گواهی حق امضا چیست و چگونه می توان آن را اخذ نمود؟

گواهی حق امضا

 

 

گواهی حق امضاء، به معنای تایید و تصدیق امضای یک فرد به وسیله سر دفتر اسناد رسمی است. سر دفتر، امضای انجام شده را تایید و سپس آن را ممهور کرده و به متقاضی گواهی ارائه می دهد. در کل، هر زمانی که یک فرد قصد دارد امضای خود را تایید کند، باید به دفتر خانه مراجعه کند و گواهی تایید امضا را دریافت کند. دفتر گواهی امضا، یک دفتر منحصراً برای تایید امضا در نوشته های رایج است.

افراد در دو شرایط می توانند به دفاتر گواهی حق امضاء مراجعه کنند: یکی از طریق تکمیل فرم مخصوص برای اداره، شرکت، سازمان و غیره، و دیگری از طریق مراجعه شخصی به دفتر اسناد رسمی و درخواست گواهی امضا. در فرم های مخصوص، این گواهی مورد نظر اخذ می شود.

 

چگونگی دریافت گواهی حق امضاء:

برای گواهی امضای اشخاص، باید متقاضیِ گواهی امضاء با مدرک شناسایی و هویت در دفترخانه، نزد سردفتر حاضر شده و زیر سند یا نوشته را امضاء نماید، سپس سردفتر نام و مشخصات او، موضوع  تاریخ سند را قید و امضاء کننده حضوراً (نزد سردفتر) در محل پیش بینی شده مقابل آن امضای دیگری نماید.

پس از آن سردفتر امضاء را گواهی و پس از امضای خود و ممهور به مهر دفترخانه و قید شماره ردیف دفتر به ذی نفع تسلیم گردد.

 

وظایف مسئولین دفاتر:

وظایف مسئولین دفاتر اسناد رسمی به شرح ذیل می باشد:

  • ثبت اسناد بر اساس قانون
  • دادن سواد تصدیق شده به افرادی که بر اساس قانون این حق را دارند.
  • تایید صحت و درستی گواهی امضاء
  • قبول کردن و حفظ اسناد امانت گذاشته شده

 

 

 گواهی امضاء

 

 

دفتر گواهی امضاء چیست:

مطابق با ماده ۱ قانون ثبت و مواد ۱۹ و ۲۰ قانون دفاتر اسناد رسمی، یکی از دفاتری که هر دفترخانه لازم است که داشته باشد، “دفتر گواهی امضاء” می باشد.

دفتر گواهی امضاء، دفتری است در ابعاد ۲۰ در ۳۴ سانتیمتر که به صورت پلمپ شده از اداره ثبت محل توسط دفاتر خریداری گردیده و هر صفحه آن دارای خطوط افقی و شش ستون می باشد که به ترتیب عبارتند از:

  • ستون شماره ترتیب
  • ستون تاریخ
  • ستون نوع نوشته ای که امضاء ذیل آن گواهی می گردد.
  • ستون مربوط به شرح و معرفی و محل امضای معرفین.
  • ستون مربوط به عین گواهی که در سند نوشته شده است؛ بطور مثال نوشته می شود:
  • فقط صحت یا امضاء/ اثر انگشت آقا/ خانم … فرزند … به شماره شناسنامه … و کد ملی … صادره از … متولد … که با علامت + یا × مشخص یا نمودار است گواهی می گردد.
  • ستون مربوط به نمونه امضاء صاحب سند که در این ستون امضاء یا اثر انگشت درخواست کننده اخذ می گردد.
  • اگرچه معمولا در گواهی امضاء ثبت با سند برابر است نوشته نمی شود اما عقلانی است که متن گواهی روی سند با متن در دفتر یکسان باشد.

 

ماده 49 قانون ثبت گواهی امضاء:

بر اساس ماده 49 قانون ثبت، تصدیق و صحت درستی امضای اشخاص در ذیل نوشته های عادی، یکی از وظایف دفاتر اسناد رسمی می باشد و دفتر مخصوص این کار را دفتر گواهی امضاء نیز می گویند.

یکی از شرایط این دفتر، مجلد بودن آن می باشد و در شروع کار باید تمام صفحات آن به وسیله دادستان شهرستان محل و یا نماینده قانونی وی شماره گذاری شود و مجموع صفحات در صفحه اول و آخر دفتر ذکر شود و سپس امضاء شود و مهر دادسرا در این صفحات زده شود.

 

ماده 20 قانون دفاتر اسناد رسمی:

برابر ماده 20 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1354 دفترگواهی  امضاء دفتر ریاست که منحصرا مخصوص تصدیق امضاء ذیل نوشته های عادی است و نوشته تصدیق امضاء شده با توجه به ماده 357 آیین دادرسی مدنی مسلم الصدور شناخته می شود.
بنابراین طبق ماده 1252 قانون مدنی ، محتویات سندی که امضای ، امضاء کننده آن رسما گواهی شده است قابل تکذیب نیست وطرف می تواند ادعای جعلیت نسبت به سند مزبور نماید یا ثابت کند که سند یا شده به جهتی از جهات قانونی از اعتبار افتاده است.
باتوجه به آن چه گفته شد چنین می نماید که تصدیق و امضای سردفتر است که در زیر امضای نوشته عادی و ثبت در دفتر به آن اعتبار می بخشد و الا عدم امضاء و گواهی سردفتر در ذیل نوشته و ثبت دفتر گواهی امضاء آن نوشته فاقد اعتبار و ارزش قانونی است.
مسئولین دفاتر گواهی امضاء مکلف اند رونوشت یا فتوکپی سند گواهی شده را به هزینه متقاضی دریافت و نگه داری نمایند.
دفاتر، مجازبه تصدیق صحت امضاء نوشته های مالی نیستند، مقصود از نوشته های مالی نوشته هایی است که در آن به طور منجز پرداخت وجه نقدی از طرف امضاء کننده تعهد و یا ضمانت شده باشد و یا آن که موضوع گواهی امضاء شده عین یا منفعت مال غیر منقول و یا سهام شرکت هاب ثبت شده باشد.

 

 

ثبت گواهی امضاء

 

 

ماده 1252 قانون مدنی

بر اساس ماده 1252 قانون مدنی، محتویات سند دارای گواهی امضاء، قابل تکذیب نمی باشد و شخص می تواند نسبت به سند مورد نظر ادعای جعلیت داشته باشد و یا اینکه ثابت کند که سند امضاء شده از نظر قانونی دارای اعتبار نمی باشد.

مسئولین دفاتر اسناد رسمی موظف می باشند که رونوشت و یا فتوکپی سند گواهی شده را با توجه به اخذ هزینه، نگه داری کنند.

 

 

نکات مهم در اخذ گواهی امضا:
  1. در مورد اشخاص بیسواد، گواهی اثر انگشت، به منزله گواهی امضا می باشد.
  2. ذیل هر نوع نوشته عادی (بنا به نظری هر نوع سندی که ثبت آن طبق قانون اجبار نشده باشد) را می توان تصدیق امضاء نمود مگر اینکه در قانون استثناء شده باشد.
  3. در ارتباط با گواهی امضای اسنادی که به زبان خارجی می باشند، سردفتر اسناد رسمی ملزم است که در ابتدا از ترجمه متون آن اطمینان حاصل نموده و بعد گواهی امضا را صادر نماید.
  4. متقاضی اخذ گواهی امضا ملزم است که اصل شناسنامه یا کارت ملی خود را به همراه داشته باشد و در صورت ناخوانا بودن یا مخدوش بودن، مراتب از طریق اداره ثبت احوال استعلام گردد.
  5. در شرایطی که ذینفع، تقاضای صدور تصویر مصدق (کپی برابر اصل) نوشته حاوی گواهی امضا را نماید، بدلیل اینکه اصل برگه گواهی امضا قبلا به متقاضی تحویل داده شده است، فقط تصویری از آن در بایگانی دفتر اسناد رسمی وجود دارد، بنابراین دادن تصویری از گواهی امضا با قید این متن که این تصویر برابر با تصویر نسخه موجود در دفترخانه است، بلا اشکال می باشد.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله تشکیل پرونده مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید