بیمه بیکاری چیست؟ هر آنچه از بیمه بیکاری باید بدانید

بیمه بیکاری چیست؟ هر آنچه از بیمه بیکاری باید بدانید

 

بیمه بیکاری برای حمایت از اقشاری که به‌صورت موقت و غیرارادی شغل خود را از دست داده‌اند، به‌وجود آمده‌است.  با توجه به نوسانات بالای اقتصادی، امکان از دست دادن اجباری شغل بیشتر  شده‌است.

در چنین شرایطی، تامین نیازهای زندگی دشوار می‌شود. پاندمی کرونا کسب‌وکارهای زیادی را به تعطیلی کشاند و به همین خاطر نرخ بیکاری بالا رفت.برای گذر از بحران‌های مالی حاصل از آن می‌توان به بیمه بیکاری اتکا کرد.

 

برای اعلام بیکاری تا چه مدت فرصت داریم؟

بیمه‌شده باید حداکثر پس از گذشت ۳۰ روز از بیکاری خود، به واحد کار و امور اجتماعی اطلاع بدهد و آمادگی‌اش را برای اشتغال به کار مشابه اعلام کند. تشخیص ارادی و غیرارادی بودن بیکاری، بر عهده گروهی متشکل از نمایندگان اداره کار و رفاه اجتماعی، تعاون و سازمان تامین‌ اجتماعی است. شعب تامین‌ اجتماعی پس از تایید ادار‌ه‌هایی که نام آنها گفته شد، درخصوص برقراری و پرداخت مستمری بیکاری برای بیمه‌شدگان اقدام می‌کنند. نکته مهم در این است که مبلغ  این بیمه از روز اول شروع بیکاری محاسبه و پرداخت می‌شود.

 

نحوه استفاده از بیمه بیکاری به چه صورت است؟

کسانی که کار خود را به طور ناخواسته از دست داده اند، برای گرفتن بیمه بیکاری باید نهایت تا 30 روز بعداز بیکار شدن، سازمان کار و رفاه را از این مساله مطلع کنند. هم چنین می بایست این موضوع را که آماده انجام شغل مربوط با توانایی های شان هستند را نیز به اطلاع واحد تعاون برسانند. حال اگر بیشتر از 30 روز از بیکاری فرد مذکور گذشته باشد ولی به سازمان مربوطه نرفته باشد، می تواند با ارائه­ دلیل قابل قبول و مورد تایید شورای حل اختلاف سازمان مربوطه، این زمان را تا 3 ماه افزایش دهد.

در ضمن لازم است صاحب کار شخص متقاضی، با ارسال مکتوبی به سازمان کار مرکزی و اصلی استان، علت بیکاری غیر ارادی شخص و تاریخ آن را به اطلاع برساند تا متقاضی بتواند از بیمه بیکاری بهره مند شود.

تا چه مدت می توان بیمه بیکاری گرفت؟

هر فرد با توجه به میزان سابقه ای که در دادن حق بیمه دارد، قادر به استفاده از بیمه بیکاری است. در جدول زیر می توانید مدت زمان دریافت بیمه بیکاری را با توجه به پیشینه ی واریز حق بیمه هر شخص مشاهده کنید.

 

میزان سابقه‌کاریمدت پرداخت بیمه بیکاری
 بیمه شدگان مجردبیمه شدگان متاهل
از6 تا 24 ماه6 ماه12 ماه
از 25 تا 120 ماه12 ماه18 ماه
از 121 تا 180 ماه18 ماه26 ماه
از 181 تا240 ماه26 ماه36 ماه
از241 ماه به بالا36 ماه50 ماه

 

* افراد دارای پنجاه و پنج سال یا بیشتر، که 10 سال سابقه دادن حق بیمه داشته باشند، تا زمانی که به دوره بازنشستگی برسند، واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری هستند.

تعداد دفعاتی که می توان بیمه بیکاری دریافت کرد به طور کلی هر فرد مجرد می تواند تا سقف 36 ماه بیمه بیکاری بگیرد. هم چنین افرادی که متاهل هستند یا افراد متکفل، در کل می ­توانند 50 ماه بیمه بیکاری دریافت کنند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله افزایش حقوق را مطالعه کنید

 

 

 

مبلغ پرداختی بیمه بیکاری چگونه محاسبه می‌شود؟

میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است که براساس تعداد افراد تحت تکفل تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است، مشروط بر آن‌که از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود، کمتر و از ٨٠ درصد حقوق بیمه‌شده بیشتر نباشد.
فردی که از مستمری ازکارافتادگی جزئی استفاده می‌کند همزمان می‌تواند از مقرری این بیمه نیز بهره‌مند شود.

 

بیمه بیکاری و عیدی:

در واقع بیمه بیکاری توسط سازمان تامین اجتماعی به افراد بیمه شده که حق بیمه خود را پرداخت کرده اند و در حال حاضر به صورت غیر دائمی بیکار هستند، پرداخت می شود. عیدی از سمت صاحب کار به افراد داده می شود. در نتیجه یک شخص در مدتی که بیمه بیکاری می گیرد، مبلغی به عنوان عیدی دریافت نمی کند.

 

بیمه بیکاری در چه صورتی قطع خواهد شد؟

  • بیمه‌شده دوباره به کار اشتغال یابد.
  • بیمه‌شده از قبول شغل مشابه پیشنهادشده خودداری کند.
  • بیمه‌شده مستمری بازنشستگی دریافت کند یا دچار ازکارافتادگی کلی شود.
  • مدت زمانی که بیمه به شخص تعلق می‌گیرد پایان یابد.
  • بیمه‌شده فوت کند.
  • بیمه‌شده بدون دلیل موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی خودداری کند.

 

فواید گرفتن بیمه بیکاری:

از مهم ترین فایده های گرفتن بیمه بیکاری این است که در مدتی که شخص بیمه بیکاری می گیرد، برای او سابقه کار محسوب می شود. فایده دیگر این است که اگر سازمان و شرکتی نیروی کار احتیاج داشته باشد، این افراد در اولویت قرار داده می شوند.

 

مدارک مورد نیاز بیمه بیکاری ۱۴۰۲ چیست ؟

مدارک لازم برای درخواست بیمه بیکاری شامل موارد زیر هستند:

  1. نامه عدم نیاز کارفرما. ( در این نامه ذکر می‌شود که کارفرما از چه تاریخی به کارگر نیازی نخواهد داشت.) توجه نمایید که این تاریخ باید یک روز بعد از تاریخ اتمام مهلت قرارداد باشد.)
  2. اصل و  تصویر قرارداد سال آخر همکاری یا رای صادر شده
  3. ۴ قطعه عکس ۴*۳
  4. اصل و  تصویر کارت ملی
  5. کپی و اصل شناسنامه
  6. اصل و تصویر گواهی کار از شرکت

بارگذاری کامل مدارک، اولین گام در روند دریافت بیمه بیکاری است. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  1. تصویر صفحه اول دفترچه بیمه
  2. اصل و تصویر کارت پایان خدمت (برای آقایان)
  3. اصل و تصویر مدرک تحصیلی یا مدرک فنی
  4. قرارداد یکسال آخر با مهر و امضای کارفرما و امضای کارگر
  5. اخذ استعلام سوابق بیمه از شعبه تامین اجتماعی مربوطه برخی ادارات استعلام اینترنتی را می پذیرند

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید