اطلاعاتی که ممیزان مالیات هیچ‌گاه فاش نمی‌کنند!

 

 

با وجودی که قوانین مالیاتی کشور کاملا عمومی و شفاف است اما اطلاعاتی وجود دارند که ممیزان مالیات هرگز فاش نمی‌کنند! اگر همه ظرافت‌های کار ممیزان مالیات را بشناسید و بدانید که چه نکاتی توجه ممیزان مالیات را جلب می‌کند احتمالا در پرکردن اظهارنامه مالیاتی موفق‌تر عمل می‌کنید و متوجه می‌شوید که چگونه مالیات کمتری پرداخت کنید!

البته شاید نتوانید کاملا خودتان را در مقابل ممیز مالیاتی محافظت کنید اما هنگام پرکردن اظهارنامه مالیاتی و روبرو شدن با ممیزان مالیات می‌توانید تعدادی از نکات مهم را رعایت کنید تا با مشکلات کمتری مواجه شوید و بدانید که چگونه مالیات کمتری پرداخت کنید. در این مقاله، شمارا با اطلاعاتی آشنا می‌کنیم که ممیزان مالیات هرگز فاش نمی‌کنند.

سوال اصلی این است که چه فاکتورهایی یک مامور مالیات را کنجکاوتر می‌کنند؟ تعدادی فاکتور بدیهی وجود دارند که توجه ممیزان مالیات را جلب می‌کنند مثلا اگر هزینه‌هایتان را بیش از درآمدتان گزارش کنید، طبیعتا مشکوک به نظر می‌آیید یا اگر هرسال زیان مستمر گزارش کنید و کسورات بزرگ و غیرمعمول داشته باشید، احتمالا به شما مظنون می‌شوند.

آگاهی از اینکه چه نکاتی توجه ممیزان مالیات را جلب می‌کند کلید اصلی موفقیت در پرکردن اظهارنامه مالیاتی است. برای اینکه به شما کمک کنیم تا موفق شوید، اطلاعاتی که ممیزان مالیات فاش نمی‌کنند را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

 

نکاتی که توجه ممیزان مالیات را جلب می‌کند:

 

نوع شغلتان جلب‌ توجه می‌کند

اگر خود اشتغال یا خویش‌فرما هستید یا درآمد اجاره دارید، اظهارنامه مالیاتی شما درهرحال جلب‌توجه می‌کند. برای اینکه برخلاف حقوق‌بگیران، شما درآمد را خودتان اظهار می‌کنید که اگر به‌صورت وجه نقد دریافت شود حساسیت بیشتری هم دارد و درنتیجه هزینه‌ها و کسورات به‌دقت بررسی می‌شوند تا مرتبط به درآمد گزارش ‌شده باشند.

 

هزینه‌های غیرمنطقی اظهار کرده‌اید

مالیات‌دهندگانی که کسورات زیادی گزارش می‌کنند یا هزینه‌های غیرمنطقی دارند به‌احتمال‌زیاد ممیزان مالیات را مشکوک می‌کنند. پس قبل از پرکردن اظهارنامه مالیاتی از خودتان سوال کنید که آیا هزینه‌هایتان برای نوع فعالیت اقتصادی شما منطقی و مرتبط هستند؛ مثلا، اگر خود اشتغال هستید، آیا واقعا می‌توانید مبالغ زیادی بابت هزینه غذا اظهار کنید؟ اظهارنامه مالیاتی باید در نگاه اول تایید شود وگرنه بررسی دقیق‌تری روی مدارک انجام می‌شود.

 

درآمدتان را کم اظهار کرده‌اید

معمولا درآمدهای بالا توجه بیشتری جلب می‌کنند اما کم گزارش کردن درآمد هم قطعا توجه ممیزان مالیات را جلب می‌کند. درآمد گزارش‌شده اظهارنامه معمولا با متوسط درآمد صنف مربوطه مقایسه می‌شود و در صورت وجود اختلاف فاحش، بررسی‌های بیشتری انجام می‌شود. البته با ارائه اسناد و مدارک مالیاتی معتبر می‌توانید ادعایتان را ثابت کنید تا جریمه نشوید.

 

خودتان را باخته‌اید

هنگام دفاع از نحوه پرکردن اظهارنامه مالیاتی ذهنیت مثبتی داشته باشید و رفتار خوبی نشان دهید. درهرحال ممیزان مالیات هم انسان هستند و تحت تاثیر احساسات ناشی از رفتار شما قرار می‌گیرند و ترس شما را ناشی از وجود خطای عمدی شناسایی می‌کنند.

 

اطلاعات درخواست نشده ارائه می‌کنید

دفاع از اظهارنامه مالیاتی حساسیت زیادی دارد و هر اطلاعاتی که بدهید ممکن است تصادفا علیه شما استفاده شود. پس فقط مدارک و اطلاعاتی که درخواست کرده‌اند را تحویل دهید و بیش‌ازاندازه دوستانه و صمیمی رفتار نکنید تا سوتفاهم ایجاد نشود و مشکوک نشوند. یادتان باشد ممیزان مالیات شغلشان پیدا کردن خطا در اظهارنامه مالیاتی و افزایش مالیات پرداختنی شماست و هر نوع صمیمیت ممکن است اطلاعاتی را بروز دهد که به ضررتان تمام شود! توقع هم نداشته باشید که جلسه با ممیزان مالیات دیدار خوشایندی باشد در عوض با یک رفتار حرفه‌ای جلسه را راحت‌تر کنید.

 

حقوق قانونی خود را نمی‌شناسید

اگر ممیزان مالیات برای بررسی اسناد و مدارک مالیاتی تماس گرفتند، حول نکنید فقط خیالتان راحت باشد که شما هم فرصت دارید تا حرف‌هایتان را بزنید و از اظهارنامه مالیاتتان دفاع کنید.

علاوه بر سند و فاکتور، راه‌های دیگری هم وجود دارد تا آیتم‌های اظهارنامه مالیاتی را ثابت کنید مثلا تا حدودی اجازه دارید که از شاهد استفاده کنید یا برای جمع‌آوری اسناد و مدارک مالیاتی جدید اقدام کنید. یادتان باشد که ممیزان مالیات موظف‌اند به مالیات‌دهندگان احترام بگذارند و جزییات کسب‌وکار شما را خصوصی نگه دارند.

آن‌ها موظف‌اند توضیح دهند که مدارک درخواستی را به چه منظوری می‌خواهند، چگونه از آن استفاده خواهند کرد و در صورت عدم ارائه مدارک چه تصمیمی گرفته خواهد شد. شما حق دارید در صورت عدم رضایت از تصمیم گرفته‌شده، درخواست رسیدگی مجدد کنید اما در صورت موافقت با نتیجه رسیدگی اولیه، حق درخواست رسیدگی مجدد را از خود سلب می‌کنید.

از همه مهم‌تر اینکه شما حق دارید از تخصص و کمک یک حسابدار مالیاتی حرفه‌ای استفاده کنید تا با ممیزان مالیات ملاقات کند و نتیجه دلخواهتان را به دست بیاورد. فرقی نمی‌کند که چه شغلی دارید، باید حقوق قانونی خود را بشناسید و در دفاع از آن‌ها اصرار کنید تا موفق شوید.

 

 

 

امکان مذاکره با ممیزان مالیات وجود دارد

توجه داشته باشید که هدف ممیزان مالیات همیشه بستن پرونده شما در زمان مناسب و توافق مالیات پرداختنی است. به همین دلیل معمولا آمادگی چانه زدن بر سر یک مبلغ را دارند تا هر چه زودتر پرونده را ببندند! برای این منظور بهتر است ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کنید و آیتم‌های مهم اظهارنامه را با مدارک لازم ثابت کنید تا ممیزان مالیات سایر آیتم‌ها را بدون فاکتور رسمی بپذیرند.

درنتیجه با شنیدن رقم اولیه مالیات، بلافاصله همه‌چیز را تمام شده فرض نکنید در عوض اندکی زمان بگذارید و از مواضع خود دفاع کنید و کمی هم چانه‌بزنید تا بدهی مالیاتی‌تان را کاهش دهید. البته اگر نتیجه دلخواه حاصل نشد می‌توانید درخواست رسیدگی مجدد بدهید.

 

 

 

پیشنهاد میکنیم مقاله چگونه از پرونده مالیاتی خود دفاع کنید را مطالعه نمایید

 

 

 

درخواست رسیدگی مجدد گزینه مهمی است برای اینکه شاید برخی از آیتم‌های اظهارنامه شما خیلی متداول نیستند و درنتیجه ممیزان مالیات نتوانسته‌اند تصمیم مناسبی بگیرند اما رسیدگی مجدد ممکن است بتواند موضع بهتری در مورد آن‌ها داشته باشد. اطلاعاتی را که ممیزان مالیات درخواست کرده‌اند هر چه سریع‌تر تحویل دهید و هرگز برای همکاری مخالفت نکنید. البته می‌توانید به آن‌ها اطلاع دهید که جمع‌آوری اطلاعات زمان بیشتری نیاز دارد که مطمئنا موافقت می‌کنند.

 

مالیات پرداخت نشده مشمول جریمه می‌شود

هر مالیاتی که پرداخت نشود مشمول جریمه می‌شود و تا زمانی که پرداخت کنید جریمه‌اش به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود. پس اگر شرایط مالیتان اجازه پرداخت نمی‌دهد، با ممیزان مالیات مذاکره کنید تا در مورد یک برنامه پرداخت مناسب به توافق برسید.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید