قبل از اینکه بگوییم گواهی ارزش افزوده چیست، ابتدا باید در مورد قانون مالیات بر ارزش افزوده صحبت کنیم. قانون مالیات بر ارزش در بیشتر از 140 کشور جهان وجود دارد. مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات است و در واقع مالیات بر مصرف محسوب میشود.
تولیدکننده محصولات و حتی توزیعکنندگان محصولات (واسطهها) باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. البته این مبلغ در واقع از مشتری دریافت میشود و سپس توسط تولیدکنندگان و توزیعکنندگان برای دولت ارسال میشود. به این معنی که در نهایت مشتری یا همان خرید (مصرفکننده کالا) بابت خرید کالا مالیات میپردازد. در این مقاله قرار نیست در مورد مالیات بر ارزش افزوده صحبت کنیم، بلکه قرار است به نحوه بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده بپردازیم. سپس نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده، بررسی اعتبار استعلام ارزش افزوده را توضیح میدهیم.
تمدید گواهی ارزش افزوده
افرادی که دارای این گواهی هستند لازم است جهت تمدید ارزش افزوده ۱۵ روز قبل از پایان اعتبار گواهینامه قبلی به سایت evat.ir مراجعه نمایند و اقدام به تمدید گواهی نمایند.
سپس جهت ورود به سامانه، نام کاربری و رمز ورود به evat را وارد می نمائیم.درخواست گواهینامه را انتخاب می نماییم و مدارکی از جمله کد رهگیری شماره اقتصادی را وارد می نمائید و مورد” دارای گواهینامه ارزش افزوده هستم “را انتخاب نمایید.کد رهگیری شماره اقتصادی را نیز میتوانید از اظهارنامه یا از طریق آدرس لینک زیر کد رهگیری خود را بیابید:
دریافت کد رهگیری شماره اقتصادی
بعد از ورود اطلاعات مربوط به شماره گواهینامه و تاریخ اعتبار آن،شماره پیگیری درخواست صدور گواهینامه به کاربر ارائه می شود که جهت پیگیری های بعدی بابت تمدید گواهینامه،شماره مورد نظر الزامی است.در حفظ و نگهداری این کد کوشا باشید.
در برخی موارد دیده شده که شرکت ها بعد از دریافت کد پیگیری درخواست گواهی، دیگر نسبت به گواهینامه اقدامی انجام نمیدهند.در صورتیکه دریافت کد پیگیری به منزله دریافت گواهینامه نیست.دریافت گواهینامه نهایتا ۱۴ روز به طول می انجامد. و بایستی پیگیری های لازم از طریق این کد انجام شود.ممکن است به علت نقص مدارک و یا بدهی مالیاتی درخواست تمدید رد شود.این موضوع را نیز مد نظر قرار دهید که شما بایستی جهت تمدید گواهینامه خود، اصل گواهینامه قبلی را نیز تحویل حوزه خود دهید.
مواردی که موجب عدم تمدید گواهی ارزش افزوده می شود
در مواردی ممکن است به عللی گواهی ارزش افزوده شما تمدید نشود:
-عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی
-عدم ارائه گزارش معاملات فصلی
-نقص در ارائه مدارک و پرونده
-داشتن بدهی قبلی مالیاتی
-عدم پرداخت بدهی های قطعی و تعیین شده
چه افرادی ملزم به دریافت گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده نیستند؟
-شرکت هایی که معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می باشند.
-شرکت هایی که اعلام انحلال نموده اند و هیچ گونه فعالیت اقتصادی ندارند.
-شرکت هایی که فقط شماره ثبت داشته و هیچ گونه فعالیت اقتصادی ندارند.در صورت انجام حتی یک معامله مشمول دریافت گواهینامه می شوند.
نکته مهم
در واقع افراد حقیقی و حقوقی به واسطه این مجوز، مجاز به درج مالیات و عوارض بر ارزش افزوده از مشتریانشان میشدند و عدم دریافت آن یک تخلف محسوب میشد. اما طبق دستورالعمل 260/2729/د مورخ 1398/06/11، گواهی ثبت نام ارزش افزوده دائمی شد.
سپس در خبری که در تاریخ 99/02/30 منتشر شد اعلام شد که مودیان جهت دریافت ارزش افزوده از مشتریان نیاز به دریافت گواهی ارزش افزوده ندارند. دستورالعمل مورخ 11 شهریور 98 و خبر مورخ 30 اردیبهشت 99 به صورت مختصر در زیر درج شده است.
شرایط صدور گواهینامه ثبت نام دائمی ارزش افزوده
در دستورالعمل 260/2729/د مورخ 1398/06/11، ذکر شده که فرایند بررسی درخواست و صدور گواهینامههای ارزش افزوده، مشکلاتی را برای برخی از مودیان محترم مالیاتی ایجاد نموده است.
لذا به منظور تکریم مودیان و تسریع و تسهیل صدور گواهینامه ثبت نام برای مودیان حائز شرایط دریافت گواهی دائمی، در مرحله اول به صورت موقت حسب نوع فعالیت (تولیدیها با اعتبار یکساله و خدماتیها و سایر فعالیتها دو دوره شش ماهه) و برای مرحله دوم به صورت دائمی فاقد محدودیت زمانی صادر خواهد شد.
در همین راستا مودیانی که قبلا برای آنان گواهینامههای ثبت نام با مجموع اعتبار بیش از یک سال صادر شده است حائز شرایط دریافت گواهینامه ثبت نام دائمی خواهند بود. با توجه به دستورالعمل 260/2729/د مورخ 1398/06/11، شرط پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی قطعی شده از شرایط صدور گواهی مالیات بر ارزش افزوده حذف و صدور این مجوز منوط به ثبت نام نهایی مودی، ارائه درخواست و راستی آزمایی و تکمیل اطلاعات پرونده مؤدی است.
با صدور این دستورالعمل برای مودیان قبلی، گواهی ثبت نام دائمی و برای مودیان جدید پس از یکسال و از ابتدا، بدون شرط پرداخت، گواهی دائمی صادر میشود. ضمنا صدور گواهینامه ثبت نام دائمی برای مودیانی که از تاریخ لازم الاجرا شدن این دستورالعمل ثبت نام می نمایند منوط به انجام تکالیف قانونی از تاریخ مشمولیت خواهد بود.
مودیان به گواهینامه ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده نیاز ندارند
طی دستورالعمل 200/99/506 مورخ 99/02/21، نحوه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده تغییر کرد و دستورالعمل 260/2729/د مورخ 1398/06/11 لغو شد. در واقع با صدور این دستورالعمل دریافت گواهی نامه ثبت نام لغو شده است.
به گفته محمود علیزاده معاون سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ 99/02/30، فعالان اقتصادی از زمان کسب مجوز فعالیت، مودی به حساب می آیند و کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی همان کد ملی و برای اشخاص حقوقی همان شناسه ملی است. یعنی نیاز به طی مراحل راستی آزمایی ندارند و همچنین نیاز به استعلام و یا مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی نمیباشد.
وی افزود: ثبت نام فعالان اقتصادی در نظام مالیات بر ارزش افزوده کافی است و جهت دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان، نیازی به دریافت گواهینامه ثبت نام نظام مالیات بر ارزش افزوده نمیباشد.
ثبت نام بدون نیاز به گواهی نامه
از زمانی که دستورالعمل 200/99/506 اجرایی شود ثبت نام در نظام ارزش افزوده کافی است و نیاز به صدور گواهی نامه ثبت نام نیست. جهت ثبت نام ارزش افزوده در سامانه مالیات در این مقاله بیشتر بخوانید.
در واقع جهت بررسی اعتبار ثبتنام مالیات بر ارزش افزوده مودیان، بررسی ثبت نام آنها در نظام مالیات بر ارزش افزوده و اینکه در فهرست مودیان ثبتنام شده فاقد اعتبار به دلیل صدور صورتحساب غیرواقعی نباشند کافی است و نیازی به گواهی نامه ثبت نام نمی باشد.