آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بهار 1402

 

مالیات در یک تقسیم بندی کلی، به دو گروه مالیات مستقیم و غیر مستقیم، تقسیم می گردد. منظور از مالیات مستقیم، مالیاتی است که مستقیما، تحت عنوان مالیات، از افراد اخذ می شود، مانند مالیات بر حقوق کارمندان دولت. اما مالیات غیر مستقیم، مالیاتی است که به طور غیر مستقیم و نا محسوس، با افزایش قیمت کالا یا خدمات، از مصرف کنندگان آن، دریافت می شود.

ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده هر فصل، مطابق قانون، باید در زمان مقرر انجام گیرد. از آنجا که عدم ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در زمان مقرر و عدم رعایت سایر مقررات مربوط به آن، جریمه های مالیاتی سنگینی را در پی دارد، لازم است، اطلاعات بیشتری در این مورد، کسب نمود.

 

مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده سال 1402

مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده سال 1402، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که مشمولین این نوع از مالیات، با آن مواجه می باشند. اما، از آنجا که ممکن است، بسیاری از افراد، با مفهوم مالیات بر ارزش افزوده، آشنایی نداشته باشند، پیش از آنکه به توضیح مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده سال ۱۴۰۲ بپردازیم، لازم است که در مورد مفهوم مالیات بر ارزش افزوده، توضیحاتی را ارائه نماییم.

مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که به ارزش افزوده کالا و خدمات تعلق می گیرد. ارزش افزوده، در ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده، اینگونه، تعریف شده است: « ارزش افزوده در این قانون، تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین می‌ باشد.» مطابق ماده فوق، تفاوت بین قیمت کالا یا خدمات تولید شده با قیمت خریداری شده آن، ارزش افزوده نامیده می شود.

 

چگونگی محاسبه مالیات ارزش افزوده

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به این صورت است که مالیات و عوارض ارزش افزوده فروش کالا و خدمات (ارزش افزوده دریافتی از مشتریان) از اعتبار مالیاتی (مالیات ارزش افزوده پرداختی به طرف مقابل) کسر شده و باقی مانده به عنوان طلب سازمان مالیات بر ارزش افزوده در مهلت مقرر به سازمان پرداخت می‌شود.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 1401 بر اساس قانون دائمی ارزش افزوده مصوب تیر ماه 1400، 9% است که شامل 4% مالیات (درآمد عمومی کشور) و 4% عوارض شهرداری و 1% مالیات سلامت است.

 

 نکته

بر اساس آخرین تغییرات سامانه ارزش افزوده، هنگام ورود مالیات ارزش افزوده نیاز به تفکیک نرخ نیست و نرخ مالیات و عوارض به صورت یکجا و معادل 9% معامله انجام شده، ثبت میشود.

 

 

مهلت ارسال ارزش افزوده بهار 1402

بر اساس قانون دائمی ارزش افزوده، مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بهار هر سال، تا 15 تیر ماه همان سال است. بر این اساس مشمولین ارزش افزوده همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، حداکثر تا روز پانزدهم فصل جدید فرصت ارائه و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را دارند.

به این ترتیب آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بهار 1401 برای دوره اول، پایان روز چهارشنبه 15 تیر ماه سال 1401 است.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده را مطالعه کنید

 

 

 

تمدید مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

همانطور که در بخش قبل گفته شد، زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده هر فصل از سال۱۴۰۲، تا 15 روز پس از پایان آن فصل بوده که عدم ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده یا تاخیر در ارسال آن، بعد از این تاریخ، با جریمه های مالیاتی سنگینی مواجه خواهد شد.

با این وجود، در سال گذشته، بنابر اعلام سازمان امور مالیاتی کشور ، مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل بهار تا 26 تیر ماه تمدید شد و مودیان تا این تاریخ، فرصت داشتند تا با مراجعه به سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.e-vat.ir، برای ثبت اظهارنامه ارزش افزوده سه ماهه اول سال، اقدام نمایند. در خصوص تمدید مهلت های مالیات بر ارزش افزوده سال 1402، مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم زمستان ۱۴۰۱ تا تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ خواهد بود.

 

مهلت ارسال ارزش افزوده پاییز 1402

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده پاییز برای هر سال تا 15 دی ماه همان سال است. به این ترتیب مشمولین ارزش افزوده، تا پایان 15 روز پس از پایان فصل فرصت دارند، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را ارسال کنند؛ این کار از طریق سامانه الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده به آدرس www.evat.ir امکان‌پذیر است.

در نتیجه آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده پاییز 1401، روز پنج شنبه 15 دی ماه 1401 است.

 

مهلت ارسال ارزش افزوده زمستان 1402

بر اساس قانون ارزش افزوده (دائم و موقت) مهلت ارسال و پرداخت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان، حداکثر 15 روز پس از پایان فصل یعنی تا 15 فروردین ماه سال بعد است. اما با توجه به مصادف شدن مهلت ارسال اظهارنامه دوره چهارم با تعطیلات نوروز، همه ساله با ابلاغ بخشنامه‌ای، مهلت ارسال این اظهارنامه تمدید می‌شود.

در حال حاضر آخرین مهلت ارسال ارزش افزوده زمستان 1401، پایان روز سه شنبه 15 فروردین 1402 است.

 

 نکته

طبق ماده 13 قانون دائم ارزش افزوده، که در تیر ماه 1400 ابلاغ شد، پس از راه‌اندازی سامانه مؤدیان، همه مشمولان این قانون موظفند به ترتیبی که سازمان مقرر و اعلام می‌کند، در این سامانه ثبت نام کرده و معاملات خود را در آن ثبت کنند. ثبت معاملات (خرید و فروش) در سامانه مؤدیان، به معنی ثبت در دفاتر قانونی است. تا آن زمان، ترتیبات ثبت‌نام، نحوه ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و رسیدگی به آنها حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387/2/17 و اصلاحات بعدی آن است.

 

نکات مربوط به مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

در بخش های قبل، پس از اینکه مفهوم مالیات بر ارزش افزوده را توضیح دادیم، در مورد مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده سال 1402 و تمدید آن صحبت نمودیم. در این بخش قصد داریم، به توضیح مهم ترین نکات مربوط به زمان ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بپردازیم.

۱لازم است اظهارنامه ارزش افزوده در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور و از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.e-vat.ir، که از زیر مجموعه های سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir بوده، ثبت و ارسال گردد؛ در غیر این صورت، 50 درصد مالیات متعلقه در آن فصل، باید به عنوان جریمه مالیاتی به اداره مالیات، پرداخت شود.

۲مشمولین مالیات بر ارزش افزوده، باید علاوه بر ارسال اظهارنامه ارزش افزوده، دفاتر و مدارک لازم را نیز برای بررسی، در اختیار اداره مالیات مربوطه، قرار دهند؛ عدم انجام این تکلیف قانونی، با جریمه مالیاتی معادل 25 درصد مالیات ارزش افزوده، مواجه خواهد شد.

۳برگ مطالبه مالیات ارزش افزوده صادر شده توسط اداره مالیات، از سوی مودی مالیاتی، قابل اعتراض می باشد. با این توضیح که مهلت اعتراض به این برگه، 20 روز از تاریخ ابلاغ آن بوده که در صورت عدم توافق میان مودی و اداره مالیات مربوطه، این تصمیم، ظرف 20 روز، در هیات بدوی حل اختلاف مالیاتی، قابل شکایت می باشد. رای این هیات نیز ظرف 20 روز قابل اعتراض در هیات حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر بوده و در نهایت، رای این مرجع، قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.

 

تمدید مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده زمستان 1402

ریاست سازمان مالیاتی بر اساس بخشنامه 200/1400/539 مورخ 1400/12/28، مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده دوره چهارم (زمستان) 1400 را تا 24 فروردین 1401 تمدید کرد. همچنین بنابر اعلام ریاست محترم سازمان مالیاتی، مودیان مالیاتی که اظهارنامه ارزش افزوده زمستان 1400 (دوره چهارم) خود را حداکثر تا پایان روز چهارشنبه 1401/1/24 تسلیم نمایند، امکان برخورداری از بخشودگی صد در صدی جرایم زیر را خواهند داشت:

  • عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر برای دوره مزبور
  • تاخیر در پرداخت مالیات و عوارض متعلق تا تاریخ مذکور

 

به بیان دیگر، شرایط برخورداری از بخشودگی جرائم ارزش افزوده دوره چهارم 1400، تسلیم اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده تا پایان روز 24 فروردین ماه 1401 است.

 

 

آیا مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده قابل تمدید است؟

گاهی اوقات به دلیل شرایط جامعه و رعایت حال مودیان مالیاتی، مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده طبق بخشنامه های سازمان مالیاتی تغییر میکند. به طور مثال مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده برای زمستان سال 1399، تا پایان 15 فروردین ماه سال 1400 بود اما به علت شرایط کرونایی و طبق بند 6 بخشنامه شماره 200/99/66 در تاریخ 1399/10/9 رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال 1399 را به مدت یک ماه و تا پایان 15 اردیبهشت ماه سال 1400 تمدید کرد.

 

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بهار ۱۴۰۲

در بخش های قبل، اشخاص حقوقی مشمول مالیات، زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی ۱۴۰۲ و نحوه ثبت نام را توضیح دادیم. در این بخش، مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بهار 1402 و امکان تمدید آن را بر اساس سال های گذشته، بررسی خواهیم نمود.

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir، مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره بهار سال گذشته، تا تیر ماه همان سال، تمدید گردید. مودیان می توانستند با مراجعه به سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.e-vat.ir، برای ثبت اظهارنامه ارزش افزوده سه ماهه اول سال، اقدام نمایند. مهلت تسلیم این اظهارنامه در سال 1402 که تا 15 تیر ماه مهلت داشت، تا 26 تیرماه سال جاری تمدید گردید.

 

جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده در مهلت مقرر و همچنین عدم پرداخت به موقع مالیات تعیین شده باعث تعلق جرائم مالیات بر ارزش افزوده برای مودیان مالیاتی خواهد شد.

همانطور که گفته شد موعد مقرر قانونی برای تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده طبق قانون موقت، 15روز پس از پایان فصل است. به این ترتیب بر اساس مواد 36 و 37 قانون دائمی ارزش افزوده، عدم تسلیم اظهارنامه (تا قبل از راه‌اندازی سامانه مودیان)، عدم ثبت نام (پس از راه‌اندازی سامانه مودیان) و تاخیر در پرداخت مالیات متعلق مشمول جرائم زیر خواهد شد:

 

 طبق ماده 36 قانون دائم ارزش افزوده، تا زمان استقرار سامانه مودیان «موضوع قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» عدم تسلیم اظهارنامه در هر دوره مالیاتی برای کلیه مودیان و بعد از استقرار سامانه مذکور برای آن دسته از مودیانی که از عضویت در سامانه مودیان امتناع کرده‌اند: ده میلیون (10,000,000) ریال یا دو برابر مالیات و عوارض پرداخت‌ نشده تا موعد مقرر در ماده ‌(4) این قانون، هر کدام بیشتر باشد.

???? طبق ماده 37 قانون دائم ارزش افزوده، تاخیر در پرداخت مالیات‌ها و عوارض موجب تعلق جریمه‌ای به ‏میزان دو‌ درصد ‌(2%)‌ در ماه خواهد بود.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید