اهداف و مزایای ارسال گزارش فصلی و نحوه گزارش قراردادها

اهداف و مزایای ارسال گزارش فصلی

 

به تمامی فعالیت های اقتصادی در طول یک فصل شامل خرید و فروش هر نوع کالایی توسط صاحب کسب و کار و افراد تاجر، معاملات فصلی گفته می شود. افراد شاغل به عنوان مودی باید تمامی این فعالیت های تجاری را به صورت فصلی به اداره امور مالیاتی اعلام کنند.

برای تدوین و ارائه این گزارش ها در برسی اهداف و مزایای ارسال گزارش فصلی، ضروری است که مدارک و اسناد لازم برای این کار در اداره امور مالیاتی موجود باشد. مدارکی هم چون دفاتر کل، دفاتر روزنامه و اسناد دارایی به طور کامل آماده شده و درج اطلاعات مربوط به فعالیت های مالی و تجاری به صورت دقیق انجام شده باشد.

گزارش معاملات فصلی مشمولان ماده ۱۶۹ قانون مالیاتی، بایستی در پایان هر فصل و در باره زمانی مقرر قانون،‌‌ از طریق سامانه معاملات فصلی  الکترونیکی ارسال شود . حد نصاب های ۵ درصد و ۱۰ درصد، جرایم، شیوه ارسال، موضوعاتی که باید رعایت شود، تفکیک اطلاعات و نحوه گزارش و موضوعاتی که پیمانکاران باید رعایت  کنند، در این گفتار ارائه شده است .

حد نصاب ۵ درصد معاملات کوچک سال ۱۳۹۸ در ارسال گزارش معاملات فصلی الکترونیکی، ۱۶  میلیون و ۴۰۰ هزار ریال است. حد نصاب  معاملات بزرگ و کوچک را هر ساله، بر  اساس شاخص بهای کالا و خدمات، بانک مرکزی  (CBI.ir) اعلام می کند .

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله صورت معاملات فصلی چیست را مطالعه کنید

 

 

 

چرا باید گزارشات فصلی را ارسال کنیم؟

در بحث ٰاهداف و مزایای ارسال گزارش فصلی، براساس ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند در نظام مالیاتی ثبت نام کرده و در پایان هر فصل گزارشات تمامی معاملات و خرید و فروش های خود را به همراه تمامی اطلاعات مورد نیاز و اطلاعات مربوط به طرف‌های معامله تهیه کرده و به صورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان امور مالیاتی یا در قالب یک فایل تولید شده بر روی CD به اداره امور مالیاتی مربوطه تحویل دهند. این قانون به منظور جلوگیری از هرگونه فرار مالیاتی و شفافیت در درآمد و معاملات کسب و کارها در نظر گرفته شده است. مشمولین می‌بایست سالیانه 4 مرتبه این گزارشات را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند؛ در غیر این صورت شامل جریمه خواهند شد.

 

اهداف و مزایای ارسال گزارش فصلی

مزیت های ارسال گزارشات به صورت آنلاین

 

گسترش ارسال گزارشات معاملات فصلی در سیستم مالیاتی و اقتصادی کشور از معیار‌های پیشرفت به شمار می رود. استفاده از یک پایگاه جامع مالیاتی مودیان، سبب تقسیم عادلانه‌ مجموع درآمدها، توجه و گسترش بیشتر بخش خصوصی، نگاه دقیق تر دولت نسبت به اعتبارات مالی و در نهایت کارایی بیشتر سیستم اقتصادی کشور خواهد شد.

نکته ی مثبت دیگری که حاصل گزارش معاملات فصلی می باشد، فرآیند رو به رشد وضع اقتصادی کشور است که نتیجه ارسال به موقع گزارشات است. در این راستا کارشناسان امور اقتصادی و مالیاتی کشور به طور دائم در تلاش اند تا با ارائه شیوه های نوین و با بهره گیری از پیشرفت تکنولوژی و فناوری های روز دنیا، سختی های مسیر را به حداقل کاهش دهند.

 

نحوه گزارش قراردادها در معاملات فصلی:

  • یکی از اهداف و مزایای ارسال گزارش فصلی این است که در صورتی که کارفرما ، فروشنده و یا دریافت کننده خدمات باشیم، در زمان عقد قرارداد، باید اطلاعات کامل قرارداد را ارسال و دیگر نیازی به درج اطلاعات در قسمت خرید نیست . فقط مبالغ پرداختی را ارسال خواهید کرد.
  • موقع دریافت فاکتور از پیمانکار ، یا فروشنده ، در قسمت خرید اعلام میکنید و در کادر مربوط به “نوع کالا و خدمات” شماره قرارداد ذکر می شود.
  • اگر پیمانکار و یا ارائه دهنده خدمات باشیم، موقع عقد قرارداد، هیچ تکلیفی در خصوص ارسال اطلاعات قرار داد نداریم. موقع صدور صورت وضعیت یا فاکتور، صورت وضعیت های تایید شده ، فاکتور خرید و دریافت خدمات را با اعلام شماره قرارداد در قسمت “نوع کالا و خدمات” را اعلام میکنید
>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید