آیا می‌دانید چگونه از پرونده مالیاتی خود دفاع کنید؟

آیا می‌دانید چگونه از پرونده مالیاتی خود دفاع کنید؟

 

 

پرونده مالیاتی از خیلی جهات مانند پرونده حقوقی است یعنی نیاز به دفاعیات و لایحه دارد تا برنده شوید؛ اما قبل از اینکه بدانید چگونه از پرونده مالیاتی خود دفاع کنید باید از حقوق قانونی‌تان آگاه باشید، حقوقی که قانون مالیات و قضا برای شما در نظر گرفته است. در این بخش از مقالات آموزش رایگان مالیات شما را با حقوق و دفاعیات مالیاتی آشنا می‌کنیم تا ماهرانه از پرونده مالیاتی‌تان دفاع کنید و تسلیم جرایم مالیاتی نشوید.

 

حقوق مالیاتی شما چیست؟

مجموعه قوانین و مقرراتی که حاکم بر نحوه تشخیص و وصول آن می پردازد، حقوق مالیاتی می گویند.
برخی حقوقدانان ، حقوق مالیاتی را حقوق مالیه پنداشته و آن را چنین تعریف می کنند؛” قواعد مربوط به وضع مالیات ها و عوارض که ماموران دولت می توانند از افراد مطالبه کنند و هم چنین مقررات ناظر به بودجه عمومی و وظایف دیوان محاسبات را حقوق مالیه می نامند.”بنابراین مالیات قسمتی ازدرآمدهای عمومی را تشکیل می دهد که مصروف هزینه های عمومی می گردد.بنابراین روند حاکم بر تشخیص و وصول قسمتی ازدرآمدهای عمومی را حقوق مالیاتی می گویند.

 

آیا دفاع مالیاتی تاثیری بر روی کاهش مالیات دارد؟
همه اشخاصی که نسبت به عوارض مالیاتی اعتراض دارند و روند دفاع را پیگیری می‌کنند خواهان کمتر شدن مبلغ مالیات هستند. اگر می‌خواهید دفاع شما در کاهش این عوارض موثر واقع شود، حتما باید از یک وکیل یا مشاور متخصص و خبره کمک بگیرید؛ زیرا تنظیم درست لایحه تاثیر زیادی در کاهش مالیات دارد. بهتر است تمام اسناد مالی خود و شرکت را در اختیار وکیل یا حسابدار خود قرار دهید تا فرایند دفاع به خوبی پیش برود؛ همچنین لازم است این اسناد و مدارک را ضمیمه لایحه دفاعی خود سازید. اگر لایحه دفاعی شما درست باشد و مدارک کافی در اختیار داشته باشید می‌توانید به کاهش عوارض مالیاتی امیدوار باشید. 

 

چگونه از حقوق مالیاتی خود دفاع کنید؟

پرونده مالیاتی طی چند مرحله به حکم قطعی میرسد:

 

اعتراض اولیه به برگ تشخیص مالیات

براساس  ماده 110 مالیات مستقیم، اشخاص حقیقی و حقوقی تا چهار ماه پس از پایان سال مالی، باید اظهارنامه مالیاتی خود را اداره امور مالیاتی محل فعالیتشان تحویل دهند.اداره مالیات نیز ظرف یک سال فرصت دارد میزان مالیاتی که مؤدیان باید پرداخت کنند را محاسبه کرده و در قالب برگ تشخیص مالیات میزان دقیق آن را به مؤدی اعلام و ابلاغ کند.پس از ابلاغ برگ تشخیص مالیات مؤدی سی روز زمان دارد که اعتراض کتبی خود را به اطلاع سازمان امور مالیاتی برساند.
مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی 30 روز از تاریخ ابلاغ می باشد.براساس ماده ماده 238 پس از ابلاغ برگ تشخیص مالیات به مؤدی در صورتی که به مالیات تعلق گرفته اعتراضی داشته باشد تا سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص، زمان دارد که شخصاً یا توسط وکیل خود به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده و همراه با ارائه اسناد و مدارک تقاضای رسیدگی کتبی کند. اگر مودی در زمان مقرر به برگ تشخیص اعتراض نکند، برگ تشخیص مالیات تبدیل به برگ قطعی مالیات می شود.

 

هیئت حل اختلاف بدوی

هیات حل اختلاف بدوی مالیاتی ،طبق ماده ۲۴۴ قانون مالیات های مستقیم،مرجع رسیدگی به کلیه اختلافات مالیاتی میباشد. البته به جز مواردی که مطابق قانون مذکور مرجع دیگری پیش بینی شده باشد.لازم به ذکر است که در مواد ۲۳۹ و ۲۴۳ همان قانون نیز مرجع صالح در این امور هیات حل اختلاف مالیاتی شناخته شده است.

با توجه به اینکه هدف سازمان امور مالیاتی وصول هر چه سریع‌تر مالیات است، اگر آگاه و باتجربه باشید و ترفندهای مالیاتی را بشناسید، در همین مرحله می‌توانید به مالیات درخواستی برسید و پرونده را ببندید در غیر این صورت باید به شورای عالی مالیاتی مراجعه کنید. البته قبل از آن باید مالیات مورد قبولتان را پرداخت کنید.

 

شورای عالی مالیاتی

شورای عالی مالیاتی هیئتی است که به دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل می‌شود و شامل 3 متخصص به انتخاب وزیر است که رای اکثریت آن‌ها از مراجع رسیدگی به امور مالیاتی شورای عالی مالیاتی است. وظیفه این شورا رسیدگی به شکایت به رای هیات حل اختلاف مالیاتی است. مودی ظرف یک ماه پس از اعلام رای هیات حل اختلاف زمان دارد که به نسبت به رای مذکور در شورای عالی مالیاتی معترض شود.

شورای عالی مالیاتی 25 نفر هستند که متخصص در امور حسابداری، حسابرسی مالی و اقتصادی هستند. در صورتی که قوانین و مقررات موضوعه در هیات حل اختلاف رعایت نشود یا جریان رسیدگی به پرونده مالیاتی مودی نقض شود می­توانند به شورای عالی مالیاتی مراجعه کرده و اعتراض خود را اعلام نمایند.

 

 

آیا می‌دانید چگونه از پرونده مالیاتی خود دفاع کنید؟

 

قابل توجه است که همه مراحل رسیدگی به پرونده مالیاتی، به‌اندازه 1% تفاوت مالیات مورد شکایت و مالیات ابرازی در اظهارنامه شما هزینه رسیدگی دارد که باید پرداخت کنید.

در هر مرحله از رسیدگی به پرونده مالیاتی باید لایحه دفاعیات بنویسید که موفقیت یا شکست شمارا تضمین می‌کند. این لایحه باید مبتنی بر مواد قانونی مرتبط، آئین‌نامه، بخشنامه، تصویب‌نامه و اسناد و مدارک کافی باشد تا رای صادره به نفعتان تمام شود. به همین دلیل نوشتن این لایحه از اهمیت زیادی برخوردار است که نیازمند آگاهی از جزییات و اسرار حقوق و دفاعیات مالیاتی است.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید