارایی ثابت
  • صحت محاسبه استهلاک دارایی ثابت
  • بررسی پوشش بیمه ای اموال شرکت
  • مشاهده عینی اموال شرکت
  • ارزشیابی صحیح اموال شرکت

 

مراحل و روند حسابرسی

چهار مرحله اصلی در روند حسابرسی وجود دارد. در ادامه این 4 مورد را ذکر خواهیم کرد:

  • اولین مورد تعیین نقش حسابرس و شرایط انتخاب او می باشد که معمولاً به صورت نامه ای است که بطور صحیح توسط مشتری امضا می شود.
  • مرحله دوم برنامه ریزی حسابرسی است، که شامل جزئیات مهلت ها و بخش هایی است که حسابرس باید آن را پوشش دهد. برنامه ریزی حسابرسی شامل تصمیم گیری در مورد استراتژی حسابرسی کلی و تهیه یک برنامه جامع حسابرسی است.
  • مرحله سوم شامل گردآوری اطلاعات از ممیزی مالی شرکت است. وقتی حسابرس حساب ها را حسابرسی می کند یا صورت های کلیدی مالی یک شرکت را بازرسی می کند، یافته ها معمولاً در یک گزارش ارائه می شوند.
  • مرحله چهارم به عنوان آخرین و مهمترین عنصر یک ممیزی مالی یا حسابرسی شامل گزارش نتیجه است. نتایج ممیزی مالی در گزارش حسابرس ثبت می شود.

کلمه حسابرسی کاربرد گسترده ای دارد و در حال حاضر به معنای بررسی دقیق کتاب های حساب های مالی است و هدف نهایی آن بررسی وضعیت مالی فاش شده توسط ترازنامه و حساب های سود و زیان یک شرکت است. به طور خلاصه، ممیزی مالی مستلزم تحقیق و گزارش است. روند بررسی تا پایان مطالعه ادامه می یابد و حسابرس خود را قادر می سازد تا طبق شرایط گزارش دهد.

 

نرم افزار انبار و حسابداری انبار 

حسابرس در این بخش موارد زیر را کنترل خواهد کرد :

  1. مطابقت سیستم حسابداری و انبار
  2. بررسی پوشش بیمه ای موجودی مواد و کالا
  3. اقلام راکد موجودی ها
  4. مطابقت انبار گردانی و تعداد ثبت شده در سیستم انبار
  5. کنترل صحت محاسبات کاردکس کالا
  6. بررسی موجودی کار در جریان ساخت
  7. انقطاع معاملات مرتبط با موجودی مواد و کالا
  8. بررسی گردش موجودی مواد و مطابقت با فروش و مصرف مواد و کالا و موجودی کالای ساخته شده
  9. بررسی آیین نامه های انبار

 

نرم افزار فروش 

تیم حسابرسی در رسیدگی کانال فروش بر روی موارد زیر تمرکز می کنند :

  1. مقایسه سیستم فروش و حسابداری
  2. بررسی مقایسه ای فروش برای دوره های سه ماهه(فصلی) ، شش ماهه و سالانه
  3. فروش محصولات به تفکیک هر محصول بر اساس تعداد و ریال و پیگیری به گردش انبار(مقایسه با خروجی های انبار)
  4. بررسی مقایسه ای برگشت از فروش و تخفیفات برای دوره های زمانی دلخواه
  5. انقطاع معاملات فروش
  6. بررسی نر خ های فروش محصولات و آیین نامه ها و مصوبات مربوطه
  7. کنترل ریز فاکتورهای فروش صادره به ترتیب شماره فاکتور و پیگیری های فاصله های خالی ایجاد شده
  8. بررسی های تحلیلی مانند نسبت فروش به داراییهای شرکت به صورت مقایسه ای یا نسبت برگشت از فروش به کل فروش به صورت مقایسه ای و پیگیری نوسانات عمده
  9. شناسایی مشتریان عمده شرکت و سندرسی تعدادی از معاملات آنها
  10. بررسی نحوه محاسبه پورسانت نمایندگان فروش
  11. تطبیق فروش دوره 3 ماهه با صورت معاملات فصلی و ارزش افزوده
  12. بررسی اعمال درصد میزان مالیات بر ارزش افزوده

 

داخل پرانتز

یک سیستم فروش کارا سیستمی است که شماره فاکتورهای سریال و پشت سر هم صادرکند و امکان حذف فاکتور در آن وجود نداشته باشد. لذا حسابدار باید بتواند لیستی از کل فاکتورهای صادره در بازه های زمانی قابل تغییر تهیه کند که مبلغ کل فاکتور و تعداد ریز اقلام آن را نیز ارائه کند.حسابرس شماره اولین فاکتور را از آخرین فاکتور کسر کرده و تعداد فاکتورهای صادره را بدست می آورد سپس با جمع فاکتورهای موجود مقایسه و در صورت عدم تطابق، فاکتورهای گم شده را پیگیری خواهد کرد.فاکتور گم شده می تواند نشانی از یک ضعف فراگیر در کنترل داخلی چرخه فروش باشد.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید