جرایم مالیاتی چیست و راهکارهای جلوگیری از آن

جریمه مالیاتی چیست و راهکارهای جلوگیری از آن

 

 

در اساسنامه مالیات های مستقیم، وظایف و تکالیف مشخصی برای هر مودی مالیاتی مشخص شده است. این تکالیف لازم است که در مدت زمان معین شده عملی شود. اجرای این وظایف پس از اتمام بازه زمانی قانونی یا خودداری از عمل به آن ها، مودیان را شامل جرایمی خواهد کرد که باید این جرایم مالیاتی علاوه بر اصل مالیات، به اداره امور مالیاتی پرداخت شود.

طی اصلاحیه ای مربوط به قوانین مالیات های مستقیم که در تیر ماه سال ۱۳۹۴ به تصویب مجلس رسید، برای اشخاص حقوقی یا حقیقی که تکالیف مالیاتی را اجرا نمی کنند و یا به طریقی از اجرای آن ها خود داری می کنند، علاوه بر اصل جریمه مالیاتی، جریمه های کیفری و حقوقی نیز اعمال می شود. البته اصلاحیه قوانین مالیات های مستقیم در اوایل سال ۱۳۹۵ اجرایی شد.

 

چند نوع جرایم مالیاتی وجود دارد؟

مطابق با ماده ۲۷۴ و ۲۷۹ که در بند شصت اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم اشاره شده است، موارد ذیل جزو جرایم مالیاتی به شمار می روند و متخلفان این جرایم مالیاتی بر اساس نوع جرم، به مجازات های درجه شش محکوم خواهند شد.

 

جرایم مالیاتی اشاره شده در ماده ۲۷۴:

طبق ماده 274 قانون مالیات های مستقیم، هرگونه پنهان کاری در مورد فعالیت اقتصادی و درآمد حاصل از آن نوعی جرایم مالیاتی محسوب می شود. همچنین، تنظیم اسناد و مدارک غیر واقعی نیز جرم مالیاتی محسوب شده و مجازات مالیاتی به دنبال خواهد داشت. از دیگر نمونه های جرم مالیاتی می توان به پنهان کردن اسناد مالیاتی از دسترس ماموران مالیاتی، استفاده از کارت بازرگانی دیگران برای مبهم ماندن تراکنش ها و تنظیم قراردادهای اقتصادی مختلف به نام دیگر افراد اشاره کرد. همچنین اگر افراد فعالیت های اقتصادی خود را به گونه ای تنظیم کنند که مشمول معافیت مالیاتی شوند، مرتکب جرم مالیاتی شده اند. علاوه بر این، اگر افراد تکالیف قانونی خود مبنی بر تنظیم اظهارنامه مالیاتی را به تاخیر انداخته یا انجام ندهند، مرتکب جرم مالیاتی شده اند. البته افراد باید علاوه بر تنظیم اظهارنامه مالیاتی، آن را به دولت نیز ارائه دهند و در صورت هر گونه تخلف، مجازات مالیاتی در انتظار آنها خواهد بود.

 

جریمه مالیاتی چیست و راهکارهای جلوگیری از آن

انواع جرایم مالیاتی

 

جرایم مالیاتی اشاره شده در ماده ۲۷۹:

هرگونه دسترسی غیرمجاز و سوء‌استفاده از اطلاعات ثبت‌شده در پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی موضوع ماده(۱۶۹مکرر) این قانون در خصوص مسائلی غیر از فرآیند تشخیص و وصول درآمدهای مالیاتی یا افشای اطلاعات مزبور جرم است و مرتکب علاوه ‌بر انفصال از خدمات دولتی و عمومی از دو تا پنج سال، به مجازات بیش از شش ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود. سایر مجازات‌های قانونی مربوط به‌ این ماده با اقامه دعوی توسط ذی‌نفعان و به تشخیص مراجع قانونی ذی‌صلاح تعیین می‌شود.

مجازات و جریمه های اشخاص حقیقی یا حقوقی که شامل جرائم مالیاتی ماده ۲۷۴ می شوند، به صورت زیر است:

الف- اگر متخلف هر یک از جرم های مالیاتی، شخص حقوقی باشد، برای مدت زمان ۶ ماه تا ۲ سال، به یکی از جریمه های زیر محکوم خواهد شد:

۱ـ بازدارندگی از یک یا چند فعالیت مربوط به کسب و کار

۲ـ بازدارندگی از صدور بعضی از مدارک و دفاتر تجاری

تبصره: مجازات کیفری شخص حقوقی مانع از مجازات کیفری شخص حقیقی متخلف جرم نمی شود.

ب- اگر هر کدام از کارمندان، حسابرسان و هم چنین سازمان های حسابرسی، بازرسان امور مالیاتی و کارمندان بانک ها و سازمان های مالی و اعتباری، در اجرای جرم مالیاتی همکاری داشته باشند و یا تخلفات انجام شده را به مراجع مربوطه اعلام نکنند، به حداقل مجازات عاملان جرم محکوم خواهند شد. مجازات همکاری دیگر افراد بر اساس اساسنامه مجازات های اسلامی مشخص می شود.

مجازات اشخاصی که در ارتباط با جرم های ماده ۲۷۹ می باشند، به صورت زیر است:

متخلف علاوه بر عدم استفاده از خدمات اداری و عمومی، از ۲ تا ۵ سال، به مجازات بین ۶ ماه تا ۲ سال زندان محکوم خواهد شد. دیگر مجازات های قانونی مرتبط با این ماده به وسیله اقامه دعوی از طرف ذی نفعان و به اعلام مراجع قانونی ذی صلاح مشخص خواهد شد.

 

مجازات های درجه شش بر اساس قانون مجازات اسلامی:

  • حبس به مدت زمان بین ۶ ماه تا ۲ سال
  • مجازات نقدی، مبلغی از بیست میلیون (۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تا حداکثر هشتاد میلیون (۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال
  • مجازات بدنی، از ۳۱ ضربه شلاق تا ۷۴ ضربه شلاق و حداکثر تا ۹۹ ضربه شلاق در جرم های ضد عفت
  • محروم شدن از حق و حقوق اجتماعی از ۶ ماه تا حداکثر ۵ سال
  • منتشر کردن حکم نهایی در رسانه های مختلف
  • ممنوع شدن از یک یا چند کسب و کار اقتصادی یا فعالیت های اجتماعی برای افراد حقوقی حداکثر تا مدت زمان ۵ سال
  • ممنوع شدن از دعوت عمومی با هدف بالا بردن میزان سرمایه برای افراد حقوقی حداکثر تا مدت ۵ سال
  • ممنوع شدن از صدور بعضی از مدارک تجاری از طرف افراد حقوقی حداکثر تا مدت زمان ۵ سال

 

 

 

مطالعه مقاله حل اختلاف مالیاتی را به شما پیشنهاد می کنیم

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید