مالیات بر درآمد خودرو چقدر است و چگونه باید پرداخت کرد؟

مالیات بر درآمد خودرو چقدر است و چگونه باید پرداخت کرد؟

 

در راستای اين مهم، سامانه‌ی ملی پرداخت عوارض خودرو که يک سامانه‌ی الکترونيکی يک‌پارچه و متمرکز، با قابليت‌ها و ويژگي‌های متعددی مانند پرداخت مالیات بر درآمد خودرو است، مالیات بر درآمد خودرو با ايجاد بستر‌های جديد، دقيق و بدون تبعيض و با داشتن استانداردهای لازم، موجب ايجاد وحدت رويه و ساماندهی در اجرا، مديريت و نظارت شده و با افزايش سرعت، کيفيت و دقت پاسخگويی، باعث کاهش هزينه در شهرداری‌ها و کاهش سفرهای درون و برون شهری و افزايش رضايت در متقاضيان خواهد گردید.

 

چه خودروهایی مشمول مالیات بر درآمد خودرو 1402 می‌شوند؟

 باید گفت، صرفا مالکین خودروهایی که ارزش آن ها بیشتر از یک و نیم میلیارد تومان بوده، موظف هستند تا ، طبق جدول میزان مالیات بر ماشین 1402، درصد خاصی از ارزش اتومبیل تحت تملک خود را به عنوان مالیات به دولت پردارند. همچنین، مالیات بر عایدی خودرو، در صورت تصویب طرح، در خصوص سود ناشی از فروش خودروهای مازاد بر مصرف اعمال می گردد.

البته با توجه به مقطوع بودن این نوع از مالیات، نیاز به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، برای آن، از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir نمی باشد و استعلام و پرداخت، از طریق سامانه expcar.tax.gov.ir انجام می گیرد. اما لازم است که در ارتباط با این مساله، دو نکته مورد توجه قرار گیرد:

  • آنچه که در تعلق مالیات خودرو ۱۴۰۲ اهمیت داشته، مجموع ارزش خودروهای متعلق به یک شخص می باشد. بنابراین اشخاصی که مالک دو یا چند ماشین بوده که ارزش هر کدام از آن ها به تنهایی کمتر از یک و نیم میلیارد تومان بوده ولی در مجموع بیش از یک و نیم میلیارد تومان می باشد، مشمول مالیات بر ماشین​ 1402 می باشند.
  • با توجه به حداقلی که برای ارزش خودرو های مشمول مالیات در قانون بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است، یعنی مبلغ یک و نیم میلیارد تومان، می توان نتیجه گرفت که تقریبا هیچ خودروی داخلی مشمول مالیات بر درآمد  خودرو 1402 نبوده و مالیات ماشین ۱۴۰۲، تنها شامل خودروهای وارداتی می باشد؛ مگر در فرضی که یک شخص، مالک دو یا چند خودروی داخلی بوده که مجموع ارزش آن ها به یک و نیم میلیارد تومان می رسد.

 

قیمت ملاک اخذ مالیات از خودرو چقدر است؟

طبق ابلاغیه سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس بند 4 ماده 17 ق.م.م که در تاریخ تیرماه 1392 اصلاح و تصویب شد، انواع وسایل نقلیه زمینی، موتوری، هوایی و دریایی به نرخ 2 درصد مشمول مالیات بر ارث هستند.

همچنین بهای خودرو های داخلی و وارداتی در اجرای تبصره 6 ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده که توسط سازمان مذکور اعلام می گردد، در اجرای مقررات بند 4 ماده 17 ق.م.م نیز ملاک قرار می گیرد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله انواع مالیات را مطالعه کنید

 

 

 

محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی:

معیارها و عوامل مختلفی از قبیل نوع و مدل اتومبیل، پلاک ثبتی برای خودرو، دولتی و یا غیر دولتی بودن آن در محاسبه میزان مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی، موثر هستند. لازم به ذکر است که این عوامل در اطلاعیه‌ سازمان امور مالیاتی کشور به اطلاع عموم افراد می‌رسد. بر اساس تبصره ماده 100 ق.م.م، نحوه محاسبه این نوع از مالیات بر درآمد به صورت مقطوع می‌باشد. این ماده از قانون، مشخص کرده است که ارائه اظهارنامه مالیاتی برای برخی از مشاغل ضرورتی نداشته و آنها از تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند. ادامه این مطلب را بخوانید تا با این تبصره از قانون در مورد مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی بیشتر آشنا شوید.

در این تبصره از قانون آمده است که سازمان امور مالیاتی کشور، موظف می‌باشد تا مشاغلی با میزان فروش و خدمات حداکثر 10 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون، را از نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهار نامه مالیاتی معاف کند. بنابراین، مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی این مودیان به صورت مقطوع محاسبه شده و باید توسط آنها پرداخت شود.

بر اساس قانون مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی، صاحبان خودروهای دارای تنها یک اتومبیل‌ وانت بار و تاکسی، می‌توانند از معافیت مالیاتی خودرو استفاده کنند. این در حالی است که مالکان سایر ماشین‌های ذکر شده در بالا، ملزم به پرداخت این نوع از مالیات هستند.

 

اخذ مالیات پلکانی برای خریدهای خوردو های دوم به بعد:

آقای ربیع زاده گفت: برای کاهش نوسان قیمت خودرو و جلوگیری از فروش آنها در بازار آزاد، اخذ مالیات به صورت پلکانی صورت می گیرد به نحوی که هر شخص از خرید خودروی دوم به بعد مشمول پرداخت این نوع مالیات می گردد.

همچنین وی افزود: وقتی مالیات اخذ گردد تقاضا های واقعی برای خرید خودرو صورت می گیرد و دست سودجویان بازار آزاد کوتاه می شود.

زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص گفت: با توجه به اینکه خودرو تبدیل به یک کالا برای سرمایه گذاری شده است، از اخذ مالیات 10 تا 20 درصدی از خرید خودرو ها توسط دلال ها حمایت کرد.

 

مالیات خودرو لوکس در سال 1402 چقدر است؟

قانون مالیات خودرو لوکس در انتهای سال ۱۳۹۹ تصویب شد و در سال ۱۴۰۰ هم به اجرا درآمد. مطابق این قانون، خودروهایی لوکس محسوب می‌شوند که ارزش کلی آنها در هر سال از یک مبلغ مشخص بیشتر باشد. بر طبق این قانون، اگر فردی بیشتر از یک خودرو داشته باشد و مجموع ارزش تمامی خودروهای او بیشتر از سقف مشخص شده برای خودروهای لوکس باشد، باید برای پرداخت مالیات اقدام کند.

 

مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲ برای خودروهایی تعیین شد که ارزش آن‌ها بیشتر از ۳ میلیارد تومان است. در این قانون، ارزش خودروهایی که متعلق به یک فرد و فرزندان زیر ۱۸ سال و حتی فرزند محجور هم باشد، محاسبه خواهد شد. محاسبه آنلاین مالیات خودرو توسط سایت‌های مختلفی انجام می‌شود. در محاسبه آنلاین مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲ آمده که فقط ارزش نهایی خودرو در محاسبه درصد مالیات مؤثر نخواهد بود. بنابراین غیر از ارزش نهایی خودرو، عوامل دیگری مانند سال تولید هم در نظر گرفته می‌شود.

 

جریمه عدم پرداخت مالیات خودرو چیست؟

کسانی که نسبت به پرداخت هزینه مالیات بر درآمد خودرو در بازه زمانی مقرراقدام نکرده اند تا زمان تسویه کامل قادر به هیچگونه نقل و انتقال سند نیستند. همچنین اگر که فرآیند پرداخت بیش از زمان تعیین شده یعنی تا پایان بهمن سال جاری به طول بی انجامد دولت مجاز به توقیف اموال به میزان بدهی، به‌علاوه 10 درصد کل بدهی است.

در صورتی که تمایل به مطالعه جزئیات کامل مالیات نقل و انتقال سند همراه با جرائم دیر کرد و مزایای پرداخت به موقع مالیات دارید روی لینک کلیک کرده و مقاله را به دقت بررسی نمایید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید