مالیات وکلا چیست و چگونه محاسبه می شود؟- حق الوکاله وکلا

مالیات وکلا چیست و چگونه محاسبه می شود؟- حق الوکاله وکلا

 

همه می دانیم که یکی از منابع مهم درآمد دولت ها مالیات است . طبق قانون مالیات های مستقیم تمامی مشاغل مشمول پرداخت مالیات هستند که در این بین وکلا نیز مستثنی نیستند . بر اساس این قانون وکلا موظفند مبلغ حق الوکاله خود را در قرارداد وکالت ذکر نمایند تا بر اساس آن مالیات بر درآمد وکیل مشخص شود . در این مقاله به این سوال که مالیات وکلا چگونه محاسبه می شود پاسخ داده خواهد شد 

 

مالیات وکلا چیست و چگونه حساب می شود ؟

وکلا به عنوان صاحبان مشاغل، طبق بند (ب) ماده های 95 و 96 ق.م.م باید در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم نمایند. عدم رعایت این بند غلاوه بر جریمه ای معادل 20 درصد مالیات، شامل محاسبه مالیات علی الراس توسط ماموران مالیاتی نیز می گردد.

 

ارسال اظهارنامه مالیاتی:

وکلایی که طبق قوانین و مقررات، اظهارنامه خود را در موعد مقرر، تسلیم کنند، از معافیت مالیاتی سالانه در موضوع ماده 101 قانون بهره مند می شوند و طبق نرخ های موجود در ماده 131 ق.م.م نسبت به مازاد آن مشمول پرداخت مالیات می گردند. همچنین طبق ماده 193 ق.م.م اگر دفترچه رد شود، جریمه ای معادل 10 درصد مالیات به آن تعلق می گیرد.

.

مالیات حق‌الوکاله وکیل چند درصد است؟

همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم، قانون مالیات‌های مستقیم وظایفی را در خصوص پرداخت مالیات برای وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی اقدام به وکالت می‌کنند، تعیین کرده است. بر اساس این قوانین وکلا باید علاوه بر قید کردن مبلغی که به‌عنوان حق‌الوکاله دریافت کردند، باید ۵ درصد از این مبلغ را به‌عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی بپردازند. حق‌الوکاله باید روی وکالت‌نامه قید شده و تمبر مالیاتی نیز روی آن الصاق و ابطال شود و مبلغ تمبر نباید به هیچ عنوان از میزان تعیین شده کمتر باشد. حق‌الوکاله همان دستمزد وکیل است که از موکل خود دریافت می‌کند. مالیات حق تمبر وکلا به طور کلی به شرح زیر است:

  • برای دعاوی و اختلافات مالی، ۵ درصد از حق‌الوکاله
  • برای دعاوی و اختلافات غیر مالی، 5 درصد حداقل حق الوکاله مقرر شده در آئین نامه
  • دعاوی و اختلافات کیفری، طبق مفاد ماده 131
  • دعاوی اختلافات مالیاتی و عوارض شهرداری تا سقف یک میلیون تومان 5 درصد، تا سقف سه میلیون تومان 4 درصد و بیش از سه میلیون تومان، 3 درصد و 5 درصد به عنوان هزینه ابطال تمبر.

 

 

 

 

کم اظهاری در پرداخت مالیات توسط وکلا:

همانطور که اول مطلب گفته شد، در هنگام توافق وکیل با موکل، علاوه بر وکالتنامه، قراردادی تحت عنوان «قرارداد خصوصی وکالت» نیز تنظیم می‌شود که ناظر بر توافقات مالی مابین طرفین است. رقم حق الوکاله توافقی، مراحل و شیوه پرداخت در ذیل این قرارداد به امضا طرفین می‌رسد. مطابق با ماده دو «آئین نامه تعرفه حق الوکاله، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری و وکلای موضوع ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه جمهوری اسلامی ایران»، درج عبارت «طبق تعرفه» در وکالت نامه و اخذ مبلغی اضافه بر تعرفه از موکل جرم تلقی شده است. اما در یک پدیده شایع برخی وکلا از ابراز صریح رقم حق الوکاله در وکالتنامه خودداری نموده و از عباراتی نظیر «مطابق با تعرفه» استفاده می‌کنند. درحالی که مطابق با ماده مذکور، ذکر ارقام مازاد بر تعرفه اجباری است.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله ثبت نام کد اقتصادی را مطالعه کنید

 

 

 

وظایف وکلا در رابطه با مالیات چیست ؟

  • تسلیم اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور در موعد مقرر در سامانه الکترونیک
  • ثبت آدرس و شماره تماس صحیح و دقیق
  • ثبت و تنظیم دقیق و کامل اظهارنامه مالیات وکلا
  • ارائه پرینت اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی
  • پرداخت مالیات در زمان تسویه حساب طبق برگه مالیات
  • ارسال تصویر دفترچه تمبر مالیاتی همراه با اظهارنامه

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید