چه مدارکی برای تشکیل پرونده مالیات بر ارث لازم است؟

چه مدارکی برای تشکیل پرونده مالیات بر ارث لازم است؟

 

 

مدارک لازم تشکیل پرونده مالیات بر ارث در ماده 26 قانون مالیات های مستقیم بیان شده است. پس از فوت متوفی، وراث باید انحصار وراثت کنند. بدون دریافت گواهی انحصار ورثه مراجعه به ادارات دولتی بی نتیجه خواهد بود. در گواهی حصر وراثت، ورثه متوفی به صورت قانونی مشخص می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم از مدارک لازم برای درخواست گواهی انحصار وراثت و مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده مالیات بر ارث اموال، خودرو، ماترک سهم الارثی صحبت کنیم همچنین نمونه دادخواست انحصار وراثت را قرار داده‌ایم.

 

انحصار وراثت چیست و نحوه دریافت گواهی حصر وراثت؟

در پاسخ به این سوال که گواهی انحصار وراثت چیست باید گفت ، گواهی است که به درخواست وراث از مراجع قضایی صادر می شود که شامل مشخصات ، تعداد وراث ، نسبت آنها با متوفی و سهم آنها از ماترك می باشد . در واقع اولین قدم وراث برای تعیین و تکلیف اموال متوفی ، انحصار وراثت است. مقررات مربوط به گواهی انحصار وراثت در قانون تصدیق انحصار وراثت مصوب 1309 و قانون امور حسبی بیان شده است.

پیشتر در خصوص نحوه محاسبه مالیات بر ارث طبق قانون جدید، درباره محاسبه مالیات بر ارث، تقسیم بندی وراث، دریافت گواهی انحصار وراثت و معافیت های مالیات بر ارث صحبت کردیم.

 

نمونه دادخواست گواهی انحصار وراثت

در این دادنامه نام و نام خانوادگی خواهان و خواسته آن شرح داده می‌شود.

به طور مثال خواهان: آقا/خانم ……… به نشانی:……………. خواسته: گواهی حصر وراثت

خانم / آقای ……….. دارای شماره شناسنامه ……….. به استناد شهادت نامه و گواهی فوت شماره …. و تصویر شناسنامه وراث حین الفوت درخواست گواهی حصر وراثت ………….. به شماره شناسنامه ……. نموده است. نامبرده اعلام داشت که مرحوم در تاریخ ……….. فوت کرده است و ورثه زمان فوت او با مشخصات زیر است:

که در این قسمت مشخصات فرزندان متوفی ذکر می‌شود. نمونه دادخواست گواهی انحصار ورثه به صورت زیر است:

 

مدارک لازم برای درخواست صدور گواهی انحصار وراثت

برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید مدارک مورد نظر و دادخواست انحصار وراثت را به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی تحویل دهند.

مدارک درخواست گواهی انحصار وراثت:

  • گواهی فوت متوفی که از سال ۹۵ در بعضی استان ها از جمله تهران به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه درخواست گواهی فوت اخذ می شود. اگر گواهی فوت ندارید هم ما میتوانیم برای شما اخذ کنیم و هم اینکه اگر یکی از ورثه به هر اداره ثبت احوالی در هر کجای کشور مراجعه کنند به راحتی  اخذ می کنند.

  • استشهادیه محضری

  • شناسنامه متوفی

  • عقدنامه یا رونوشت

  • شناسنامه وراث

  • احیاناً وصیت نامه رسمی شخص فوت شده

  • گواهی تسلیم اطهارنامه مالیاتی برای متوفیان قبل از سال ۹۵ که تاکنون اقدامی نکرده اند.

 

6- سند رسمی ازدواج متوفی یا رونوشت آن

اگر سند ازدواج گم شده، می توانند با مراجعه به دفتر ازدواج صادر کننده سند ازدواج، رونوشت آن را تهیه کنند. این رونوشت به صورت برابر با اصل تحویل داده می شود و اعتبار آن با سند ازدواج یکسان است.

 

7- گواهی مالیاتی

اگر مورث (متوفی) قبل از سال 1395 فوت کرده باشد، وراث باید ابتدا به اداره دارایی آخرین محل سکونت متوفی مراجعه کرده و کلیه اموال او اعم از منقول و غیرمنقول را معرفی نمایند. پس از معرفی اموال، در صورت شمول مالیات بر ارث، آن را پرداخت کرده و رسید آن را ارائه کنند.

اما اگر شخص پس از سال 1395 فوت کرده باشد، نیازی به ارائه این گواهی نیست. برای افرادی که پس از سال 1395 مرحوم شده‌اند، ابتدا گواهی حصر وراثت صادر شده و سپس مراحل مربوط به اداره دارایی و پرداخت مالیات بر ارث انجام می‌شود.

 

برای مالیات بر ارث به کجا مراجعه کنیم؟

این که برای مالیات بر ارث به کجا مراجعه کنیم به آدرس آخرین محل اقامت متوفی بستگی دارد. اداره مالیاتی صلاحیت‌دار در خصوص ارث، اداره مالیاتی حوزه آخرین محل سکونت متوفی می‌باشد.

نحوه تکمیل فرم مالیات بر ارث

در این مرحله باید فرم مالیات بر ارث را تکمیل و به اداره مالیاتی منطقه خود جهت تشکیل پرونده مالیاتی ارائه شود. توجه شود که این فرم ها را باید با نهایت دقت و اطلاع از ماده‌های قانونی مالیاتی پر شده تا دچار ضرر و زیان مالیاتی نشوند .

در این فرمها باید مشخصات متوفی و تمام وراث را نوشته و تمام اموال و دارایی متوفی را اظهار کرده و مدارک مالکیت آن را هم به اداره مالیاتی مورد نظر ارائه دهند.

 

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیات بر ارث (ملک، خودرو، دارایی)

بر اساس ماده 26 قانون مالیات‌های مستقیم مدارک لازم برای پرونده مالیات بر ارث به شرح زیر است:

  • فرم اظهارنامه تکمیل شده مالیات بر ارث توسط وارثین
  • مدارک شناسایی متوفی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • گواهی انحصار وراثت
  • گواهی فوت
  • گواهی پزشک
  • قیم نامه و کارت ملی ایشان

 

چه مدارکی برای تشکیل پرونده مالیات بر ارث لازم است؟

چه مدارکی برای پرونده مالیات بر ارث لازم است؟

 

مدارک لازم برای مالیات بر ارث ملک

  • سند مالکیت
  • گواهی پایان کار و عوارض نوسازی و پسماند
  • قبوض آب و برق و گاز
  • صورت مجلس تفکیکی ‍‍

شاید این سوال پیش آید که مالیات بر ارث ملک مسکونی براساس قانون جدید جدید چقدر است؟ که باید گفت که به قیمت ملک و وراث و استفاده از معافیتها و شغل و درآمد و… بستگی دارد.

 

مدارک لازم جهت مالیات بر ارث خودرو

در صورتی که فرد فوت شده خودرو یا وسیله نقلیه موتوری مانند تراکتور، موتورسیکلت و وسایل نقلیه سنگین داشته باشد، مدارک زیر نیاز است:

  • سند وسیله نقلیه متوفی
  • فاکتور کارخانه تولیدی وسیله نقلیه

 

مدارک لازم برای پرونده مالیات بر ارث سایر اموال و دارایی‌ها

ماترک متوفی به معنای کلیه اموال و دارایی هایی است که از اشخاص فوت شده به جای می ماند. البته در خصوص تقسیم ترکه باید گفت که ابتدا باید بدهی های متوفی پرداخت و به وصیت های وی عمل شده و سپس نوبت به تقسیم ماترک متوفی می رسد. البته قبل از آن ، ورثه می توانند درخواست تحریر ماترک متوفی و صورت برداری از آن را نیز داشته باشند.

 

فیش حج: اصل و کپی فیش حج

سهام شرکت: کپی برگ سهام هر یک از شرکت های سهامی (عام) متعلق به متوفی و اگر  شرکت های سهامی خاص باشد ارائه رونوشت اساسنامه، آگهی تاسیس، آخرین تغییرات شرکت نیاز است.

 

 

پیشنهاد میشود بخوانید: آموزش تصویری ثبت تغییرات شرکت را مطالعه کنید

 

 

ماترک چیست و سهم‌ الارثی بودن ماترک به چه معناست؟

ماترک متوفی به معنای کلیه اموال و دارایی هایی است که از اشخاص فوت شده به جای می ماند . البته در خصوص تقسیم ترکه باید گفت که ابتدا باید بدهی های متوفی پرداخت و به وصیت های وی عمل شده و سپس نوبت به تقسیم ماترک متوفی می رسد . البته قبل از آن ، ورثه می توانند درخواست تحریر ماترک متوفی و صورت برداری از آن را نیز داشته باشند.

ترکه دارای دو جنبه منفی و مثبت است:

 

جنبه منفی:
بدهی‌هایی است که از متوفی به جا مانده و پرداخت نشده است. مانند مطالبات اشخاص ثالث.

 

جنبه مثبت:
اموالی است که از او باقی مانده و می‌تواند به وراث برسد. مانند خانه، زمین، اتومبیل، سپرده بانکی و… .

 

سهم‌ الارثی بودن ماترک به چه معناست؟

اگر در زمان حیات متوفی ارثی به او رسیده باشد که تقسیم نشده باشد. در این گونه موارد گفته می‌شود که ماترک، سهم‌الارثی است.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید