مالیات علی الراس چیست و چگونه محاسبه می شود؟

مالیات علی الراس شرکت ها چیست

 

یکی از مواردی که بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی صاحب کسب و کار در سیستم مالیاتی کشور با آن رو به رو می‌شوند، علل الراس شدن مالیات است. مالیات علی الراس می‌تواند جرائم و عواقب زیادی برای مودیان مالیاتی به همراه داشته باشد و ضرر آن‌ها تمام شود. به همین دلیل پیدا کردن پاسخ مناسب برای سؤال مالیات علی الراس چیست و چگونه می‌توان از پیشگیری کرد اهمیت زیادی برای صاحبان مشاغل دارد. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به طور کامل با مالیات علی الراس آشنا شویم.

 

مالیات علی الراس چیست؟

تمامی صاحبین کسب و کار ها و بیزنس ها وظیفه دارند که اسناد و دارک مالی خود را به شکل دوره ای و در قالب اظهارنامه مایاتی به ممیزان و کارشناسان مالیاتی ارائه دهند. کارشناسان این اظهارنامه ها را بررسی کرده و میزان مالیاتی که به درامد شخص وارد می گردد را محاسبه می کنند.

به علت های مختلف مثلا عدم ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز و یا به خاطر وجود ایراداتی در دفاتر و اظهار نامه ها ممکن است اظهارنامه پذیرفته نشود و ممیزان مجددا اقدام به محاسبه مالیات نمایند.

مالیات علی الراس در واقع صورتی از فرایند دریافت مالیات است که بر مبنای اسناد و مدارک است.

 

انواع مالیات علی الراس:

طبق قانون مالیات های مستقیم در سه حالت ممکن است مالیات علی الراس به شخص حقیقی یا حقوقی تعلق گیرد:

  • در حالتی که اظهارنامه خود را به موقع ارائه نکند
  • در حالتی که اظهارنامه ناقص ارائه کند.
  • در حالتی که مدارک را پس از دریافت نامه کتبی ارائه ندهد.

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله انواع مشاوره مالیاتی را مطالعه کنید

 

نحوه محاسبه مالیات علی الراس:

سازمان امور مالیاتی خرید های یک سازمان را برای محاسبه مالیات آن استعلام می کند و زمانی که درامد یک مودی مشخص گردید می توان آن ها را در دوره های سه ماهه مشخص تقسیم کرد و بعد با کمک ضرایب مالیاتی، مالیات مودی را حساب کرد. وقتی ممیز مالیاتی تعیین کند که دفاتر و اسناد رای تعیین مالیات کفایت نمی کنند محاسبه به صورت علی الراس اغاز می شود.

تحقیق و بررسی لازم برای محاسبه این مالیات از طرق مختلف و با اطلاعات مراجع مختلف دولتی و غیر دولتی انجام می شود. بعد این اطلاعات با قرائن مرتبط بابت مالیات علی الراس متناسب و با اعمال ضرایب مورد نظر که در دفترچه ضرایب مالیاتی وجود دارد درامد مشمول مالیات مودی محاسبه می شود.

دفترچه ضرایب مالیاتی اطلاعات را شامل می شود که به تشخیص و تعیین درامد و محاسبه مالیات علی الراس کمک می کند. این ضرایب به صورت سالانه به اداره های مالیات اعلام می شوند.

 

علی الراسی شرکت ها:

بر اساس قانون، مواردی که باعث علی الراس شدن محاسبه مالیات می شوند، شامل موارد زیر است:

  • مودی تا موعد تعیین شده، ترازنامه خود و یا حساب سود و زیان را ارسال نکرده باشد.
  • مودی از انجام درخواست کتبی سازمان مالیاتی مبنی بر بررسی مدارک و اسناد خودداری کند.

 

در این صورت، ممکن است موارد زیر اتفاق افتد:

  1. اگر مدارک ارائه نشده مربوط به هزینه باشد ، دیگر جزو هزینه های قابل قبول محسوب نمی شود و اگر مربوط به درآمد باشد، از راه علی الراس درآمد مشمول تعیین می شود.
  2. اگر اسناد و مدارک غیرقابل بررسی، تشخیص و یا به خاطر عدم رعایت قوانین رد شود، همانطور که پیشتر گفته شد باید به طور کتبی به مودی ابلاغ و برای بررسی به کمیته سه نفره احاله شود.

 

درصورتی که کارشناس به خاطر موارد ذکر شده، مدارک مودی را علی الراس تشخیص دهد، باید تحقیقات لازم برای کسب اطلاعات را از نهادهای دولتی و غیردولتی انجام و بر اساس نوع فعالیت مودی، قرائن مرتبط برای محاسبه مالیات علی الراس را انتخاب و پس از اعمال ضرایب تعیین شده ی مالیاتی در نظام علی الراسی، درآمد مشمول مشخص و میزان مالیات آن را ابلاغ کند. در گزارش کارشناس باید دلیل انتخاب هریک از قرائن و ضرایب مورد استفاده کاملا مشخص و تعیین شود. اگر اعمال ضریب برای چند قرینه صورت گیرد، معدل آن میزان درآمد مشمول مودی است.

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید